Jump to content
Annons

Midifiler och VSTinstrument är inte som förut i v5


snorhyvel

Recommended Posts

Jag har tidigare kört SX3 men efter en datorkrasch så installerade jag 5 istället. Nu är dock inte allt som förr märker jag.

Jag brukar importera midifiler och lägga VSTinstrument på dom, tex Battery på trummor och Trillian på bas osv...

Tidigare skapades de midispår som man importerade och så skapades VSTspår för resp VSTinstrument. Jag brukade då tex adressera virvel och kantslag till kanal 3 och 4 för att separat lägga reverb på dessa.

I version 5 skapas istället enbart instrumentspår, vilket innebär att jag tex inte kan bryta midikanal (vet inte om jag nåsin behöver det men...) Vidare hittar jag inte hur jag får till separat kanal för virvel tex från VSTinstrument (Battery).

Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tryck F11 för att få fram VST instruments-fönstret.

Välj Vsti där och klicka även på symbolen med en pil på för att aktivera flera outputs.

Detta gör du alltså istället för att skapa ett "instrument track".

Redigerat av Berg
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, ja, det är ju där jag jobbat med mina VSTi innan, men nu skapas ju instrument tracks automatiskt när jag importerar midifilen, och då finns inga VTSi under F11, utan de ligger direkt på respektive instrumentspår... om jag aktiverar ett VSTi så verkar det som om det blir helt separat, alltså inte kopplat till det spåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu vet jag iaf hur man gör, man måste lägga till ett midispår å flytta över spåret till det och köra ett VSTi där annars går det inte att köra mer än ett stereospår. Hittade hur man transponerar också, det ligger över spåren på raden med en massa info på. Tack Berg för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå till File/Preferences, så kan du gå ner till MIDI/MIDI File och ta bort bocken vid "Import To Instrument Tracks", så får du in det till vanliga midispår istället. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...