Jump to content
Annons

Var hitta inspelad orkester ljud som Sonar begriper


Zither

Recommended Posts

Hej!

En massa dumma newbee frågor

Har använt Cakewalk 9 ett tag. Sedan Sonar vers3. Den duger alldeles utmärkt för det jag gör. Har använt något som hette "Edirol orchestra" En sorts mjukis synt?

Problemet är att jag bytt dator och W7 vägrar använda Edirol orchestra CD -skivan som jag köpt.

Nu måste jag hitta något annat liknande eller lura W7 att använda den.

Dessutom är jag helt borta på all terminoligi. WaveTable, Soundtable, VST, Soft synt, Plugin, samplad table osv. Vad är vad egentligen? Det jag hittat på nätet är gammalt eller grekiska och bara de redan insatta som begriper.

Sedan jobbar jag tror jag väldigt olika de allra flesta. Jag spelar inte in. Jag skriver min musik vid pianot. Matar in noterna en efter en i en sk sekvenser program, Sonar3, bara för att olika musikinstrument skall kunna återspela det jag skrivit så jag kan trycka upp en demo CD musik skiva, samt få ut "snygga" noter. Jag skriver i lätt klassiskt stil, flerstämmigt.

Det jag söker är en sådan "plugin-vst-soundtable-wavetable" kalla det vad som helst, där man har spelat in riktiga instrument i en klassisk symfoni orkester. Sedan har man hackat sönder ljudet till ett-noll. Det som är bra med en just sådan är som jag fattat är att tonansatsen som blir ju olika på olika noter på tex en fiol kan härmas genom att sekv.progget(Sonar) talar om vilka delar av ettor-nollor som skall sammanställas beroende på noterna och ev tecken(tallbarr, forte, piano osv...) På det viset får man det att låta "nästan" som när en riktig fiol spelar. Så har det funkat med bla Reasons vissa orkesterisntrument samt min Edirol Orchestra skiva.

Kan någon vänlig själ därute klargöra för mig var jag kan hitta just en sådan wavetable, samt och eller hur jag kan lura Win7 att ta min Edirol CD skiva. Jo, jag vet att Edirol är ute men det duger för mig i brist på annat, samma med Sonaren. Alla nya finesser är sådant som jag inte har det minsta behov av. (har kikat på Sonar8 faktiskt)

Tacksam för svar och hälsningar från en musik och datorbiten old fashion gubbe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det bästa i orkesterväg, vad jag förstår att de flesta tycker, är väl vad jag förstår VIENNA SYMPHONIC LIBRARY Deras största paket kostar 16000 kr. För oss lite mer vanliga människor finns det olika orkesterljud till Kontakt (native instruments) till lite mer rimliga priser. Annars ewqlso, vet inte om det säljs längre dock. Det finns många fler bra, sök här på forumet så finns det en del trådar om det.

Tyvärr har jag inte koll på de programmen du använder så där kan jag inte hjälpa dig. Men om du är nöjd med det du har så tycker jag inte att du ska ändra något. Då kanske det skulle vara bättre att installera två operativsystem, så att du kör det operativsystemet som du körde innan också.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har du googlat ordentligt?

Hi guys. I saw this topic few weeks ago as i had exactly the same problem. And today I found a solution on some Spanish website, so I've quickly registered to share it with you (translation by Google, but everything's clear): "Well, the solution is simple: create a registry key. For those who do not know, go to C: \ Windows and Execute the regedit. Watch out what you do there, eh? 😄 Go to HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion and there cread a new REG_SZ value named ProductID and value 1. Bingo! now you can install or use. I tried to remove once installed and stops working. I tried not to put the 1 and tan. (The truth is that I put to test 1, and strain ...) I know that x64 W7 also give this symptom, and as I have not tested the solution, if you see that does not work Try to create the value in HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Wow6432Node \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion." Actually I've created those values in both localizations. Works perfectly for me on W7 x64. Enjoy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow!

Thank You pme!

I´m very used to tweak the registry but this I have not figured out. I shall try imediatly. If that fixes my problem to allow W7 use the old synth than I´ll be thankfull to You.

Till mrpimmy...tack för tipset, men W7 är så in i korkat tillsluten så det törs f..n att köra dubbla op system på den. Skiter det sig i MBR så kan jag hälsa hem och måste ominstallera hel kittet. Mina erfarenheter att köra dual boot med XP och Linux/ubuntu har avskäckt mig.

Det lilla problemet löste jag med en nyckelstömbrytare som aktiverar var sin XP/Linux hårddisk som Primary Master hårddisk.

Men det var musik som gällde. Vad finns det mera i samplad wave table väg som är lite nyare? Jag vill inte ratta en massa knappar och ställa in och spaka. Helst en μTorrent version, har inga tusenlappar i pluskan.

Har hittat lite om Synful. Finns det fortfarande på marknaden? Hur är den?

Vad är det för skillnad med VST resp Dx nånting, (typiskt windows grej som man kan hoppa över o köra VST?)

Vad blir det för skillnad i Sonar programmet?

Vad betyder de orden egentligen?

Jo, jag har gogglat lite å läst Wikipedia men får inte riktigt grepp om det.

Hoppas ni har tålamod med mig, datorer kan jag men musiken i dem är en djungel.

Tackar och hälsar,

🙂

Zither

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du inte kört med Easy bcd http://easybcd.en.so...nic.com Detta lilla program har hjälpt mig hitta booten hur många gånger som helst, utan några som helst problem, och det är skitenkelt. Nu vet jag inte hur det är om du kör linux. Men jag har kört xp vista och 7. Innan jag visste om detta program så hade jag också en massa problem med att vara tvungen att omistallera, och att installera det äldre OS först. Med Easy Bcd så spelar det ingen roll.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen. Tack mrpimmy för bootloader tipset. Skall försöka få min Miroslav CD, "legal", att snurra först om det går med att tweaka registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...