HDV Postat 5 februari 2013 Postat 5 februari 2013 (redigerat) Sammanfattning: Jag körde med ASIO4ALL istället för Focusites egna ASIO. Med ASIO4ALL fick jag knaster även med hög buffer >24 ms. Claes tipsade om att köra med Focusrites ASIO. Med den kommer jag ner till 8 ms utan knaster. Lärdom: Inte starta forumtrådar direkt när något inte funkar för att man är trött och grinig. Redigerat 5 februari 2013 av HDV
Claes Holmerup Postat 5 februari 2013 Postat 5 februari 2013 Du ska inte använda ASIO4ALL om det finns dedikerad ASIO-driver från tillverkaren - och det finns det säkert från Focusrite.
Demonproducenten Postat 5 februari 2013 Postat 5 februari 2013 varför använder du asio4all? Windows Installation 1. Insert your installer disk into your computer’s DVD-ROM drive 2. A window should open displaying the contents of the disk. If this window does not appear automatically, you can manually navigate to the disk using Windows Explorer 3. Identify the file ‘‘Focusrite USB 2 Driver-2.1.exe’; double-click its icon to begin the installation 4. Follow the on-screen instructions to complete the installation 5. When the installation is complete, restart your computer 6. After restart, connect the Scarlett 2i2 to your computer IMPORTANT: Before you connect the Scarlett 2i2 to your computer, please complete the software installation according to the instructions above. This will ensure that the hardware uses the correct drivers, and will prevent unexpected behaviour dessutom har ju kortet direct monitoring - så varför bekymrar du dig om latency? Using Direct Monitoring You will frequently hear the term “latency” used in connection with digital audio systems. In the case of the simple DAW recording application described above, latency will be the time it takes for your input signals to pass through your computer and audio software. Latency can be a problem for a performer who wishes to record while monitoring their input signals. The Scarlett 2i2 is fitted with a “Direct Monitoring” option, which overcomes this problem. Setting the front panel “Direct Monitor” switch to ON will route your input signals directly to the Scarlett 2i2’s headphone and main monitor outputs. This enables you to hear yourself with zero latency – i.e., in “real time” – along with the computer playback. The input signals to your computer are not affected in any way by this setting. When “Direct Monitoring” is set to ON, ensure that your DAW software is not set to route its input (what you are currently recording) to its output. If it is, you will hear yourself “twice”, with one signal audibly delayed as an echo. manualen innehåller faktiskt nåt som kan vara värt att läsa Du ska inte använda ASIO4ALL om det finns dedikerad ASIO-driver från tillverkaren - och det finns det säkert från Focusrite. aah.... du var lite rappare 🙂
HDV Postat 5 februari 2013 Trådstartare Postat 5 februari 2013 varför använder du asio4all? Läste att det var bra Du ska inte använda ASIO4ALL om det finns dedikerad ASIO-driver från tillverkaren - och det finns det säkert från Focusrite. Kör med Focusrites ASIO nu med 8 ms utan knaster. Kan man inte förvänta sig mindre? dessutom har ju kortet direct monitoring - så varför bekymrar du dig om latency? När jag kör med MIDI-interface vill jag ha låg latency
Demonproducenten Postat 5 februari 2013 Postat 5 februari 2013 När jag kör med MIDI-interface vill jag ha låg latency det får du nog justera där isf
MRS8 Postat 5 februari 2013 Postat 5 februari 2013 Kör med Focusrites ASIO nu med 8 ms utan knaster. Kan man inte förvänta sig mindre? Jaga du ett lågt värde eller låter det dåligt för dej ?
HDV Postat 5 februari 2013 Trådstartare Postat 5 februari 2013 det får du nog justera där isf Sorry jag menade MIDI-keyboard inte interface. Jag kopplar in MIDI-keyboard via USB till datorn och får då den latency som ljudkortet ger.
HDV Postat 5 februari 2013 Trådstartare Postat 5 februari 2013 Jaga du ett lågt värde eller låter det dåligt för dej ? Det låter inte dåligt, men det känns konstigt att spela med en keyboard med 8 ms latency. Under 5 ms brukar vara ok.
Demonproducenten Postat 5 februari 2013 Postat 5 februari 2013 Jag kopplar in MIDI-keyboard via USB till datorn och får då den latency som ljudkortet ger. om du upplever det som ett glapp när du spelar så tippar jag på att det rör sig om mer än 8ms - alltså nåt som inte bara beror på ditt ljudkort
Claes Holmerup Postat 5 februari 2013 Postat 5 februari 2013 Det låter inte dåligt, men det känns konstigt att spela med en keyboard med 8 ms latency. Under 5 ms brukar vara ok. 8ms är inte farligt alls - men om man väger in avståndet till högtalarna också, så blir det förstås lite till. 1ms fördröjning blir det med ca 34cm avstånd, men de flesta har inga problem att spela med över 10ms latency, även om trummor kan kännas lite jobbigare än andra instrument om man har lång latency. Man anpassar sig automatiskt när man slutar fundera över det. Du kan läsa om latency i min lilla artikel om det här: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency 🙂
HDV Postat 5 februari 2013 Trådstartare Postat 5 februari 2013 Har ändrat första inlägget i tråden. Tack för hjälpen.
Bullerbyn Postat 6 februari 2013 Postat 6 februari 2013 Jag trodde det var självklart att alla först och främst använder tillverkarens drivrutiner, avsedda för den speciella produkten?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.