Jump to content
Annons

sterioutbredare


Vender

Recommended Posts

sterioutbredare kan juh vara bra... men frågan är vart den gör sitt bästa jobb...

en del säger juh att inget är fel... men är det verkligen smart att använda sterioutbredare i mixen... om man tex vill ha en vid mastring sedan, så ere juh nått eller några spår som blir super breda... med andra ord.... hur gör jag för att få så brätt o fint som möjligt på bästa sätt... svaret kanske står i min text, men ja vill gärna att någon med lite kännedom säger nått smart 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
okej, så d kan alltså vara bra att använda sterioutbredare på gruppkanaler?

då vill jag även fråga vad som inte ska utbredas i mixen?

eller ska ja kanske dra på en på allt? 😕

Lyssna efter vad som är "roten" i musiken. Baskagge, Basgitarr, Virvel, sång osv.

Allt kringhängande ska man försöka sprida ut lagom mycket och försöka få en balans i mixen. Det ska altså inte luta åt något håll.

Det är sällan man behöver en stereoexpander på ett separat ljud. Mer användbart vid mastering som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo men d va d jag tänkte... att det borde räcka med panorering vid mix, sedan "sterioexpander" eller va d kallas vid mastring?

Nja. Det är inte riktigt samma sak.

Vid mastering så kan en stereobreddare vara till nytta t.ex vid jämnförelse med de andra låtarna så är just "denna" låt en aning för smal. Nackdelen att använda en stereobreddare vid mastering är att man breddar allt som ligger ute i sidorna.

Däremot så kan en stereobreddare användas med fördel i mixningen t.ex i en buss där man har en reverb för t.ex syntar med ett s.k. pad-ljud. Därav kan då illusionen av en "bred" mix skapas för lyssnarens höga nöje och därmed generera en ekonomisk återkoppling (en s.k. feedback) för den ovannämnda mixaren.

Ahh . . . svenska . . . 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Därav kan då illusionen av en "bred" mix skapas för lyssnarens höga nöje och därmed generera en ekonomisk återkoppling (en s.k. feedback) för den ovannämnda mixaren.

😏 .. det där lät som taget ur en bok med namn: Hur du blir en stereobreddare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Min syn på saken: Jag använder bara stereobreddare om jag måste, det vill säga om jag fått tag i en sampling jag bara måste ha med i mitt alster, men som tyvärr är i mono och ganska trist. Jag anser annars att stereobreddning är en ganska kass genväg, om grundmaterialet är dåligt. Bredd skapas bäst på annant sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tycka det är en kreativ lösning att 'bredda' enskilda spår i en mix. Till exempel instrument som kommer in vid enstaka tillfällen i låten (körer, synthar eller kanske effektljud). Om sedan mixen breddas ytterligare vid matring brukar jag inte bry mig om när jag väl mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...