Jump to content
Annons

Spela in ljud från webben


MrVoice

Recommended Posts

Hej,

ibland när jag surfar omkring på webben så dyker det ibland upp ljud som jag skulle vilja leka med.

Det finns ju inspelningsprogram och sånt men min tanke var att borde det inte gå att spela in med sitt DAW?

Jag använder Reaper, om det är någon som kan förklara om det skulle fungera och hur så skulle det vara jättesnällt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svaret Linus. Jag vet att det finns program, Jag tänkte mer på att det borde vara möjligt att få output'en från datorn in i Daw'en på något sätt. Det var det jag undrade om någon visste om det var möjligt och i så fall gärna förklara hur 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Har du mac så går det med två ljudkort, ett till ditt inspelningsprogram och ett till datorn. Ut från datorns in i programmets, kan kanske vara vettigt med en liten mixer mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm nej jag kör win7

Attans att man inte orkat hänga med i tekniken. Det är jobbigt när man blir äldre ska ni veta.

Tyckte ju att det inte borde vara så svårt då ljudet "hörs" så borde det ju gå att fånga upp!?

Provade med expstudio som oioioi hade, men det vill inte fungera heller?

Grrrrr 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

HyvääSaxofonista (oregistrerad)

Ett enkelt alternativ om råkar ha 2 datorer. Spela upp från den ena och koppla sladd från det ljudkortet outputs till ljudkortets inputs på den andra datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är möjligt i mixermjukvaran för ditt ljudkort, men av bilder att döma ser det ut som det finns många möjligheter.

Hur kommer en vanlig audiokanal in i Reaper då?

I mitt ljudkort, emu1820, så måste jag lägga på "asio send" på varje kanal (i ljudkortets mjukvarumixer) jag vill ha in i Cubase. Smidigt är att i samma mixer så finns även en stereoregel för det ljud jag spelar upp från windows, internet, vlc, media player etc etc.. Lägger jag en asio send på denna regel skickar jag tillbaka signalen till Cubase. Man får ju muta lyssningen så att det inte rundar digitalt. Har samplat/snott flera ljud på det sättet...

Men tja, det "ser ut" att finnas i ditt ljudkorts mixer också...

Edit:

Jag skriver fan etc. eller t.ex i varje inlägg jag skriver :-S

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju Audacity så jag provade det. Gjorde exakt som på filmen men pga någon anledning så får jag inget ljud från "Stereo mix'en.

Jag tog sambons laptop och gjorde exakt samma installation etc etc och på den funkar det.

Har försökt kolla vad som skiljer sig från hennes inställningar mot min dator men hittar inget som ser olika ut.

Nu kan jag af spela in på hennes burk så får jag skicka över filerna till mig 🤪

Tack för tips alla!

Frekvens, vi skrev samtidigt så jag såg inte ditt sista mess.

Jo jag har slagit upp min mjukvara för mixern till Focusrite kortet. och man ser ju att datorns ljud registreras där.

Vet inte hur det funkar men får väl kolla på det någon gång. Det borde ju som du säger gå att skicka ljudet in i reaper men färstår inte riktigt hur 🙁

Redigerat av MrVoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg du min andra länk?

Yeyy! 😄 Tack BluesBoy!

Eftersom inget av dom andra programmen, inte ens audacity ville spela in via "Stereo mix" så tog jag för givet att inte detta funkade heller.

Testade nu och det fungerade, tack så mycket för hjälpen alla 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...