Jump to content
Annons

VST pluggar i Cubase5 till separata utgångar på ljudkortet


snorhyvel

Recommended Posts

Jag behöver lite idéer till setup av följande: Jag vill kunna skicka mina VST instrument som styrs från midispår, till separata utgångar på ljudkortet. Jag har ett mixerbord kopplat till datorn (Behringer X32). Att skicka audiospår till mixern är inga problem, men jag skulle vilja kunnna göra det samma med VST instrument, dvs skicka separata utgångar från Battery till 1-8 på mixern, skicka från Trilian till kanal 9 osv. Nån som vet hur? om det ens går? eller är det korkat att göra så? jag tycker det är lättare att mixa på mixern, och i och med att allt är digitalt borde det väl inte försämra ljudkvaliten nämnvärt? Vidare vill jag kunna köra en stereokanal tillbaka från mixern. Kan man köra med två ljudkort samtidigt i Cubase, dvs både X32 och M-Audio 2496? eller kan jag lösa detta med bara X32?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läste på lite och ändrar mitt svar:

1. Du kan inte använda 2st ljudkort samtidigt i Cubase

2. Ditt Audiophile 2496 har 2st Stereoutgångar och 2st Stereo ingångar och med dessa kan du skapa 2st möjliga input / output bussar i VST connections.

3. Det verkade som om Behringer X32 har 32st Audiokanaler in och ut via Firewire samt Mackiecontrol via USB d.v.s att din Behringer X32 kan styra massa funktioner i Cubase såsom parametrar på pluggar, använda de motoriserade volumreglarna på ditt X32 för att styra volymreglarna i Cubase mixern o.s.v läs på angående mackieprotokollet, eller Mackie Control Universal hur detta fungerar. Men att låta X32 agera controller finns ingen direkt vits med om du skickar ut ljuden som skall mixas till själva mixern.. Jag ser inte heller någon vits med att först ta ut ljudet till den digitala mixern och sedan skicka signalen tillbaka igen såtillvida att du inte har analoga outboard-prylar du vill koppla in i kedjan och låta mjukvaruinstrument åka igenom för att sedan skickas tillbaka in igen men då är det mer ur estetisk synvinkel att ljudet blir färgat av de analoga grejerna.

Mixar du digitalt skulle jag låta mixern agera controller istället och låta den styra Cubasemixern, styra pluggar o.s.v och enbart ta in mikrofonsignaler i datorn via mixern/preamp.

Men om jag fattade din text rätt skickar du audiokanaler redan idag från Cubase till mixern? Kan du skapa flera bussar i VST connections kan du också skicka separata VST instrument till dessa.

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Min tanke var väl att det är smidigare att skruva på mixern än direkt i Cubase, men det kan väl vara så att jag kan styra Cubase på liknande sätt i stället, jag ska läsa på o mdet så får vi se 🙂 HUr som helst har jag letat och jag har inte hittat nåt sätt att skicka VST intrumentens ljud till enskilda kanaler på mixern, utan det funkar nog endast med audiospår...

Link to comment
Dela på andra sajter

HUr som helst har jag letat och jag har inte hittat nåt sätt att skicka VST intrumentens ljud till enskilda kanaler på mixern, utan det funkar nog endast med audiospår...

Ja det går ju att göra precis som man vill bara man ställer in allt i både mjuk och hårdvaran att bli så optimalt som möjligt.

och Nej, du kan skicka vad som helst till separat utgångar på ljudkortet bara du konfigurerar Cubase och din externa mixer rätt..

Skapar du en Outputbuss och använder kanal 5 - 6 från din X-32och går in under routing i Cubase mixern kan du använda den kanalen till VST effekter, VST instrumentkanaler, Gruppkanaler och Audiokanaler, likaså External instruments / Effects.. det sistnämnda är en helt egen grej som Cubase har för att kunna ta in extern hårdvara och få upp dem som VST-plugg i Cubase. Det mesta står i Operation manual som finns under HELP-menyn -> Documentation -> VST connections

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

På instrument-sloten som du har laddat in Battery i, har du en liten knapp där du kan välja outputs, så att du kan aktivera alla utgångarna.

Jag har för mig att det inte funkar om man kör med instrument tracks, utan bara om man lägger in instrumentet i en instrument-slot och sedan kopplar midispår till instrumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instrument tracks har i dagsläget inte multi-out.. Det kommer inom en snar framtid dock ..men som Yoda säger så måste du stoppa Battery i VST racket ( F11) och däri allokera hur många av Battery's utgångar som ska komma upp i Cubase, sen tala om i Battery vilka av "sample-plattorna" som ska gå till vilken utgång..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...