Jump to content
Annons

Problem med MIDI och hårdvarusynth


Starsailor

Recommended Posts

Sitter och försöker spela in en extern synth (Korg R3) i Nuendo 2. MIDI är kopplat mellan R3 och datorn och audio går från R3 till mixer och vidare till datorn.

På MIDI-kanal 1 har jag spelat in en orgel. Orgelljudet i R3 är inställd på MIDI-kanal 1 (inställt via MIDI-page 42 för den som är R3-ägare). På MIDI-kanal 2 har jag spelat in en bas. Basljudet i R3 är inställd på MIDI-kanal 2. I Nuendo har orgelljudet och basljudet alltså fått MIDI-kanal 1 respektive 2 och ingen kanal står på ”any” (omni).

Jag får in ljud på kanalerna var för sig, men inte samtidigt. Det går mao inte att spela upp det ena ljudet (orgeln) och samtidigt spela till det ljudet med ett annat ljud (basen).

Vad har jag missat?

Så här ser det ut:

post-5037-0-32969200-1357143403_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känner inte till synten, men det handlar nog om inställningar i den.

Det står:

Programs:

2 Timbres maximum (when using Layer, Split, or Multi)

8 voice polyphony (maximum)

- vilket jag tolkar som att du kanske har missat att ställa synten på Multi för att kunna spela 2 olika ljud samtidigt...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till synten, men det handlar nog om inställningar i den.

Det står:

- vilket jag tolkar som att du kanske har missat att ställa synten på Multi för att kunna spela 2 olika ljud samtidigt...?

Tack för svaret Claes.

Det är mycket möjligt (troligast!) att det handlar om inställningar i synten, men jag tycker mig ha vridit och vänt på allt… Hmm… nä, men vänta nu..! Mitt i skrivande stund (efter flera timmars stök tidigare) börjar jag ana en liten och klen (typ 5W :rolleyes: ), men ändå existerande glödlampa ovanför knoppen! Det är nog en sak jag borde kolla upp. Smått exalterad! Återkommer!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gjort detta som står på s. 65?

MIDI channel setting – use the R3 as a multi-timbral sound module

You can specify separate MIDI channels for each of the two timbres, and use the R3

as a multi-timbral sound module that can be driven from your external MIDI se-

quencer or controller.

1 Set the R3 to multi-timbral operation.

Use the [PAGE] dial to select the 1. Voice page, and use knob [1] (“Mode”) to

select Multi.

2 Set the MIDI channel for timbre 2.

When you use knob [1] to select Multi, knob [2] will change to “T2MIDIch.”

Use knob [2] to set the MIDI channel of timbre 2.

3 Go to the 42. MIDI page and use knob [1] (MIDI Ch) to set the MIDI channel of

timbre 1.

4 Set the appropriate MIDI channels on the external MIDI device.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det går verkligen inte att få någon ordning på det hela... 🤪 Jag börjar starkt fundera på om det jag tänker att jag ska göra ens är möjligt. Jag tror jag ska förtydliga det hela:

Jag börjar med att spela in ett ljud från ett ljudprogram/preset. Ljudet är inställt på multi och på MIDI-kanal 1 både i synten och i Nuendo. När detta MIDI-spår är klart byter jag preset på R3 så att jag får ett annat ljud. Med det nya ljudet spelar jag in på MIDI-kanal 2. Eftersom jag bytt preset i synten för det andra ljudet ändras ju även det första till samma ljud som det andra. Detta gör att jag inte kan spela med det andra ljudet till det första.

Är det så att de två ljuden jag vill använda måste komma från samma preset, dvs att dela upp och sända vardera timbre på varsin MIDI-kanal? (s. 65 i manualen) Det känns ju lite surt om enbart ljud som använder en timbre kan användas om man vill skicka på separata kanaler. Speciellt med tanke på att många syntljud är uppbyggda av flera ljud och att ett syntljud därför själv behöver två timbres. (Jag är medveten om att jag kan prata i nattmössan här).

I de fall när man vill använda en enkel bas (en timbre) är det också problematiskt eftersom ljudet förändras när man ställer ”voice” till multi. Båda timbres verkar komma med då. Det går ju att sätta både timbre 1 och 2 i solo-läge, men det verkar inte gå att spara detta. Detta går säkert att komma runt på något sätt, men just nu känns det mesta rörigt.

Jag antar att jag istället måste konvertera det första MIDI-spåret till audio för att kunna lyssna på det samtidigt som jag lägger ett nytt MIDI-spår med ett annat ljud/preset. Eller?

Dessvärre fungerar inte konverteringen MIDI-Audio heller, vilket den gjort förut med VSTi, men det får väl anses som en senare nöt att knäcka… 😕

Tacksam för respons!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju ställas in olika ljud på de båda midikanalerna. Det kan du ställa in på midikanalen i Nuendo.

Om synten inte står på multi, så kör synten förmodligen i ett omni-läge för att få fetare ljud - och i så fall går det inte att ha olika ljud på kanalerna.

Det är troligen så, att du måste spela in varje ljud för sig för att kunna använda de fetaste ljuden - men samtidigt ska du vara lite försiktig. Om du bara kör med "feta" ljud, så tröttar man ut öronen, så det behövs lite "tunnare" ljud också i mixen...

En extern synt funkar inte likadant som ett VSTi, utan den måste spelas in på audiospår i realtid och kan alltså inte fixas genom att frysa eller exportera som audio, som man kan med VSTi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Blev lite sent svar, men har inte hunnit med tidigare:

Det måste ju ställas in olika ljud på de båda midikanalerna. Det kan du ställa in på midikanalen i Nuendo.

Det är jag medveten om och tycker mig ha gjort. Jag har valt R3 som ljudkälla och ställt kanalen på motsvarande MIDI-kanal. Hur ställer jag annars olika ljud på de båda MIDI-kanalerna?

Har provat lite olika varianter (se bilderna). i MIDI device manager finns det nu en R3 för orgel och en R3 för bas (dvs inte bara "R3" som bilden visar), oavsett känns det som jag borde ha separata utgångar istället för att båda är på AP MIDI. Eller?

Det enda jag vill är alltså att spela upp ett redan inspelat MIDI-spår (med en R3 som ljudkälla) samtidigt som jag spelar in ett annat MIDI-spår med ett annat ljud från samma synt.

Det är första gången på tio år jag spelar in med en extern synt och har uppenbarligen glömt bort hur jag ska gå till väga. Trodde detta skulle fungera, men börjar tveka… Jag kan dock ha gjort fel och att det inte fungerar av den anledningen.

Om synten inte står på multi, så kör synten förmodligen i ett omni-läge för att få fetare ljud - och i så fall går det inte att ha olika ljud på kanalerna.

Ok. Om jag väljer ett basljud som använder en timbre (voice = single) och ändrar den till multi så blir inte ljudet detsamma, utan det tillkommer en till timbre vilket gör att ljudet inte blir som jag tänkt mig. Klart störande. Det går att "sola" timbre 1 så att bara det jag vill hörs, trots att det är i multi-läge, men detta går inte att spara. Det kanske jag kan leva med dock.

Det är troligen så, att du måste spela in varje ljud för sig för att kunna använda de fetaste ljuden - men samtidigt ska du vara lite försiktig. Om du bara kör med "feta" ljud, så tröttar man ut öronen, så det behövs lite "tunnare" ljud också i mixen...

Jo, det är jag fullt medveten om. Man vill ju kunna använda både. 🙂

En extern synt funkar inte likadant som ett VSTi, utan den måste spelas in på audiospår i realtid och kan alltså inte fixas genom att frysa eller exportera som audio, som man kan med VSTi.

Ah, just det! Det löste sig. Tack!

post-5037-0-61699800-1357742340_thumb.jpg

post-5037-0-56693900-1357742347_thumb.jpg

post-5037-0-45394600-1357742354_thumb.jpg

Redigerat av Starsailor
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det några andra inställningar i Nuendo jag kan ha missat mån tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för att det bara finns "off" att välja på under prg. Men detta beror kanske på program change-inställningarna i R3.

Ska kika på det senare ikväll. Återkommer! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright, två steg fram, ett tillbaka:

Har satt program change till enable i R3. Har lagt in respektive ljud i MIDI device manager och valt orgel på första spåret och bas å andra spåret.

Om jag byter mellan program orgel och bas på spåret märkt "orgel" så ändras synten från datorn till respektive ljud. So far so good (även om det är en del saker spökar, t ex en arpeggioator som går igång automatiskt, ibland, och patch banker i MIDI device manager som det inte går att byta namn på osv...).

Problemet som fortfarande finns är att spåret märkt "bas" (kanal 2) inte kan spela upp ljuden när kanal 1 gör det.

Blev fundersam när jag upptäckte att MIDI-inställningarna i R3 är ligger under "global". Om jag i synten väljer orgelljudet, går in och ställer den på MIDI-kanal 1, sparar detta och sedan byter till basljudet och sparar det på MIDI-kanal 2, så verkar orgelljudet följa med och också byta till kanal 2. Jag måste ha missat nåt! 😲

Tack för tidigare input förresten, några framsteg än så länge iaf... 🙂

post-5037-0-18423200-1357989752_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar misstänka att det finns nån bug i mitt system (datorn härstammar från forntiden).

Jag har faktiskt lyckas få till det ett par gånger nu (YES!!), men när jag sen ska göra om samma sak så fungerar det inte alls, alternativt så blir det ett annat ljud och/eller en andra funktioner aktiva.

Exakt samma procedur behöver mao inte ge samma resultat, vilket det borde göra.

Jag tror jag börjar begripa principen iaf (när jag väl insåg att datorn förmodligen ställer till det för mig)

Det jag inte riktigt förstår är varför båda ljud ska stå på multi, jag har fått det att fungera även om bara ett av ljuden står i multi-läge. Jag tänker mig att det ena ljudet (timbre 1) kan stå i single läge och styras av vad den globala MIDI-kanalen är inställd på, förslagsvis ch 1. Det andra ljudets timbre 2 ställs däremot till multi och sen väljer jag under ”T2MIDIch” (inte i de globala MIDI-inställningarna) vilken kanal timbre 2 ska vara, förslagsvis ch 2.

Begränsningen bör alltså ligga i att jag aldrig kan kombinera ett ljud som använder båda timbre med ett annat ljud?

Vilka begränsningar skulle finnas om man t ex skulle använda en Nord Electro 4 istället? Nån skillnad mot R3?

Jag ska uppgradera det mesta inom snar framtid och får väl återkomma om samma problem uppstår då.

Stort tack så länge! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag inte riktigt förstår är varför båda ljud ska stå på multi, jag har fått det att fungera även om bara ett av ljuden står i multi-läge.
Hallå där, single-läget innebär 1 patch bestående av 1 eller 2 parter/timbres mixade till ett "färdigt" ljud som liras från synten oavsett midikanal. Multi-läget innebär 1 patch bestående av 2 timbres som lirar från varsin midi-kanal. Du kan inte blanda ljud, varken öppna två multi-ljud eller ett multi- och ett single-ljud. Du får öppna en patch i multi-läge och modifiera det genom att byta ut timbre 2.
Begränsningen bör alltså ligga i att jag aldrig kan kombinera ett ljud som använder båda timbre med ett annat ljud?
Precis, du måste spela två "rena" timbres var för sig.
Vilka begränsningar skulle finnas om man t ex skulle använda en Nord Electro 4 istället?
Den är väl inte multi-timbral, det är knappt att jag skulle kalla R3 för multi-timbral när den bara har två parter/timbres.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där, single-läget innebär 1 patch bestående av 1 eller 2 parter/timbres mixade till ett "färdigt" ljud som liras från synten oavsett midikanal. Multi-läget innebär 1 patch bestående av 2 timbres som lirar från varsin midi-kanal. Du kan inte blanda ljud, varken öppna två multi-ljud eller ett multi- och ett single-ljud. Du får öppna en patch i multi-läge och modifiera det genom att byta ut timbre 2.

 

 

Ok, så det ljud jag vill lyssna på samtidigt som jag spelar in det andra spåret MÅSTE mao alltid komma från samma patch/program, t ex T1 är en orgel medan T2 är en bas (kopierad från en annan patch i R3). Isf är det ungefär som jag misstänkte ett antal inlägg upp.

Samtidigt är det väldigt mysko att jag lyckats få det att fungera, som jag beskrev ovan. Jag lyssnade på ett ljud från en patch samtidigt som jag spelade in ett annat ljud från en annan patch. Iofs fungerade det bara väldigt kort (stoppade jag uppspelningen i Nuendo, bytte synten automatiskt tillbaka till den patch som MIDI-kanal 1 stod på och både MIDI-kanal 1 och två blev samma).

 

 

Precis, du måste spela två "rena" timbres var för sig.

Japp, som ligger i samma patch.

 

Den är väl inte multi-timbral, det är knappt att jag skulle kalla R3 för multi-timbral när den bara har två parter/timbres.

Nä, det är sant. Får kanske satsa på en Nord Stage 2 istället (hejdå pengar…).

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs fungerade det bara väldigt kort (stoppade jag uppspelningen i Nuendo, bytte synten automatiskt tillbaka till den patch som MIDI-kanal 1 stod på och både MIDI-kanal 1 och två blev samma).
När du trycker stopp återställdes syntens patch m.h.a. program change-valen du gjort i Nuendo. Sparar din patch (med rätta timbres) och plocka bort all program change från Nuendo.
Nä, det är sant. Får kanske satsa på en Nord Stage 2 istället (hejdå pengar…).
Eller komplettera ditt instrument istället för att ersätta det. En liten multitimbral ljudmodul kanske...
Link to comment
Dela på andra sajter

När du trycker stopp återställdes syntens patch m.h.a. program change-valen du gjort i Nuendo. Sparar din patch (med rätta timbres) och plocka bort all program change från Nuendo.

Ok, så alla tips om program change tidigare i tråden bör ignoreras menar du?

Eller komplettera ditt instrument istället för att ersätta det. En liten multitimbral ljudmodul kanske...

R3:an ska inte ersättas, den ska kompletteras. 🙂

Tänker Electron för det är den typen av ljud ("akustiska"/naturtrogna) jag främst vill åt. Stage har mer av allt inkl, det dubbla priset...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så alla tips om program change tidigare i tråden bör ignoreras menar du?
I många syntar använder man två program/patchar, och därmed är det logiskt att använda Program change för att garantera att midikanal 1 spelar rätt patch, och midikanal 2 spelar rätt patch. Så på en annan synt hade kanske basljudet på midikanal 2 varit 1 program uppbyggt av kanske 4 timbres.

På en annan synt hade du kunnat ha 1 program för orgel och 1 program för bas och sedan använda program change för att byta ut orgelljudet men behålla basljudet.

Din R3:a är lite fattigare än så. Du har 1 program/patch med 1 timbre för orgel och 1 timbre för bas. Då bör du redigera din patch så den har rätt orgel-timbre och rätt bas-timbre. Sedan använder du samma patch på bägge midi-kanalerna... eller låter bli program change för du kan ändå inte styra bara det ena av de två ljuden.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för bra info Linus.

Nu är det slutbumpat av den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...