Jump to content
Annons

Dämpa bas mot vägg


PatteBoy (oregistrerad)

Recommended Posts

PatteBoy (oregistrerad)

Hejsan

Jag provade att få svar på denna fråga på minhembio men de verkade inte intresserade så jag provar här trots att det rör sig om hemmabio istället för studio. Jo jag har ett litet rum till befogenhet på 3,5m (där duken skall sitta) x 3m. Jag hade tänkt mig att sätta fåtöljen ungefär mot väggen på andra sidan mot duken, men någon sa att det var ett klassiskt misstag och att väggen är ett riktigt "basmummelställe" ...men när man ser till mina val så är dom få, rummet är för litet för att jag ska kunna placera fåtöljen någon meter framför väggen.

Så min fråga är, finns det något sätt att dämpa basen kring väggen? Diskant och mellanregister är lättare att dämpa, men basen har jag hört många skräckhistorier om. Som sagt ska jag dämpa ljudet för åskådaren som sitter mot väggen, inte för andra.

Vore mycket tacksam för hjälp!

/Mvh Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det stämmer att basen förtätas ju närmare väggen du kommer. Kommer du att köra 5.1 så är ju det ytterligare en anledning att flytta fram sweetspot. Kanske du kan vända på steken och spela mot kortsidan istället? Vad det gäller basabsorbenter så rekomenderar jag varmt Svanås produkter (V-4, V-5 & V-6) . Blir faktiskt inte speciellt mycket dyrare jämfört med om du bygger själv och vill uppnå samma prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

PatteBoy (oregistrerad)

Det stämmer att basen förtätas ju närmare väggen du kommer. Kommer du att köra 5.1 så är ju det ytterligare en anledning att flytta fram sweetspot. Kanske du kan vända på steken och spela mot kortsidan istället? Vad det gäller basabsorbenter så rekomenderar jag varmt Svanås produkter (V-4, V-5 & V-6) . Blir faktiskt inte speciellt mycket dyrare jämfört med om du bygger själv och vill uppnå samma prestanda.

hmm, alltså det blir lite tokigt att placera åskådaren och duken på kortsidan pga en dörr och element och massa rör etc. Men ja man kanske ska börja kika på det. Men om det inte skulle gå och man måste ändå köra långsidan, hur använder man dom där svanås-produkterna? Ställer man basabsorbeterna i hörnet under högtalarna?

tack för svar!

/Mvh Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tänk på att inte ställa basen i ett hörn då du inte vill ha så mycket bas som du säger, anledningen är att två väggar kommer då att påverkas och basen förstärks ännu mera, man brukar säga att den kan förstärkas med ända upp till +6dB om du har den emot EN vägg.

Det finns hur mycket faktorer som helst som påverkar hur ditt ljud kommer att låta. Har inte bara med bas placeringen att göra men i ditt fall så undvik att ställa den emot en vägg eller i ett hörn, det är de tips jag kan ge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...