Jump to content
Annons

Uppnå samma ljud nivå som dagens Dansmusik befinner sig på?


Baskagge

Recommended Posts

Hallå Studioforum, tänkte fråga lite snabbt hur ni gör för att få upp eran mix i volym. Jag stötte på detta problemet igår när jag hade avslutat min mix och ville få upp den i en bra nivå, jag har alltid fått lära mig att man alltid skall mixa med mycket headroom för att ge personen som mastrar något att arbeta med. Jag sysslar med Dansmusik där en hög volym på låten är särskilt viktigt. Om man slänger allt på mastern för att öka volymen kommer det bli åt pipan, därför måste jag arbeta upp mixen för att den inte skall flask halsa sedan när man slänger på exempelvis Ozone eller L2 på mastern.

Min fråga är egentligen hur ni gör samt hur artister som skrillex etc gör för att få upp sina mixar till den höga nivån utan att dista mastern/över komprimera ljudet? Har läst intervjuer där Skrillex påstår att han själv använder sig av Ozone för att dra upp sina låtar i volym, men när jag försöker göra något liknande blir det överkomprimerat eller att man distar skiten.

Mycket tacksam för svar, Baskagge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

utan att dista mastern/över komprimera ljudet?

Detta är precis vad de gör.

Men det gäller att ha rätt balans på alla frekvenser samt arr för att lyckas pressa utan att det låter total skit.

EDIT: Dessutom är genrer som den Skrillex jobbar i byggda kring ljud med extrema halter distorsion. Då är det inte lika känsligt om man råkar dista till det lite mer i slutändan. Allt man behöver tänka på är att lämna plats så att kick och virvel, samt möjligen någon vocal med smal bandbredd kan ta sig igenom mattan av oljud.

EDIT 2: Så nästa tips är att tygla dynamiken hos de olika elementen redan i mixen. Då spräcker de inte limitern.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som folk i den genren jobbar friskt med sidechain i mixen.

I övrigt arra med ljud som inte tar utrymme för varandra och kör med highpass-filter/eq för att skapa utrymme för bas.

Med det i balans går det nog bra att trycka upp mastern en bit med Ozones olika verktyg. Precis som desvaenger sa både en del dist och överkomprimering/limiting förekommer nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta så finns det för mycket energi i basregistret som kan skalas bort. Syntljud t ex som har mycket bas i sig som ändå inte hörs i mix, eller iaf inte är meningen att det ska höras, kan skäras bort. En sån enkel upprensning kommer ge en renare mix som samtidigt kan pressas upp högre i volym. Gå igenom spåren i mixen, lyssna och fundera på om just det spåret är det som ska leverera bas och skär om så inte är fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket medveten om dessa saker, men lyckas ändå inte få till det, min master i DAW:n ligger och distar 3db när man inte ens har fått upp den i en rimlig nivå, medans ozone pluggen inte distar, vilken tycker ni man skall gå efter? Daw:n eller pluggens mätare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att gå igenom då och kolla vilken eller vilka kanaler som driver på nivåökningen. Och sen göra enligt ovan (arra om, filtrera/skära, sidechaina).

Ozone har säkert limitern igång så den tar så klart hand om spikarna. Fast du tyckte väl inte att det lät bra? (annars kan du ju bara trixa till det i Ozone om du inte orkar gå igenom mixen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag inte tänkt på du! tack skall göra detta.

Ps. har laddat upp låten så ni kan lyssna förmodligen hör ni saker som är dåligt m.m. som kan påverka varför jag inte får upp låten i volym.

Tack för alla svar hittills, uppskattas mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ett jättebra simpelt tips för ca ett år sen när jag frågade om precis samma sak. När du börjar med en låt så har du aldrig själva ljudvolymen på själva kanalerna högre än 50% o sen höjjer du istället ljudet i högtalarna eller liknande. Nej jag trollar inte.

Jag börjar alltid med alla kanaler på 50% sen brukar jag lägga in Ozone på mastern direkt i början o köra den present som finns som heter "house master - basic"

Det brukar ge ett väldigt gott "headroom" o sen så höjer du bara dom grejerna som du vill ska ha högre volym efterhand.

Sen gäller de också självklart att jobba med compressorer och EQ, sidechain osv. på dom inviduella mixer-kanalerna men jag upplever i stort sätt aldrig att jag behöver ha t.ex kicken på högre än 50% snarare tvärt om att ja har den gärna på runt 45%.

Innan jag började "jobba" så kunde ja också sitta o typ maxa volymen på en kick men vart ändå inte nöjd med ljudnivån.

Och jag upplever att mina låtar håller samma ljudvolym som dom felsta "kända" artisters låtar utan att ha skickat dom på mastering.

Men är de nått ja vill trycka på så är de EQa det är väldigt underskattat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...