Jump to content
Annons

Ljudkvalité och nivåer (spotify)


kallvindan (oregistrerad)

Recommended Posts

kallvindan (oregistrerad)

Tjena forumet!

Har en ganska generell men mig mycket angelägen fråga angående nivåer och ljudkvalité på musik.

Jag har många gånger upptäckt när jag lyssnar på musik i lurar från tex spotify i min mobil, att det känns som att musiken är helt sjukt överkomprimerad (limiterade).

Det lixom sprakar om allt så fort volymen dras upp lite grand. Jag har spotify på läget "music quality - extreme" (både telefon och dator) och in-ear lurar från akg (minns inte vad de heter men de ingår i deras in-ear system).

Ett konkret exempel är att jag nyligen lyssnade på några gamla metallica-klassiker via spotify. Dessa gamla inspelningar (tex master of puppets från -86) producerades väl inte under någon "nivåkrigstid" om jag förstått allt rätt? Trots detta, går det egentligen inte att ha någon volym att tala om alls, innan ljudet börjar "spraka". Jag jämförde telefonen med datorn men det är lika illa på båda (Focusrite saffire LE ljudkort till datorn).

Vad handlar egentligen detta om? Någon annan som upplever detta? Är det mina grejer som inte håller måtten (paj lurar) eller ÄR "dagens" musik (distribuerad digitalt) så här kääässs kvalité?

OCH - anledningen till att jag tänkt på detta - hur gör jag då jag själv ska mixa musik för kommersiellt bruk? Svårt att ha track som referensspår som i mina öron i stort sett är "trasiga"..?? 😮 Har de verkligen producerats så? Hur kan en mastrare med känslig hörsel och musiköra fortsätta dra upp tills allt spricker!!?? Nä jag fattar inte det här! Någon audiofil som kan hjälpa mig??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

ja alla radiokanaler komprimerar ju allt som de sänder oavsett hur bra de var från början.. tror säkert att Spotify petar på reglarna också.. förmodligen kommer de säkert att erbjuda kunder spotify till högre kostnader och med högre kvalitet.

jag vet dock inte.. det är ett hålla med från min sida att Spotify gör nåt helt klart med ljudet.

//Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...