Jump to content
Annons

Picture in a frame


Vad tror ni?  

22 röster

  1. 1. Vad tror ni?

    • 3 Bra
      14
    • 2 Nja
      1
    • 1 Blä
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Picture in a frame

* ARTIST/GRUPP:

* GENRE: Ingen aning

* LÅTLÄNGD: drygt 3 minuter

* KOMPOSITÖR:

* PRODUCENT:

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3mb

* STATUS: Skiss

* LÅTLÄNK: Här

Tonartsbytet som dyker upp ett par gånger i låten känns oerhört snott fast jag är inte säker. Nån som vet var det i så fall kommer ifrån? We-will-rock-you-rytmen är jag medveten om och så ska det va!

Slaskig (och dåligt gatead) sång just nu. En trött tagning rakt igenom. Dessutom lite osnygg stämföring på vissa ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det mullrar lite otrevligt ur mina (i och för sig väl basiga) högtalare. Gillar inte takten men i övrigt är det en fin låt. Sånginspelningen låter en aning "smutsig" och det hjälper stämningen bra. Hela låten känns dock ganska försiktig.. jag behöver nog lyssna några varv till innan jag kan säga om det är negativt eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack :rolleyes:

Jo det är rätt grumligt där nere. Har inte brytt mig om mixen alls nästan än så länge (dålig lyssning här). Fast lite grumlighet kommer jag nog behålla ändå. Tanken är ju att det ska låta skitigt och rummigt om det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra! Jag gillar det här minimalistiska. Tonartsbytena är klockrena och stråkarna låter så fasen så äkta. Lyssnat en gång behövs säkert fler. Texten är intressant och verkar "djup" med nån slags knorr på slutet, samtidigt som trovärdigheten i den naggas när det inte är på svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt!

Håller med om att den kräver några lyssningar.

Sången och uttalet kunde kanske mått bra av lite mer stabilitet, men det är rätt charmigt som det är.

Fast jag hade gärna hört en version med en riktigt bra sångare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att den kräver några lyssningar

Japp. Alltid så innan jag postar något. Tänk på att det kan ligga hundratals timmar

bakom en inspelning, och det har jag alltid i åtanke när jag skall fälla en kommentar. Då kan man ju alltid ge låten en chans på iallafall minimum 3 lyssningar. Det kan alltid dyka upp något lite senare man inte tänkte på första gången osv. Jag tycker detta låter MYCKET intressant. Väldigt stämmningsfullt.

There´s a boogie man under my bed too...

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första en låt av en basist och utan bas ?( förutom stråkbas) och den ligger ljudmässigt i obalans med den övriga ljudbilden(i mina öron 🙂 ) ,allvarligt så skulle det vara bättre med bas och kanske ha stråkfigurer i ett högre register...sedan vad kör du sången igenom på slutet, för inte är det väl bara reverbet ? skulle vara bättre utan då du har en naturligt bra röst...annars gillar jag uppbygget förutom cellon...stämmorna bra...

suggestiv känsla och jag gillar 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar den verkligen....väldigt spännande låt uppbygnade och den påminner mig väldigt mycket om en av mina favourite band när jag var i mina tonårsdagar..(eels)...simpelt med eftertanke i texterna..Gillar också din röst samt din användning av den engelska språket...vissa små saker men man skall kunna böja lite på reglerna vad gäller engelska utan att det blir helt "off"

Jag skall försöka ge lite kritik nu..inte för att försöka stå över som "mesershmidt" (jag vet hur irriterande det kan vara att få kritik på språk sen jag inte är svensk-föd) men därför jag verkligen tycker den här låten är riktigt underbar och skulle gärna vilja hjälpa något.

....jag har väldiga problem med uttalen av vissa ord..måste jobba på "wall," "call" och "fall" för dialekten är helt annan en resten av sången...och tona ner på "er" avslutningar i ord som t.ex "better"...det står ut ordentligt. Jag vet inte om du menar att säga "boooogie-man" ..som i (boogie-dans stilen)men om du försöker säga den skrämmande sago figure som alla nord-americanare fick lära sig finns under sängen så måste du korta ner på "oo" ljudet...om det är "booogie-man" du menade skall du nog tänka efter lite..vi brukade skoja om "boooogie-mannen"..,dvs. booger=snorkråka, som barn

tyvärr så skorar det lite i mina högtalare...tror att det är sången...

annars riktigt interessant låt...är nog inne på 5 gången på rad nu och bara vill att den skall börja om igen för jag älskar uppbygnaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

OJ vad det var kommenterat.. Tack alla.. 😲

Concubine: Uttal har jag ingen koll på.. Ska tänka på detta, tack.

Karl: Det är medvetet "fult" gjort. Mixmässigt är saker out, men det lär väl fixas om jag nån gång tänker gå vidare med låten. Tycker det är kul att skippa basen faktiskt.

Nu är jag rejält packad efter en kväll på stan, men får väl läsa om allt imorrn och bilda en ny uppfattning kanske 😆.

Edit: Ingen som känner igen tonartbytet? Det retar gallfeber på mig! Varifrån är det snott??!?!?!?

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

I skithögtalare poppar vissa ljud ut o skorrar sönder membranen 😎

Dina tonartshöjningar är Cheiron-in-a-box.. 😉 ..Ärligt talat, jag tycker inte det låter stulet nånstans..åtminstone inte så mycket att man tar notis om det.

Jag tycker detta lät skitbra första gången jag lyssnade och tycker du skapat en skön stämmning i låten..

..sen att mixen är överrummig nu är väl en annan sak, men du ska helt klart slipa vidare på det här.. det känns fräscht.

2 tummar och en stortå upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl en del låtar som har det tonartsbytet...Nu kommer jag bara på en låt som rulla runt på hitlistorna för ett antal år sedan....Låten hette Eternal Flame, jag vet inte artisten eller gruppen ...men det var en låt som satte sig ganska rejält mycket pga tonartsbytet 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten hette Eternal Flame,

Ja, det finns kanske något därifrån. Inte så det stör på något sätt, 'Eternal Flame' är förresten hur grym som helst.

Vacum, jag gillar verkligen dina låtar!

Tänker på Lambchop och liknande ny americana; minimalistiskt och välskrivet!

Super!

Rent produktionsmässigt tycker jag kanske du kunde ta det ännu ett steg längre, våga släppa beatet till exempel. Men det är bara en parentes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl en del låtar som har det tonartsbytet...Nu kommer jag bara på en låt som rulla runt på hitlistorna för ett antal år sedan....Låten hette Eternal Flame, jag vet inte artisten eller gruppen ...men det var en låt som satte sig ganska rejält mycket pga tonartsbytet 😎

Nä den är det inte.. Lyssnade mig igenom den precis och jäääklar vilken snygg låt det är egentligen. Man missar ju allt det braiga pga den hemska produktionen. Hittade dock inget tonartsbyte med samma funktion där. Känner den låten i G, D och C bara. Man kan ju iofs se bytet från D, Dm, Dsus ---> F som nåt liknande men F:et känner jag som en subdominant. Hursomhelst är det farligt snyggt gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag får lite känslan av performancemusik när jag lyssnar till dina alster??

Laurie Andersonfeeling i "pratsjunget"...Verkligen bra voice 😛

Performancemusik.. 😛 Laurie Anderson har jag nog hört ett par ggr men minns inte riktigt hur det lät. Får kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket trevligt! Denna fick en trea innan jag ens hunnit lyssna igenom hela. En jättefin låt, jämförelsen med Lambchop är inte fel, eller varför inte Tom Waits?

Jag tycker personligen att du skall låta den vara sparsmakad/minimalistisk. Och lägg ut den när den är klar! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Min lilla kanalstrip börjar med en gate, sedan en Autotuner, sedan en Amplitube (använder reverbet och EQ där), sist men inte minst en L1 ultramaximizer vars treshold nästan är nerdragen i botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kanske lite sent att hoppa på den här tråden...😠 men måste bara säga att den är super, precis i min smak förtjust redan efter första lyssningen. Tycker inte du skall ändra på något, det är just grumligheten och att allt inte låter helt perfekt som förstärker låtens karaktär... tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...