Jump to content
Annons

Nad Sylvan "As The Tidalwave Rolled In"


Nad

...gav jag efter. Funkar detta för dig?  

12 röster

  1. 1. ...gav jag efter. Funkar detta för dig?

    • 1. Patetiskt. Vem orkar bry sig om ännu en välgörenhetslåt?2. Sådär, funkar väl. Men varför gjorde Du inte en egen låt?3. Bra. Du låter nästan som Phil Collins om det nu är det Du vill! Jaja det var ett beställningsjobb, men ändå...4. Behjärtansvärt. Låten är mycket bra och Du har gjort ett
      0
    • helt ok jobb. Hoppas den kommer med på samlingsplattan,
      2
    • det behövs all hjälp i världen till Asien.5. Super! Skit-tunglåt med jusste feeling. Ställer mig gärna
      1
    • på Arlanda och försöker sälja Cd:n vid Tai Airs incheckningsdisk!
      5


Recommended Posts

LÅTNAMN: As The Tidalwave Rolled In

ARTIST/GRUPP: Nad Sylvan

GENRE: World/Powerballad

LÅTLÄNGD: 4.26

KOMPOSITÖR: Carol Douglas & Nad Sylvan

PRODUCENT: Nad Sylvan

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 10,2 MB (dl)

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Låtlänk med low fi, hi fi, download samt text.

Denna låten är en "one off" för mig. Vissa sa åt mig att inte ställa upp, andra tryckte på. Fick en rätt anonym demo på en låt av en kvinna från England som önskade höra mig göra den lite i stil med Peter Gabriel/Phil Collins, så jag modulerade stundtals om sångtekniken för att se om det gick. Det blev något av en utmaning för mig, då även hela låten behövdes skräddas om för att kunna säga mig någonting (demon hade ingen känsla alls, ytterst platt och gråtonad).

Temat är ju extremt känsligt, då den handlar om Tsunamioffren i Asien. Tanken med låten är att få med den på en "compilation Cd" för att generera pengar till stöd för de drabbade, ja Ni vet.

Får eventuellt besked i veckan hur det blir med den saken. Så, det är min tolkning av en annans låt, där upphovsmannen tyckte jag hade tillfört så mycket att hon creddade mig som delkompositör. Få se vad Ni tycker. Allt inspelat hemma som vanligt i mitt lilla rum med hunden vid mina fötter. Nad.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

NÄMEN GUD KOLLA GALLUPEN!!!

Hur f*n gör man nu??

Det går ju inte ens att ändra den!!

Jaja Ni fattar nog hur jag hade tänkt det. :rolleyes:

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Stort tack Robertus och Håkan samt (e)qualitymusic (vad heter du egentligen då??)

. Men...jo..jag gillar visst metal, bara låten är bra och att dom sjunger bra så... 🙂

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite spretigt i arrangemanget tycker jag.

Körerna är lite "mycket" liksom. Mixen har lite för mycket dragning åt det bombastiska.

Mysig röst och intressant låt.

Sången försvinner lite precis när första refrängen kommer. ( 1.03)

😉

Hej och tack!! Förklara "spretig" är du snäll. Yes, körerna är mycket och det är medvetet. De är viktiga för att sätta färgen på karaktärestiken, då jag drar in

element ifrån Asien/Indien/Afrika i ljudbilden. Att den är bombastisk ser jag inget fel i, tvärtom. Den kunde ha varit 10 reser värre ändå - det finns liksom ingen ände i det storvulna i denna tragedi. Håller med om att sången tenderar att försvinna en aning i första refrängen, förmodligen beroende på frekvenserna,

(och att jag sjunger lågt där)

jag hade inte förmågan att särskiljda dem tydligen. Nivån är den samma låten igenom. Visst är det lustigt att det kan bli så? Men jag tyckte det var så minimalt att jag lät det passera. Tack igen! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

De första två orden störtdyker på refrängen, det var det jag menade.

Med spretig menar jag att man inte känner den musikaliska idén transformerad i arrangemanget. Det vill inte bestämma sig riktigt för vart det är på väg liksom... Den känns inte sammanhållen eller stram i sin bombastiska framtoning... blir detta bara svammel eller fattar du vad jag menar? Kanske måste lyssna igen. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

De första två orden störtdyker på refrängen, det var det jag menade.

Med spretig menar jag att man inte känner den musikaliska idén transformerad i arrangemanget. Det vill inte bestämma sig riktigt för vart det är på väg liksom... Den känns inte sammanhållen eller stram i sin bombastiska framtoning... blir detta bara svammel eller fattar du vad jag menar? Kanske måste lyssna igen. 😕

Ärligt talat, jag fattar inte alls vad du menar, men självklart respekterar jag andra åsikter än mina egna. Låten är ju i grunden inte skriven av mig själv, det är en amatörs verk. Jag gjorde nog mitt bästa för att pussla ihop bitarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Detta låter väldigt mycket Bim Sherman.

Men Bim Sherman är mycket bättre på det.

Detta är så pretentiöst så att jag mår illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter väldigt mycket Bim Sherman.

Men Bim Sherman är mycket bättre på det.

Detta är så pretentiöst så att jag mår illa.

Det glädjer mig. Spy på ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Detta låter väldigt mycket Bim Sherman.

Men Bim Sherman är mycket bättre på det.

Detta är så pretentiöst så att jag mår illa.

Det glädjer mig. Spy på ordentligt.

I will.

Men satan vad du låter lik Bim Sherman ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter väldigt mycket Bim Sherman.

Men Bim Sherman är mycket bättre på det.

Detta är så pretentiöst så att jag mår illa.

Det glädjer mig. Spy på ordentligt.

I will.

Men satan vad du låter lik Bim Sherman ibland.

Har aldrig hört honom, än mindre hört talas om honom. Gjorde en sökning och läste lite om honom. "On Friday, November 17th 2000, the news of Bim Sherman's death - one of the true unsung heroes of roots music as well as reggae's most enduring cult figures - reached the reggae massive worldwide"

Du får ursäkta, men jag hör ingen reggae i min låt. Och om det gäller sången

så torde Du ju ha rätt i att Bim Sherman är bättre på att låta som honom själv än vad jag gör. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Detta låter väldigt mycket Bim Sherman.

Men Bim Sherman är mycket bättre på det.

Detta är så pretentiöst så att jag mår illa.

Det glädjer mig. Spy på ordentligt.

I will.

Men satan vad du låter lik Bim Sherman ibland.

Har aldrig hört honom, än mindre hört talas om honom. Gjorde en sökning och läste lite om honom. "On Friday, November 17th 2000, the news of Bim Sherman's death - one of the true unsung heroes of roots music as well as reggae's most enduring cult figures - reached the reggae massive worldwide"

Du får ursäkta, men jag hör ingen reggae i min låt. Och om det gäller sången

så torde Du ju ha rätt i att Bim Sherman är bättre på att låta som honom själv än vad jag gör. 😛

Hehe.

Jag medade sången & arret på Tidalwave-låten.

Kolla hans plattor "What Happened" & "Miracle".

Reggae?

Nej.

Roots?

Ja.

Om du gilllar arret på Tidalwave så kommer du gilla dom plattorna.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Nad. Har lyssnat igen och skall försöka förklara vad jag menar. 🙂

Jag tänker nog så att låten är bra, genomförandet är helt okej och du sjunger helt klart bra. Mycket personlig låt.

Vad gäller arrangemanget så tycker jag fortfarande att det är spretigt. Med spretigt menar jag att det inte känns som en sammansatt genomtänkt musikalisk idé som bygger upp låten. Det känns som att du har blandat stilar och ideér, allt från orientaliska slingor, mungigesyntar, bombastiska munkkörer, rockiga gitarrsolon, offbeatrytmik, symfonisk rock, brodwaygosskörer och 80-tals estetik slutresultat blir för mig att det arrangemanget drar åt olika håll, låten kan inte riktigt bestämma sig för var den är på väg eller vad den vill vara.

Harmonierna är bra. Det är inte det. Genomförandet är snyggt.

När jag kritiserar saker så försöker jag nog lägga det på den nivå där jag upplever att respektive musiker befinner sig. Därför kommenterade jag arrangemanget.

Sen är det precis som du säger. Smaken är olika. Detta är bara min uppfattning. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Nad. Har lyssnat igen och skall försöka förklara vad jag menar.  😄

Jag tänker nog så att låten är bra, genomförandet är helt okej och du sjunger helt klart bra. Mycket personlig låt.

Vad gäller arrangemanget så tycker jag fortfarande att det är spretigt. Med spretigt menar jag att det inte känns som en sammansatt genomtänkt musikalisk idé som bygger upp låten. Det känns som att du har blandat stilar och ideér, allt från orientaliska slingor, mungigesyntar, bombastiska munkkörer, rockiga gitarrsolon, offbeatrytmik, symfonisk rock, brodwaygosskörer och 80-tals estetik slutresultat blir för mig att det arrangemanget drar åt olika håll, låten kan inte riktigt bestämma sig för var den är på väg eller vad den vill vara.

Harmonierna är bra. Det är inte det. Genomförandet är snyggt.

När jag kritiserar saker så försöker jag nog lägga det på den nivå där jag upplever att respektive musiker befinner sig. Därför kommenterade jag arrangemanget.

Sen är det precis som du säger. Smaken är olika. Detta är bara min uppfattning.  😄

OK. Jag drog in afrikanska körer (ej Broadway- eller munkkörer), indiska instrument såsom Didger (det du kallar mungigesynt?) och Gaitaflöjt (hittade inga asiatiska som passade in). Även de percussiva inslagen är ifrån Indien.

Detta representerar förstås var på världskartan denna katastrof inträffade. De västerländska klangerna (stråkar, elgitarr, trummor, synt osv) är vi västerlänningar (som drabbades hårt, i synnerhet här i Sverige), såsom jag själv - som sjunger på engelska. Synd att Du inte kanske uppfattar detta? Det var ju så många folkslag inblandade, knappast någon homogen skara människor.

Därav "spretet". Men det är typiskt för mig att försöka återge lyriken i ljudbilden och jag har alltid blandat stilar för att se om jag kan få till något "nytt". Ibland lyckas jag och ibland inte. That´s me. Take it or leave it. 🙂

Tack!

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Synd att Du inte kanske uppfattar detta?

Är du spydig? Jag är inte dum i huvudet.

Nej det är jag verkligen inte! 😄

Vad jag menar är att jag ifrågasatte bara ifall Du inte

kunde förstå andemeningen med det "globala" arrangemanget,

för det är ju faktiskt det Du ifrågasätter vad jag kan förstå.

Men, det kanske är jag som är dum i huvudet.

Hade jag gjort en låt som handlar om livet i en skokartong så

hade det väl också låtit därefter.

Trevlig helg,

Nad

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstod andemeningen med det globala arrangemanget....

Det här verkar spåra ur. Det var inte meningen att gräla med dig. Jag bara feedbackade som jag brukar. Sedan kändes det som om du ifrågasatte min feedback. Jag ansträngde mig att förklara och ja....

No hard feelings hoppas jag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

No hard feelings hoppas jag.

Nejdå, det är bara så att ibland ruttnar jag ihop.

Om Du hade hört demon jag fick på låten, så hade Du ruttnat Du med! 😱

Skall se ifall jag kan hitta en länk till den. Du kommer att hylla mig efter det att Du hört den!! (tror jag!)

Trevlig helg som sagt!

Nadde

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...