Jump to content
Annons

Ingen sample delay spridning via send


dppett

Recommended Posts

Annons

När du skickar via send fungerar den torra signalen som huvudelemt.

Om du vill ha samma effekt på alla dessa kan du ju skicka dom itll en buss och inserta delayet där

Det är ju det jag har gjort. Har en buss med ett sample delay som insert på själva bussen. Jag försöker sända kanaler dit men de får inte samma spridning..hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju det jag har gjort. Har en buss med ett sample delay som insert på själva bussen. Jag försöker sända kanaler dit men de får inte samma spridning..hjälp

Orsaken till att det blir annorlunda, är ju att du har kvar den opåverkade signalen också.

Vill du ha större effekt av delayet så får du sänka kanalregeln på spåret som du tappar signalen från och höja tappningen till effektbussen (eller höja output från delayet). Glöm inte ställa delayet till 100% wet när det ligger på en effektbuss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes. Är nybörjare med detta och uppskattar din hjälp men behöver lite mer exakt förklaring, är ny med det här 🙁

Hur ställer jag in 100 % wet på delay:et? Det är ett sampledelay som sitter på en AUX kanal. Finner ingen parameter för Dry/wet i Sample Delay.

Har dragit upp Delay Right till 693 sam. I detta fall försöker jag sända en hihat och en klapp till samma effekt. Dessa kanaler är nedragna till -10 db. Auxkanalen ligger på 0.

På hihat och klappkanalen är senden till Auxkanalen uppdragen till +6. Får dock inte samma spridning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du lägga ut lite bilder på hur det ser ut i mixen?

Om inget funkar, varför inte låta det vara som en insert på spåret/spåren då?

Här kommer en bild Bluesboy 🙂

http://www26.zippyshare.com/v/35273616/file.html

Det känns mest praktiskt att kunna skicka alla kanaler jag vill ha stereospridning på till samma ställe. Vet inte hur mycket kraft ett enkelt sample delay tar. Men ändå. Nu är det ett problem och jag är tvungen att lösa det. Det håller mig sömnlös om nätterna... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...ja, det där ser ju rätt ut. Vad gäller SampleDelayet så är det väl inte så mycket att titta på vad gäller inställning, tror jag. Du har ju redan förklarat hur det är inställt.

Du skulle ju på skoj kunna öppna upp SampleDelay-pluginen och ta en bild med den framme.

Kan du lägga upp en ljudfil så man får höra hur skillnaden är? Lägg upp en där du har delayet direkt på spåret och en där du kör enl. bilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är troligtvis som claes säger....håll inne musknappen på själva "send1", och välj "pre" tror jag...sen drar du ner regeln på ljudet till 0....så att du inte hör något av dn oprocesserade signalen.(att du väljer pre är för att senden ska ligga före volymregeln på kanalen, så att inte senden och dras ner när du drar ner volymregeln...jag minns inte om det kanske är inställt så från start kanske). Bli det bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, nu är nog jag med också. Det krävs en liten startsträcka för att jag skall hänga med. 😛

Testa det Mr Keys säger; håll inne musknappen över send-bussen och välj "Pre". Det borde kunna lösa problemet.

Fast nu börjar jag fundera på om detr högerklick på senden du ska göra för att välja pre/post....sitter inte i sudion så jag kan inte testa...

Har för mig att det är vänster, så det var nog rätt från början. Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för er hjälp allesammans!!!

Nu jäklar blir det stereo :-D

Ändrade till Pre Fader så busrutan blev grön och vips får jag till bredden jag är ute efter. Drog dock inte ned kanalen, kanske behövs det inte(?).

Lite OT nu med. Vad är det egentligen som händer när jag byter från Post till Pre Fader? Och när vill man använda respektive Post och Pre?

Har också tänkt på hur man använder sendar korrekt. Man kan ju även lägga en kanal till en bus genom att trycka i valfri bus nere vid utgångarna. Där vid det står stereooutput.

När väljer man och senda så som jag har gjort nu och när klickar man bara i valfri bus där nere?

Hoppas ni förstod det där...

Tackar återigen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det löste sig för dig.

Pre fader används när man vill skicka signalen innan den når regeln. Som tex som du skickar send från kicken till en buss(för att sidechiana mot basen). Och Sen ställer in så att kompressorn på baskanalen går till samma buss för att styra sidechainen. Då kan det vara en bra idé att ha pre-fader på kick senden så att inte sidechainsignalen ska ändras och pumpa annorlunda om du senare bestämmer dig för att ändra på själva kickkanalen.

Väljer du att skicka till en buss genom output så skickas hela kanalen till bussen och sen till main out. Bra om du vill tex skicka alla körer till en buss för att mixas som en enhet.

Hoppas det var någorlunda förståeligt.

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det löste sig för dig.

Pre fader används när man vill skicka signalen innan den når regeln. Som tex som du skickar send från kicken till en buss(för att sidechiana mot basen). Och Sen ställer in så att kompressorn på baskanalen går till samma buss för att styra sidechainen. Då kan det vara en bra idé att ha pre-fader på kick senden så att inte sidechainsignalen ska ändras och pumpa annorlunda om du senare bestämmer dig för att ändra på själva kickkanalen.

Väljer du att skicka till en buss genom output så skickas hela kanalen till bussen och sen till main out. Bra om du vill tex skicka alla körer till en buss för att mixas som en enhet.

Hoppas det var någorlunda förståeligt.

Tackar. Har svårt att få in det här...

Försöker skapa en sidechain buss. Har en kick som trigger. Skickar kicken till Bus 1 med No Output. Då skapas en Aux kanal som jag också sätter No output på . Sätter en compressor på en bas som jag vill ska pumpa. I sidechainfältet trycker jag i Bus 1 och basen börjar pumpa. Är detta rätt?

Måste jag ha en compressor på varje induvidiell kanal eller kan jag inte skicka flera ljud till samma compressor för pumpeffekten? För sätter jag här en compressor på Auxkanalen istället ser jag compressorn jobba men hör inte effekten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...