BobbyBenjaminz Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 (redigerat) SÄlde mina Tannoy Reveal Active, och Àr ute efter lite nytt ljud. Passiva eller aktiva, spelar ingen större roll.. dÄ jag antar att man fÄr "kraftfullare" monitorer för pengarna om man köper passiva.. medans aktiva har sina fördelar. De fÄr inte ha mindre baselement Àn 6-tum, eller kosta mer Àn 1600 kr/st. Vad skulle du ha satsat pÄ? HÀr Àr nÄgra monitorer jag kollat in: (BTW, vet nÄgon hur jag gör för att kunna byta rad i inlÀggen - har bara slutat att fungera!) I alla fall, först 2 st passiva monitorer:  Behringer B2031A (kostar 1495 kr/st (8,75-tum) Tannoy Reveal 601P (kostar 1150 kr/st, 6-tum)  Aktiva monitorer. Behringer B1031A (kostar 1345 kr/st, 8-tum) iKey Audio M808 V2 (kostar 1499 kr/st, 8-tum) Behringer B2030A (kostar 1295 kr/st, 6-tum) Behringer B3030A (kostar 1345 kr/st, 6-tum) iKey Audio M606 V2 (kostar 1150 kr/st, 6-tum) Gemini SR-6 (kostar 1490 kr/st, 6-tum) Redigerat 24 november 2012 av BobbyBenjaminz
Guitar Nilsson Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 (redigerat) Passiva, dÄ kan riktigt gamla USA-byggda JBL vara ett bra alternativ. Jag gav 2000 kr för ett par JBL L50 med 10" bas, trevÀgs studiomonitorer. DÄ var basarna omkantade ocksÄ, det mÄste man göra var trettionde Är typ. Att jag skulle gÄ tillbaka till nÄgra mindre lÄdor finns inte! TvÄvÀgs hÀr http://www.blocket.s...03.htm?ca=5&w=3 Hittade inga trevÀgs... Nyare JBL som heter tex TXL Àr inget att ha i en studio, Men de jag har Àr lÀttskruvade, lÄter det bra i dem gör det det Àven i andra lyssningar... Nytt o aktivt alternativ http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0009655&sok=&q=1&s=1&o=0&l=15&sida=1&mall=se_lista.html&template_file=se_vara.html&ref=prisjakt Redigerat 24 november 2012 av Guitar Nilsson
dudaah Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Jag har en Yamaha HS80M till salu just nu för 1800 helt ny... Dock kostar monitor 2 c:a 2400... Ărliga och flata... đ
slejnard Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 (BTW, vet nÄgon hur jag gör för att kunna byta rad i inlÀggen - har bara slutat att fungera!) Man trycker enter.
dudaah Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 behringer har jag köpt nog av. skrÀp. ikey, aldrig hört talas om. gemini? Àr inte det ett dj prylar mÀrke? vad skall du ha dem till?
BobbyBenjaminz Postat 25 november 2012 TrÄdstartare Postat 25 november 2012 dudaah, har skickat PM till dig.
BobbyBenjaminz Postat 25 november 2012 TrÄdstartare Postat 25 november 2012 G Nilsson, Àr de dÀr frÄn blocket fungerande som studiomonitorer? Dumt av mig att frÄga kanske, annars skulle du vÀl inte ha tipsat om dem.
Guitar Nilsson Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 (redigerat) Jag Àr dÄligt insatt i de olika modellerna i stort, det Àr mest gamla JBL L65 och L100 som Àr kÀnda som studiomonitorer JBL L65 och mina egna L50 som jag googlat en hel del pÄ. NÄgra tycker L50 lÄter renare Àn L65, hÀr fÄr de fina reviews som just studiomonitorer http://en.audiofanzi...0/user_reviews/ Det Àr de hÀr gamla 70/80-talarna som lÄter bÀst för studiobruk om jag fattat rÀtt. Just att man kan stÀlla volymen pÄ mid o diskant Àr kanon, jag har rattat mina sÄ de lÄter ganska likt ljudet i mina lurar FT990 Pro. mina förra aktiva Eventmonitorers ljud lÀt inte likt nÄn av alla mina lurar, de var ett skit att mixa i, nu Àr det sÄ skitenkelt kÀnns det som, jag behöver aldrig gissa hur det kommer att lÄta i andra system. JBL sÀljer ju Àven nya passiva studiomonitorer http://se.jbl.com/jb...tor-series.html De verkar Ätminstone till utseendet var lika byggda som mina, men de kostar frÄn 8000 kr styck o uppÄt. Att mina Àr trevÀgs tycker jag gör ljudet mer lÀttfattat, man snackar ju alltid om bas, mid o diskant, med bara tvÄ element tycker jag det Àr svÄrare att mixa. Om man tÀnker sig att man kan fÄ ett par fina L50 för bara 2000 kr som jag fick, sÄ fÄr man nog betala bra mÄnga tusen mer för att med nya aktiva högtalare fÄ lika bra eller bÀttre ljud. Jag sökte pÄ JBL pÄ Blockets "alla kategorier" "hela sverige" varje dag en lÀngre tid, samtidigt som jag var inne pÄ att köpa nya aktiva JBL med tillhörande sub, nÀr de hÀr dök upp bara nÄn mil hemifrÄn, det var en Àldre gube som inte fick ha kvar dem för sin fru... SÄ har du redan en bra förstÀrkare sÄ Àr det absolut vÀrt att kolla efter gamla JBL, jag planerar att skaffa Àven ett par envÀgs pyttelÄdor typ Auratone, eller oxÄ sjÀlv bygga liknande, det Àr enkelt nÀr man inte behöver nÄt delningsfilter, o elementen kostar typ 150 kr styck. Hörlursuttaget i min Yamaha S-800 förstÀrkare Àr vÀldigt bra, Ànnu en fördel med passiva lÄdor. Den har Àven ingÄng för vinylspelare. Just nu lyssnar jag pÄ en cd med Mark Knopfler o Emmulou Harris genom prylarna, och jag lovar att jag aldrig hört behagligare ljud. Jag har hört dyra aktiva monitorer lÄta lika bra, men inte bÀttre. LÄter rent o fint pÄ bÄde lÄg o hög volym, spelade in orgel till redan inspelade trummor, bas o gitarr hÀr idag, vi lyssnade pÄ fet volym efterÄt, du milde sÄ lÀckert ljud. I de flesta stereogrejer jag haft förr har jag rattat in lite hÀngmatte-eq för att trivsellyssna med lite extra botten o topp, med combon Yamaha/JBL L50 lÄter det bÀst med bas o diskant i flatlÀge. Jag drar mig inte för att köpa dyra studiogrejer som Neumannmickar o allehanda utbordare, men de hÀr tvÄ lÄdorna byter jag inte ut i första taget. Och det Àr sÄ busenkelt att stoppa i en favo cd i cdspelaren och sen vÀxla mellan den och den egna mixen för att kolla att man inte flÀskar pÄ med för mycket bas... Det Àr inte sÄ ovanligt som man kan tro med passiva lÄdor i hemstudios, flera hÀr i forumet har sÄna fast de inte skriver om det... EDIT: Köp absolut inte sÄna hÀr JBL, de duger till fyllestereo, men inte att mixa i. http://www.blocket.se/uppsala/Tecnics_stereo_med_4st_Jbl_tlx_8_43898605.htm?ca=5&w=3 Redigerat 25 november 2012 av Guitar Nilsson
Crunk (oregistrerad) Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 Har efter vissa omstĂ€ndigheter bytt till en ny profil hĂ€r i forumet. Detta Ă€r alltsĂ„ gamla BobbyBenjaminz. đ G Nilsson, jag tror helt pĂ„ vad du sĂ€ger. VĂ€rt att kolla upp! Jag ser absolut inga hinder egentligen (generellt) - med passiva monitorer. Men jag Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n fullĂ€ndad dock! Vet heller inte hur bra förstĂ€rkarna Ă€r i relativt billiga aktiva monitorer. Ser gĂ€rna att sjĂ€lv anvĂ€nda en duglig receiver med HQ-kablar och ett par passiva monitorer i framtiden, ex. JBL du nĂ€mnde. đ
Guitar Nilsson Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 Det dĂ„liga med passiva monitorer Ă€r vĂ€l att det Ă€r sĂ„ magert begagnat-utbud. Jag har haft ett par Behringer Truth oxĂ„, med dem blev allt katastrof. Fast jag har ju lĂ€rt mig lite bĂ€ttre sen jag hade dom oxĂ„... MĂ„nga hĂ„ller dem för riktigt bra... Förr fanns det passiva Adam monitorer oxĂ„, tror de inte gör dem lĂ€ngre... VĂ€lkommen Crunk föresten. Ăven jag Ă€r lite olika sorts scizzo olika dagar...
Crunk (oregistrerad) Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Ja, det Ă€r lite magert utbud.. man ska veta vad man ska söka efter ocksĂ„, i mitt fall. đ Har höjt budgeten lite, till 3500-4000 kr/st. HĂ€r i VĂ€sternorrland (Kramfors/Sundsvall) har jag kollat runt lite, men inte hittat nĂ„got. Tack, ja.. haha, jag Ă€r nog lite scizzo ibland. hĂ€hĂ€
Crunk (oregistrerad) Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 (redigerat) BUMP! Har kollat lite pÄ Thomann efter olika monitorer, hittade ett par EVENT (aktiva) som jag gillade. Men Àr dessa nÄgra att fundera pÄ överhuvudtaget, egentligen? 4,750 SEK/st hos Thomann eller kanske.. (betydligt billigare) 2,600 SEK/st hos Thomann Redigerat 26 november 2012 av Crunk
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.