Jump to content
Annons

Inspelningsprylar för runt 4000.


Spititout

Recommended Posts

Har tillbringat ett par dagar att kolla efter inspelningsprylar på nätet och läst olika åsikter och rekommendationer här på forumet, men är fortfarande ganska vilsen i djungeln, så kanske nån vänlig själ har lust att guida mig lite?

Det jag ska köpa är:

1. Mikrofon

2. Mik-preamp

3. Ljudkort

Det jag ska spela in är:

1. Akustisk gitarr

2. Sång/tal.

Jag vill lägga ut max 4000 kr.

Min datorspec:

AMD Athlon XP 2600+ (runt 2 ghz)

512 mb ram

Realtek AC'97 intergrerat ljudkort.

Windows XP med SP2.

Av de mikrofoner jag kollat på har jag av någon anledning fastnat för mikar av märket RØDE, tycker de andas kvalitet och ger även ett lite mer fylligt och professionellt ljud (uppfattningen jag fått av de få tester jag hört av RØDE-mikrofoner).

Jag har kikat extra nära på RØDE NT3 på Jam.se, den ska tydligen vara riktigt bra på att spela in akustisk gitarr, och det är ju såklart ett plus. Vet inte hur det är med sång- och talinspelning dock, men jag antar att den klarar det också.

Den kostar dock 1795 :- så om någon av er vet något om denna mikrofonen, eller andra mikrofoner i samma eller lägre prisklass som är likvärdiga eller bättre uppskattas det!

Mik-preampen jag kollat på är Alto Alpha Mic Tube, 895 :- på Jam.

Verkar bra, inte så mycket att säga om tror jag?

Sen var det ju detta med ljudkortet...

Jag vet inte hur mycket skillnad det blir ljudmässigt om man har en bra mikrofon och en preamp, vad har ni att säga om det?

Juli@ kostar 1495 :- men det går kanske att få ett likvärdigt kort billigare? Är ju som sagt inget avancerat jag ska spela in, utan bara gitarren och röst.

Den som känner sig manad att tipsa och komma med synpunkter, varsågod!

Ska förhoppningsvis kunna välja rätt med hjälp av er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske nåt sånt här...

ljudkort M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 995:-

mick STUDIO PROJECTS B1 999:-

mick preamp STUDIO PROJECTS VTB1 1799:-

priser från m.börsen

Svårt att hamna under 4000:-...

edit. felst.

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående STUDIO PROJECTS B1-mikrofonen..

Jag lyssnade på den på mikrofontest-hemsidan som en användare på forumet har, och jag tycker den låter lite för "diskantig", tycker inte att den ger någon tyngd, vilket jag gärna vill ha när jag spelar in den akustiska gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående STUDIO PROJECTS B1-mikrofonen..

Jag lyssnade på den på mikrofontest-hemsidan som en användare på forumet har, och jag tycker den låter lite för "diskantig", tycker inte att den ger någon tyngd, vilket jag gärna vill ha när jag spelar in den akustiska gitarren.

Beror ju helt på hur du mickar upp gitarren. Nära hålet = mer bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips: Oktava MK-319 ger väldigt bra botten till akustisk gitarr utan att det låter luddigt... Sen är det ju något särskilt med Rysk elektronik också... Den är kanske lite väl dyr. Vet inte riktigt vad den kostar nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkort = begagnat runt 1000:-

Mikrofon = ADK A51, 1000:- eller billigare begagnad

Preamp = Begagnad Mindprint kan du hitta för typ 2000:-

Köpte en Mindprint En-voice i förrgår för 2200:- beggad och den är precis som ny. Kostar 6800:- ny på Musikbörsen 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Mikrofon

2. Mik-preamp

3. Ljudkort

Det jag ska spela in är:

1. Akustisk gitarr

2. Sång/tal.

Jag vill lägga ut max 4000 kr.

Hej!

En viktig detalj som du inte tagit upp är hur du löser lyssningen. Ofta vill man spela in spår samtidigt som man lyssnar på det material som redan är inspelat. För att göra det krävs att man använder någon sorts mixer.

Ett alternativ är att man jobbar med sequenserns mixer. Fördelen är att man kan höra pålagda effekter samtidigt som man spelar in. Nackdelen är att lyssningen är fördröjd med åtminsone några millisekunder. Vissa har inga problem med det, andra tycker att det är störande.

Ett andra alternativ är att använda ljudkortets inbyggda mixer. Vissa ljudkort har en mycket lätthanterlig mixer som gör det lätt att lägga upp lyssningen (dvs hur mycket man vill höra det spår man spelar in, i relation till det redan inspelade materialet).

Ett tredje alternativ är att sköta lyssning med en extern hårdvarumixer. Det finns enkla, billiga mixerbord som klarar av att både förstärka micksignaler och hantera lyssning. Ett ex är Alto S-6. Andra märken är Behringer och Alesis.

Fördelen är att du kan lösa både lyssning och mikförstärkning med en extern mixer.

Ang ljudkort. Jag har ingen egen erfarenhet av Julia, men har sett flera trådar på forumet där folk har problem med det kortet. Tycker du ska läsa igenom dom och kanske ta kontakt med några medlemmar för att skaffa dig lite mer info.

Det finns kanske inte så många alternativ i samma prisklass. Har du kollat upp EMU 0404?

Mickar. Rekommenderar att lyssnar igenom Claes testsida. Om du har problem med att spela upp 32 bitars WAV-filer kan du lyssna på de mp3-filer han lagt upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tjata följande i liknande trådar:

Glöm inte begagnatmarknaden, vendolin och blocket. Det finns massor av lätt begagnade "instegsprylar" därute. Själv har jag köpt keyboard, POD och mixer i gott skick för under halva nypriset.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ang ljudkort. Jag har ingen egen erfarenhet av Julia, men har sett flera trådar på forumet där folk har problem med det kortet. Tycker du ska läsa igenom dom och kanske ta kontakt med några medlemmar för att skaffa dig lite mer info.

Det finns kanske inte så många alternativ i samma prisklass. Har du kollat upp EMU 0404?

Jo, har också sett en del trådar som handlar om problem med Juli@ och EMU 0404 verkar inte helt dumt.

Läste EMU-kortets spec:

EMU 0404

Pristine 24-bit, 96kHz converters that deliver an amazing 111dB (A/D) and 116dB (D/A) SNR and Dynamic Range.Flexible connectivity with 1/4" analog I/O, optical and coaxial 24/96 S/PDIF I/O, and MIDI I/O for seamless integration with your entire studio. E-DSP 32-bit Multi-effects Processor offers you over 16 simultaneous hardware-accelerated studio-grade effects with no CPU overhead - plug-in architecture allows you to add new effects as needed. 32 Channels of zero latency Hardware Mixing/ Monitoring with super-flexible virtual patchbay - no external mixer needed. Full compatibility with most popular audio/sequencer applications with ultra-low latency WDM, DirectSound® and ASIO 2.0 Drivers. Powerful software studio package.

I/O Configuration: Two 1/4" Analog Inputs and Outputs, Optical 24-bit/96kHz S/PDIF In/Out (switchable to AES/EBU), Coaxial 24-bit/96kHz S/PDIF In/Out (switchable to AES/EBU), MIDI In/Ou

Fastnade för raden "no external mixer needed".

Betyder det att man kan koppla mikrofonen rätt i kortet och slippa köpa mixer eller preamp? Eller menar de bara att man kan sköta EQ osv via sin dator med de medföljande funktionerna?

Redigerat av Spititout
Link to comment
Dela på andra sajter

Fastnade för raden "no external mixer needed".

Betyder det att man kan koppla mikrofonen rätt i kortet och slippa köpa mixer eller preamp?

Det låter som typiskt försäljningssnack. EMU har däremot ett dyrare kort, kallat 1212, som kan förstärka micksignaler och har hörlursförstärkning omch monitorutgång. Med ett sånt kort kan man klara sig utan extern mixer och preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fastnade för raden "no external mixer needed".

Betyder det att man kan koppla mikrofonen rätt i kortet och slippa köpa mixer eller preamp?

Det låter som typiskt försäljningssnack. EMU har däremot ett dyrare kort, kallat 1212, som kan förstärka micksignaler och har hörlursförstärkning omch monitorutgång. Med ett sånt kort kan man klara sig utan extern mixer och preamps.

ja. alla prylar är alltid bäst för ett visst pris, om man frågar tillverkaren.

Under 4000? jag vill slå ett slag för dämpmaterial, om du inte tänkt på det än. det är nog det absolut viktigaste om du ska sitta hemma i lägenheten/huset och spela in. speciellt akustisk gitarr och sång.

har du bra dämpning så är det inte micken, ljudkortet eller preampen som gör skillnade på om din inspelning låter proffsig eller inte. åtminstone inte om vi pratar hemstudio i den här prisklassen.

om du däremot inte har bra dämpning så kommer det låta skit oavsett vilka prylar du handlar på dig. ja, iallafall om du ska micka upp din akustiska gitarr och lite sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under 4000? jag vill slå ett slag för dämpmaterial, om du inte tänkt på det än. det är nog det absolut viktigaste om du ska sitta hemma i lägenheten/huset och spela in. speciellt akustisk gitarr och sång.

Lite väl magstarkt att rekommendera dämpmaterial före investering av ljudkort och mikrofon! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker tvärt om att dämpmaterial är det kanske mest meningslösa som finns... Använd istället olika inspelningsrum för att skapa just det rumsljud du vill ha för ett visst instrument. Akustisk gitarr låter kanske fint i köket, körsång i trappuppgången o.s.v. Då slipper du dessutom använda halvtaskiga reverb-pluggar.

Helt döda rum ger ett helt dött ljud. Du kan försöka hur mycket du vill att sedan på konstgjord väg återskapa livet, men om du en gång har dödat klangen och hänget i ett instrument så får du aldrig tillbaks det som dina dyra dämpmaterial har stulit.

Nej, satsa på ett bra ljudkort och en bra mikrofon!

Link to comment
Dela på andra sajter

ljudkort  M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496    995:-

mick  STUDIO PROJECTS B1                          999:-

mick preamp  STUDIO PROJECTS VTB1            1799:-

priser från m.börsen

Missade Jaris tips. Om man byter ut preampen mot en enkel mixer, typ Alto S-6 så hamnar du under 3000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan försöka hur mycket du vill att sedan på konstgjord väg återskapa livet, men om du en gång har dödat klangen och hänget i ett instrument så får du aldrig tillbaks det som dina dyra dämpmaterial har stulit.

Nej, satsa på ett bra ljudkort och en bra mikrofon!

menar du att klangen i instrumentet förändras från rum till rum?

är du säker på att det inte är akustiken som är olika, och att det är det du menar?

tipset är ju att det finns väldigt många som klagar över att de får så burkigt ljud när de spelar in sin akustiska gitarr. att ljudet saknar närhet etc.

det är lättare att kontrollera sådant om man ser till att dämpa. dessutom kan det väl knappast anses som någon kontroversiell uppfattning att det kan vara en god ide att ha bra dämpning i inspelningslokalen.

tänker du likadant när det gäller sång, anser du att ett dämpas sångbås tar död på klangen och hänget i rösten?

därmed inte sagt att det måste vara fel att ta tillvara på bra akustik i ett rum, om man nu har tillgång till det. fast då kanske det kan vara en god ide att titta lite på stereomickning.

Redigerat av Itzhak Skenström
Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects VTB1 kan jag rekomendera!

Har testat den mot Altos variant och det var inget snack om att det var värt att lägga en liten extra slant på att få en mycket bättre preamp, dvs VTB1. Slå ut mellanskillnaden på alla inspelningstimmar så blir det inte mkt dyrare =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects VTB1 kan jag rekomendera!

Har testat den mot Altos variant och det var inget snack om att det var värt att lägga en liten extra slant på att få en mycket bättre preamp, dvs VTB1. Slå ut mellanskillnaden på alla inspelningstimmar så blir det inte mkt dyrare =)

Intressant.

Hur mycket skillnad gör de olika preamp's egentligen?

Vad är det till exempel som gör Studio Projects VTB1 bättre än Alto?

Jag har aldrig sett på preampen som något som man behöver lägga ut så mycket på om man har en bra mikrofon och ljudkort, men jag bör väl kanske tänka om då?

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du att klangen i instrumentet förändras från rum till rum?

är du säker på att det inte är akustiken som är olika, och att det är det du menar?

tipset är ju att det finns väldigt många som klagar över att de får så burkigt ljud när de spelar in sin akustiska gitarr. att ljudet saknar närhet etc.

det är lättare att kontrollera sådant om man ser till att dämpa. dessutom kan det väl knappast anses som någon kontroversiell uppfattning att det kan vara en god ide att ha bra dämpning i inspelningslokalen.

tänker du likadant när det gäller sång, anser du att ett dämpas sångbås tar död på klangen och hänget i rösten?

därmed inte sagt att det måste vara fel att ta tillvara på bra akustik i ett rum, om man nu har tillgång till det. fast då kanske det kan vara en god ide att titta lite på stereomickning.

Jag menar att man kan döda klangen genom att inte låta den växa. Och det har givetvis med akustik att göra. Klangen förändras när akustiken förändras. Ingen motsättning i begreppen där. Ett instruments klang stannar ju inte i instrumentet. En gitarr är inte konstruerad för att låta bäst i ett hörselmätbås eller ett madrasserat rum. Eller?

Men, jag håller med i att det ibland kan vara bra att dämpa upp lite. Inte minst vid just sånginspelning då man ju söker lite extra närhet. Körsång kan gärna vara lite blötare och inte lika "rakt upp i ansiktet". Då är det skönt att inte dämpa så mycket. Tycker jag. Men det är väl en smaksak. Jag skulle aldrig råda någon att prioritera dämpning framför mikrofon eller ljudkort. För mig är det som att säga att strängarna är viktigare än gitarren eller att loggan på baskaggeskinnet är viktigare än trummisen. 🙂

Vilket den vid närmare eftertanke kanske är. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att man kan döda klangen genom att inte låta den växa. Och det har givetvis med akustik att göra. Klangen förändras när akustiken förändras. Ingen motsättning i begreppen där. Ett instruments klang stannar ju inte i instrumentet. En gitarr är inte konstruerad för att låta bäst i ett hörselmätbås eller ett madrasserat rum. Eller?

Men, jag håller med i att det ibland kan vara bra att dämpa upp lite. Inte minst vid just sånginspelning då man ju söker lite extra närhet. Körsång kan gärna vara lite blötare och inte lika "rakt upp i ansiktet". Då är det skönt att inte dämpa så mycket. Tycker jag. Men det är väl en smaksak. Jag skulle aldrig råda någon att prioritera dämpning framför mikrofon eller ljudkort. För mig är det som att säga att strängarna är viktigare än gitarren eller att loggan på baskaggeskinnet är viktigare än trummisen. 🙂

Vilket den vid närmare eftertanke kanske är. 😄

nä men då är vi nog överrens.

det handlar inte om att prioritera bort micken eller ljudkortet eller så, utan mer att tänka på att dämpa upp, speciellt om det handlar om att man vill ha närhet. det frågas ju en helt del här har jag sett, just när det gäller a-gitarr. "jag har den micken, den preampen och det ljudkortet, men det låter skit när jag spelar in"

själv tycker jag att det blir väldigt viktigt med stereoupptagningar, när det handlar om att utnyttja rummets akustik.

precis som du säger så är ju en akustisk gitarr tänkt att fungera utan förstärkning, men då ska vi inte glömma att vi faktiskt hör akustiken i stereo, och den är inte alltid så rolig att spela in i mono.

det är ju väldigt tydligt om det handlar om trummor och körer, så man inte sitter med en monoupptagning med en massa rumsklang, och kommer på att man nog skulle vilja ha en rymdkänsla i stereo.

nej, inte väljer vi bort micken för dämpning, men det skadar ofta inte att lägga ett par hundralappar på skärm, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...