Jump to content
Annons

Rökmaskiner och brandlarm


henk2055

Recommended Posts

Hej! Nu handlar inte denna tråden om ljud, men eftersom det är liverelaterat hoppas jag den får ligga kvar! 🙂

Att använda rökmaskiner vid livespelningar, både på klubbar och större arenor, är ju allmänt vedertaget. Rökmaskiner går dock inte hand i hand med brandlarmens rökdeckare, och jag undrar lite hur man löser detta.

Får man stänga av rökdeckare hursomhelst i en publik lokal? Får vem som helst stänga av dom? Måste lokalen ha sprinkler? Använder man sig av brandvakter? Vad säger lagen och följs lagen eller struntar man i det å stänger av larmet ändå? Vem har det juridiska ansvaret om något händer och rökdeckarna är bortkopplade? Vad säger försäkringsbolagen? osv.. osv..?

Finns det någon här som är lite insatt i branshen och använder sig av rökmaskiner på en professionell nivå?

Vänliga hälsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sist jag lirade med rökbomber (och det var ett bra tag sedan!) så fick vi hyra in en vakt från brandkåren, han kopplade av brandlarmet under spelningen o satt där o vaktade... medan vår avfyrningsmekanism bangade ur o rökbomber uteblev. Ridå!, som man sa förr i tiden....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns ekonomi så kan man byta hela brandsystemet mot ett mer "modernt system" då möjlighet till att växla mellan rökdeckare till värmedäckare finns, mellan vissa klockslag. Alltså fungerar den som en rökdeckare mellan 03:00 till 15:00 därefter går den som en värmedäckare. Detta system installerades på en populär nattklubb i Dalarna 😱

Alt. byta till värmedäckare helt o hållet.

Haze fungerar inte alltid utan kan trigga rökdeckaren beroende på fabrikat och vätskeval.

Redigerat av BBP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag jobbar på konserthus och här har vi timer på brandlarmet (har varit några missöden med vissa deckare dock, haha).

Är det ett ställe som brukar ha konserter så borde de ha tänkt på detta kan man tycka..

Har fuskat nångång när jag varit ute och giggat och stängt av brandlarmet ändå. Men man bör väl ta kontakt med nån ansvarig där isåfall.. Alla förstår ju inte riktigt vitsen med rök och lampor å sånt 😉

På många mindre ställen har de dock bara en vanlig brandvarnare, och dom är ju lätt att flytta på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...