Jump to content
Annons

Köpa högtalare, vad behövs?


dppett

Recommended Posts

Ska införskaffa mig mina första högtalare. Kommer köpa Yamaha HSM50.

Har dålig koll på detta men vad behöver jag? Behöver de ställas in på ett visst sätt? Hur ska de kopplas, behövs ljudkort. Ja, vad behöver jag för att kunna få ut bra ljud ur dem? Är det bara koppla i datorn och köra?

Har en MacBook Pro 13 2.4 GHz Intel Core 2 Duo

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte hur bra/dåligt ljudkortet är i Mac:en, men det brukar vara smidigare att använda ett mer musiker-anpassat ljudkort än det som är inbyggt...

Om du ska köra med det interna ljudkortet så behöver du en adapterkabel från uttaget som du har på lineutgången där, till 2st obalanserade Tele (TS), eftersom utgången från ljudkortet är obalanserad. Sedan är det egentligen bara att tuta och köra.

För att sedan få bäst utbyte av dem, så bör du också göra åtminstone en grundläggande akustikbehandling.

Du bör låta högtalarna och dig själv bilda en liksidig triangel och se till att diskanterna hamnar ungefär i höjd med öronen.

Placera dig symmetriskt i rummet, så att du inte har ena högtalaren närmare ett hörn än den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...