Jump to content
Annons

Byta till Cubase?


1927

Recommended Posts

Hej alla ni som använder Cubase, och ni verkar vara många.

Jag har en fråga:

Varför ska jag byta DAW från Sonar till Cubase?

Grejen är den att jag upplever det som att Sonar (X1 Studio) är buggigt som bara den och undrar om Cubase skulle funka smidigare. Jag har en hyffsad dator och ett bra ljudkort.

Specsen är: Dell Alienware-laptop, Win7, x64, 4GB ram och Roland UA - 55 Quad Capture.

Tackar på förhand för alla svar på den här tråden. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Man kan ladda ner en demo från steinbergs web. (Tror dock att man behöver en dongle) Cubase har också sina buggar, styrkor och svagheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ladda ner en demo från steinbergs web. (Tror dock att man behöver en dongle) Cubase har också sina buggar, styrkor och svagheter.

Vilka är svagheterna och buggarna?

Är det knepigt att lära sig programmet? Alltså, är användarvänligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad rekommendar du istället. Som inte kostar mer än en SPB1?

🙂

Öhh.. Om jag inte tolkar PMEs kommentar fel så sa han "Jag har svårt att se poängen med wavelab om man kör cubase." Med andra ord kan du göra samma sak med Cubase som du kan i Wavelab 7 elements.. Wavelab är ett masterings och ljudediteringsprogram.. Jag har jobbat med det sen säkert 10 år tillbaks i tiden men mest haft det för att göra iordning masters får CD skivor.. Numera använder jag det mest till att snabbfixa till soundet på stereofiler. Men har du Cubase så behöver du knappast Wavelab! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

> Hegobald.

Ah. Jag förstår. Men vilken Cubase-version ska jag titta på? Förslag?

Vill du ha allt godis, som impulsreverb, pitchkorrigeringsverktyg, de nya VST-instrumenten etc, så är det den stora versionen du ska ha, men vilken som är lämpligast är förstås en fråga som egentligen bara du själv kan svara på...

Här är i alla fall en jämförelse mellan versionerna:

http://www.steinberg.net/en/products/cubase/specs_downloads/feature_comparison.html

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är något som i ingen annan kan svara på än du själv. Är pengar inte ett problem så köp nuendo. Annars är en CMC kontroller med medföljande cubase AI mest för pengarna och en start i cubase världen. Det är en begränsad cubase, men det ger dig i alla fall en inblick om det är det du vill ha,

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...