olleolle Postat 28 oktober 2012 Postat 28 oktober 2012 Hejsan jag vill bli dj har bara ett problem... Vet inte sÄ mycket SÄ jag tÀnkte frÄga er hur man skall ta sig till vÀga med utrustning program och datorer med mera... Jag vill göra house lÄtar Och kunna dj:a
Carle Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Gör det lÀtt för dig. Skaffa ett dj-program till din dator. Typ Virtiual Dj. Skaffa massa lÄtar. Kör. Samma sak med att göra house. Skaffa ett musikprogram typ Logic, Fruity Loops, Abelton, Reason osv. Kör. Det gÄr att lÀra sig hyfsat snabbt men mitt rÄd Àr att ha tÄlamod. Du headlinear inte Berns om en vecka. Gör musik som du sjÀlv vill lyssna pÄ. LÄs dig inte vid house för det kÀnns som att den trenden har nÄtt sin peak och innan du flyger helt sjÀlv kommer nÄgot annat vara pÄ tapeten. Försök ligga i framkant pÄ nÀsta vÄg istÀllet för att försöka hoppa pÄ en som snart ebbar ut.
olleolle Postat 29 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2012 Ok men vad kostar ett sÄdant programm man kan göra lÄtar i och funkar det til vilken stackars dator som helst? Och hur fÄr jag ner det?? Typ lÀnk?
Carle Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Googla runt lite pÄ namnen jag angav. Och tips tvÄ Àr att lÄta saker kosta pengar. Om det Àr det hÀr du vill göra och brinner för, ser jag inget annat som Àr viktigare att lÀgga dina slantar pÄ. Förutom livsnödvÀndigheter. Av musikprogrammen Àr nog Reason eller Frutiy Loops billigast.
olleolle Postat 29 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2012 Vad finns det för för-nackdelar med dom?? Och va ligger priset pÄ ungefÀr??
Carle Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 SvÄrt att svara pÄ eftersom du och jag sÀkert har olika behov. Det som Àr en fördel för mig kan vara nackdel för dig. Jag köpte mitt Reason 2004 och dÄ lÄg priser mellan 2000 kr och 3000 kr. Men oroa dig inte för priser. Ska du hÄlla pÄ med det hÀr kommer saker kosta och ofta Àr det vÀrt att investera i lite dyrare grejer istÀllet för att köpa billigt "sÄ lÀnge". Matte-exempel: Du vill köpa en studio pryl och den bra kostar 10.000 kr. Du har inte rÄd men vill ha en nu sÄ du köper den billiga varianten för 3000 kr. Ett par Är senare har du sparat pengar och har rÄd med den dyra. Och vips sÄ har den dyra kostat 13000 kr istÀllet. Det hÀr exemplet kanske inte kan appliceras pÄ allt, men ha det i Ätanke.
olleolle Postat 29 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2012 Oki men i dom programmen finns det redan effekter och beat Ä sÄ va??
JJRockford Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 SvĂ„rt att svara pĂ„ eftersom du och jag sĂ€kert har olika behov. Det som Ă€r en fördel för mig kan vara nackdel för dig. Jag köpte mitt Reason 2004 och dĂ„ lĂ„g priser mellan 2000 kr och 3000 kr. Men oroa dig inte för priser. Ska du hĂ„lla pĂ„ med det hĂ€r kommer saker kosta och ofta Ă€r det vĂ€rt att investera i lite dyrare grejer istĂ€llet för att köpa billigt "sĂ„ lĂ€nge". Matte-exempel: Du vill köpa en studio pryl och den bra kostar 10.000 kr. Du har inte rĂ„d men vill ha en nu sĂ„ du köper den billiga varianten för 3000 kr. Ett par Ă„r senare har du sparat pengar och har rĂ„d med den dyra. Och vips sĂ„ har den dyra kostat 13000 kr istĂ€llet. Det hĂ€r exemplet kanske inte kan appliceras pĂ„ allt, men ha det i Ă„tanke. Jag hĂ„ller inte alls med dig dĂ€r. För det första sĂ„ innebĂ€r det ju i ditt exempel att man stĂ„r helt utan den dĂ€r prylen i ett par Ă„r, och sĂ„ledes inte kan göra nĂ„gonting alls. Sen, speciellt nĂ€r man precis Ă€r i början av sin karriĂ€r, tror jag inte att man har speciellt stor nytta av det som mer rutinerade mĂ€nniskor som du tycker Ă€r "bra". Kommer ihĂ„g nĂ€r jag köpte min första elgitarr, en strata-kopia frĂ„n Neville. SĂ„hĂ€r i efterhand en rent bedrövlig gitarr, men jag var hur lycklig som helst och spelade massor pĂ„ den. Efter ett par Ă„r fick jag en Epiphone Les Paul av pappa, nĂ€r jag sĂ„ att sĂ€ga börjat vĂ€xa ur Nevillen. Mot slutet av gymnasiet dyrkade jag Iron Maiden över allt annat, sĂ„ dĂ„ kunde man sĂ„klart inte ha en Les Paul. DĂ€rför köpte jag en Fender Japan-strata, plus Seymour-duncan-mickar. Det Ă€r fortfarande min favoritgitarr, sĂ„hĂ€r 14 Ă„r senare. Har sĂ„klart provat mĂ€ngder av gitarrer under Ă„ren, men aldrig hittat nĂ„gon som jag trivs bĂ€ttre med. Hade nĂ„gon sagt till mig nĂ€r jag var 14 att jag borde spara pengar i 2 Ă„r för att köpa en bĂ€ttre gitarr hade jag kanske inte hĂ„llt pĂ„ med musik alls. Dessutom sjunker ju priset pĂ„ elektronik hela tiden, det som kostar 10 000 kronor idag kanske bara kostar 5000 kronor om 2 Ă„r. DĂ„ fĂ„r man bĂ„de den billiga och den dyra prylen billigare Ă€n om man köpt den dyra direkt. Mina fem cent... đ SĂ„, för att Ă„tergĂ„ till TS; Jag tycker istĂ€llet att man ska köra sĂ„ enkelt och prestigelöst som möjligt i början. Börja med det du har (högtalare, hörlurar, mickar o s v, oftast har man ju nĂ„gon typ av det hemma), och försök lĂ€r dig grundprinciperna. Sen kan man byta upp sig allt eftersom, nĂ€r man kĂ€nner behov och dessutom har nĂ„got att utgĂ„ ifrĂ„n. Vad har du för dator? Och kanske surfplatta eller telefon? Till alla iOS-prylar (iPhone, iPad, iPod o s v) finns ju hur mycket musikprogram som helst som kostar högst nĂ„gra tior.
AnthonyS Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Jag hĂ„ller inte alls med dig dĂ€r. För det första sĂ„ innebĂ€r det ju i ditt exempel att man stĂ„r helt utan den dĂ€r prylen i ett par Ă„r, och sĂ„ledes inte kan göra nĂ„gonting alls. Sen, speciellt nĂ€r man precis Ă€r i början av sin karriĂ€r, tror jag inte att man har speciellt stor nytta av det som mer rutinerade mĂ€nniskor som du tycker Ă€r "bra". Kommer ihĂ„g nĂ€r jag köpte min första elgitarr, en strata-kopia frĂ„n Neville. SĂ„hĂ€r i efterhand en rent bedrövlig gitarr, men jag var hur lycklig som helst och spelade massor pĂ„ den. Efter ett par Ă„r fick jag en Epiphone Les Paul av pappa, nĂ€r jag sĂ„ att sĂ€ga börjat vĂ€xa ur Nevillen. Mot slutet av gymnasiet dyrkade jag Iron Maiden över allt annat, sĂ„ dĂ„ kunde man sĂ„klart inte ha en Les Paul. DĂ€rför köpte jag en Fender Japan-strata, plus Seymour-duncan-mickar. Det Ă€r fortfarande min favoritgitarr, sĂ„hĂ€r 14 Ă„r senare. Har sĂ„klart provat mĂ€ngder av gitarrer under Ă„ren, men aldrig hittat nĂ„gon som jag trivs bĂ€ttre med. Hade nĂ„gon sagt till mig nĂ€r jag var 14 att jag borde spara pengar i 2 Ă„r för att köpa en bĂ€ttre gitarr hade jag kanske inte hĂ„llt pĂ„ med musik alls. Dessutom sjunker ju priset pĂ„ elektronik hela tiden, det som kostar 10 000 kronor idag kanske bara kostar 5000 kronor om 2 Ă„r. DĂ„ fĂ„r man bĂ„de den billiga och den dyra prylen billigare Ă€n om man köpt den dyra direkt. Mina fem cent... đ SĂ„, för att Ă„tergĂ„ till TS; Jag tycker istĂ€llet att man ska köra sĂ„ enkelt och prestigelöst som möjligt i början. Börja med det du har (högtalare, hörlurar, mickar o s v, oftast har man ju nĂ„gon typ av det hemma), och försök lĂ€r dig grundprinciperna. Sen kan man byta upp sig allt eftersom, nĂ€r man kĂ€nner behov och dessutom har nĂ„got att utgĂ„ ifrĂ„n. Vad har du för dator? Och kanske surfplatta eller telefon? Till alla iOS-prylar (iPhone, iPad, iPod o s v) finns ju hur mycket musikprogram som helst som kostar högst nĂ„gra tior. Jag kan bara hĂ„lla med. Man fĂ„r sĂ„ bra saker för pengarna idag att billigare grejer, om man hĂ„ller sig ovanför det absoluta budgetsegmentet, ofta Ă€r fullt tillrĂ€ckligt nĂ€r man börjar. Vill du ha dyrare saker lĂ€ngre fram sĂ„ sĂ€lj dina gamlar prylar och köp de nya istĂ€llet. Vid det laget vet du om det Ă€r vĂ€rt att lĂ€gga pengar pĂ„ dem. Och i slutĂ€ndan Ă€r 13000 kr istĂ€llet för 10000 kr för nĂ„got man verkligen ville ha tusan sĂ„ mycket bĂ€ttre Ă€n 10000 kr för nĂ„got man egentligen inte behövde.
DJstudion (oregistrerad) Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Hej. Det viktigaste Ă€r att komma igĂ„ng!! Om du har begrĂ€nsad budget sĂ„ anpassa dig efter det. Jag sjĂ€lv kör Logic men till det krĂ€vs en Mac. Idag kostar inte Logic mer Ă€n 1399 kr om du köper det direkt frĂ„n nĂ€tet. Om du inte har Mac sĂ„ skaffa ett program som passar till PC. Fruity Loops (FL) Ă€r billigt och lĂ€tt att komma igĂ„ng med. Det har sina begrĂ€nsningar men jag kĂ€nner flera som anvĂ€nder det och har kommit lĂ„ngt med detta program đ. Ableton Ă€r ocksĂ„ suverĂ€nt program som passar bĂ„de till PC och Mac. Lite lĂ€ttare Ă€n Logic. VĂ€nta inte med att börja. För att skapa musik krĂ€vs tid och dĂ€r har jag förlorat tid genom att vĂ€nta pĂ„ rĂ€tt utrustning... Gör inte om mitt misstag. Skaffa det du har rĂ„d med och KĂR! Lycka till đ. www.djstudion.se
DJstudion (oregistrerad) Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Och nÀr det gÀller ditt DJ:ande. Jag rekommenderar programmet Traktor. Om du bara köper mjukvaran sÄ kostar det inte alls mycket. Och om du lÀngre fram vill köra med en controller t.ex sÄ finns det flera mÀrken som har controllers som passar just Traktor. www.djstudion.se
Fabz Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 (redigerat) 1) Köp en Macbbok, ny eller begagnad. Ladda ned Virtual DJ gratis frĂ„n App Store. 2) Köp massor av bra musik. Byt gĂ€rna musik lagligt med vĂ€nner (vilket Ă€r tillĂ„tet om man bara byter i ett led) 3) Ăva, öva, öva. TĂ€nk pĂ„ att musikvalet Ă€r det viktigaste - hur du mixar har mindre betydelse om du Ă€r nybörjare. 4) Börja spela pĂ„ dina polares fester. Det kan vara hemmafest eller farsans 50-Ă„rskalas. Men spela aldrig gratis - om sĂ„ gaget Ă€r 50 spĂ€nn och en öl. Var noga med att ditt "dj-namn" syns i alla festutskick, flyers och dyl. Spela aldrig piratkopierad musik. Ta aldrig emot svarta pengar. Det hjĂ€lper om du har taktkĂ€nsla och spelar nĂ„got instrument. SĂ„ smĂ„ningom, nĂ€r du börjat bli varm i klĂ€derna kan du köpa dyrare saker och jobba i mer avancerade program som tex Traktor. SĂ„ blev jag en seriös dj som faktiskt idag drar in flera hundra tusen om Ă„ret pĂ„ vad som eg var en hobby frĂ„n början. Redigerat 29 oktober 2012 av Fabz
olleolle Postat 29 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2012 Ok Ànda problemet Àr just det att börja dÄ jag har en rÀtt sÄ begrÀnsad budget eller rÀttare sagt sÄ vill jag hÄlla lite i pengarna sÄ hÀr i början. +en mor som nog vill at jag hÄller i pengqrna. Vet velt enkelt inte var eller hur jag ska börja. Jag har ju höstlov nu sÄ jag sÄg det som ett bra tillfÀlle att börja med detta.
Miklo Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Har du mac eller PC? PÄ mac, starta med garageband, annars gÄr det att ladda ner trials pÄ andra program som Ableton gratis, ladda ner det kolla tutorials pÄ youtube och se om det passar dig.
Fabz Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Tror det finns en gratis version av Virtual DJ för pc att börja med ocksÄ. Men ska du lira pÄ allvar sÄ smÄningom behöver du sÄ smÄningom en kontroller och ett riktigt ljudkort. Finns ganska enkla billiga att köpa. Annars börjar det ju lacka mot jul, sÄ Tomten (mamma?) kanske kan vara extra snÀll i Är?
Miklo Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 En frÄga bara? Du vill bli DJ och producent? DJ Àr relativt lÀtt nuförtiden, om du köper en controller sÄ kan du lÀra dig pÄ en vecka att mixa lÄtar, speciellt som det finns sync-knapp. Att göra egna lÄtar dÀremot, rÀkna med ett par Är innan det lÄter bra, om du börjar frÄn scratch och inte gör annat pÄ fritiden.
JJRockford Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 En frĂ„ga bara? Du vill bli DJ och producent? DJ Ă€r relativt lĂ€tt nuförtiden, om du köper en controller sĂ„ kan du lĂ€ra dig pĂ„ en vecka att mixa lĂ„tar, speciellt som det finns sync-knapp. Att göra egna lĂ„tar dĂ€remot, rĂ€kna med ett par Ă„r innan det lĂ„ter bra, om du börjar frĂ„n scratch och inte gör annat pĂ„ fritiden. Nu tror jag mest du förvirrar saker och ting. Det mĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ vara minst lika svĂ„rt/lĂ€tt att bli en bra DJ som att göra bra lĂ„tar? Mest för att det Ă€r 100% subjektivt vad som Ă€r bra. Men ocksĂ„ för att det förmodligen krĂ€vs helt olika förmĂ„gor att bli bra pĂ„ de delarna. Att fĂ„ en lĂ„t att "lĂ„ta bra" nuförtiden kan man ocksĂ„ lĂ€ra sig pĂ„ en vecka. Provat "Figure" till iOS t ex? DĂ€r krĂ€vs inte ens en vecka. NĂ„gon timme som mest? Ja ni har rĂ€tt. Jag tar tillbaka allt. Det finns sĂ„klart inget rĂ€tt och fel, bara olika sĂ€tt att se pĂ„ saken. FĂ„r hoppas olleolle kan sĂ„llra bland all information! đ
olleolle Postat 29 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2012 Vad Àr det som Àr den stora grejen med ljydkorten datorn?? NÄgra speciella siffror man behöver tÀnka pÄ nÀr man skall köpa ny dator??
Carle Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Men personligen lÀgger jag gÀrna en extra slant för grejerna pÄ en gÄng. Just för att musik Àr min största passion och om jag inte la tid, energi och pengar pÄ det eller om jag slarvade med det. DÄ skulle jag förlora all respekt för mig.
Miklo Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Nu tror jag mest du förvirrar saker och ting. Det mĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ vara minst lika svĂ„rt/lĂ€tt att bli en bra DJ som att göra bra lĂ„tar? Mest för att det Ă€r 100% subjektivt vad som Ă€r bra. Men ocksĂ„ för att det förmodligen krĂ€vs helt olika förmĂ„gor att bli bra pĂ„ de delarna. Att fĂ„ en lĂ„t att "lĂ„ta bra" nuförtiden kan man ocksĂ„ lĂ€ra sig pĂ„ en vecka. Provat "Figure" till iOS t ex? DĂ€r krĂ€vs inte ens en vecka. NĂ„gon timme som mest? Det finns sĂ„klart inget rĂ€tt och fel, bara olika sĂ€tt att se pĂ„ saken. FĂ„r hoppas olleolle kan sĂ„llra bland all information! đ Jag har inte provat figure, men som jag förstĂ„tt gĂ„r det inte ens att exportera din lĂ„t dĂ€rifrĂ„n, och gĂ„r det att arrangera? Och det saknas vĂ€l EQ, kompressor m.m? MĂ„nga producenter som har blivit kĂ€nda har varit tvugna att lĂ€ra sig DJa i efterhand pĂ„ vĂ€ldigt kort tid (Avicii, Skrillex), 1
Carle Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 MÄnga producenter som har blivit kÀnda har varit tvugna att lÀra sig DJa i efterhand pÄ vÀldigt kort tid (Avicii, Skrillex), Och vad jag hört Àr de ganska kassa Dj's rent tekniskt bÄda tvÄ. Topplaceringar pÄ Dj-Mags ÄrsbÀstalista till trots.
olleolle Postat 29 oktober 2012 TrĂ„dstartare Postat 29 oktober 2012 Jag ska snacka med mor min đ Men Ă„terigen det dĂ€r med ljud kort?
AnthonyS Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Men personligen lÀgger jag gÀrna en extra slant för grejerna pÄ en gÄng. Just för att musik Àr min största passion och om jag inte la tid, energi och pengar pÄ det eller om jag slarvade med det. DÄ skulle jag förlora all respekt för mig. Men det Àr inte sÀkert att man vet att det Àr sÄ nÀr man skaffar sina första grejer. Jag kompromissar ocksÄ ogÀrna med min utrustning nu, men dÄ har jag hÄllit pÄ i snart 15 Är ocksÄ.
Miklo Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Och vad jag hört Àr de ganska kassa Dj's rent tekniskt bÄda tvÄ. Topplaceringar pÄ Dj-Mags ÄrsbÀstalista till trots. Kassa eller ej, de kan försörja sig pÄ det. Jag Àr tveksam till att nÄgon skulle kunna försörja sig pÄ att göra lÄtar i ios appen figure efter en vecka.
Miklo Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 Sen blir du inte nÄgon DJ Qbert efter en vecka, men du kan mixa lÄtar och göra okej övergÄngar och anvÀnda effekter och filter
olleolle Postat 29 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2012 Vad det Àr man ska tÀnka pÄ nÀr man skaffar kjudkort Ljud
Miklo Postat 29 oktober 2012 Postat 29 oktober 2012 (redigerat) Du behöver inget speciellt ljudkort om du inte ska spela in ljud frÄn t.ex. en mikrofon eller hÄrdvarusynth Redigerat 29 oktober 2012 av Miklo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.