Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har ett par studiomonitorer samt ett par 2.1-datorhögtalare, kan jag sätta dessa datorhögtalare PÅ mina studiomonitorer eller blir det problem/kan något gå sönder, magneter etc.? Tyngden är inget problem, dom väger inte mycket.

Kommer ljudkvalitén försämras?

MVH

Annons
Postat

Så har jag haft i flera år och inte haft några problem alls.

Om du märker att datorhögtalarna börjar skallra om du drar på studiomonitorer för mycket får du väl möblera om.

drloop (oregistrerad)
Postat

förmodligen bara om du kör dom samtidigt

Idag är du i form kan jag säga 🙂

Tro inte heller att det är några problem, med undantag för vad citatet ovan säger.

Postat

Sätt någon sorts absorbent mellan dem (typ musmatta eller liknande), så att du slipper riskera att det skramlar.

I övrigt är det förstås inga problem, så länge du inte kör samma ljud ut genom båda samtidigt, som de andra var inne på. Om du kör samma ljud i dem samtidigt så råkar du nämligen garanterat ut för fasfel som ger förstärkningar och utsläckningar vid olika frekvenser, så det är verkligen inte att rekommendera...

Postat

I övrigt är det förstås inga problem, så länge du inte kör samma ljud ut genom båda samtidigt, som de andra var inne på. Om du kör samma ljud i dem samtidigt så råkar du nämligen garanterat ut för fasfel som ger förstärkningar och utsläckningar vid olika frekvenser, så det är verkligen inte att rekommendera...

Men varför fungerar då PA och annat med flera högtalare (per sida)?

Postat

Men varför fungerar då PA och annat med flera högtalare (per sida)?

För att man använder samma modell och staplar dem på varandra alternativt monterar dem hängande i kluster enligt vissa mönster, där de hamnar tillräckligt nära i fas för att det ska fungera bra.

Om du däremot tar två högtalare där du förskjuter den ena så att elementen inte är på samma ställe i djupled, så kommer du alltid att få fasfel.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.