Jump to content
Annons

Sprak i monitorerna när jag slår av/på


Quasi

Recommended Posts

Jag har 3 monitorhögtalare som jag vill kunna enkelt slå av och på samtidigt, men om jag kopplar de till en grendosa med en på/av-switch så sprakar det till när jag switchar. Kan det bero på att jag har en dålig grendosa eller får man alltid det problemet? Det är lite jobbigt att behöva slå av/på alla 3 monitorer på baksidan varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att undvika sprak och smällar slår jag på monitorerna efter datorn är redo att användas.

Jag har inte monitorerna kopplad till grendosa med strömbrytare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - starta alltid monitorerna sist och stäng av dem först.

Jag har en grendosa till alla mina monitorer och det blir bara ett litet försiktigt klick i basen när jag slår till spänningen. Det kan säkert vara olika mellan olika monitorer, men blir det ett väldigt kraftigt sprakande så kan det eventuellt skada diskanterna på längre sikt.

På billiga grendosor kan switchen vara av sämre kvalitet, så att det inte blir kontakt direkt, utan kanske hinner bli kontaktstudsar och gnistbildning mellan kontaktytorna - och det kan höras som sprakande precis när du slår till switchen. Om det händer, så kommer det bara att bli värre efter hand, eftersom gnistbildningen gör att kontakten kommer att bli sämre med tiden - och det bästa är i så fall att byta ut grendosan.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har grendosor från Belkin, med inbyggt överspänningsskydd (som i bästa fall begränsar skadorna vid ett eventuellt blixtnedslag).

En dosa till datorn och det mesta runt omkring, en dosa till studioprylarna förutom monitorer, en dosa till monitorer och en dosa till syntarna. På så sätt kan jag sätta igång precis det som behöver vara igång. 🙂

Ska jag sitta på natten när sambon vill sova, så är det onödigt att starta monitorerna. Om jag bara jobbar med audio och virtuella instrument och inte behöver spela in ny midi, så behöver inte syntarna vara igång. Pillar jag med annat än musik så behöver ingenting av studioprylarna vara igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...