Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Hoppas någon här har någon idé om vad som kan vara felet.

Sitter i Cubase 6 på en macbook och ett Focusrite saffire 14.

Problemet är kort sagt att när jag spelar in via midi (oavsett vilket instrument jag väljer) ändras tonhöjden lite då och då och ibland får det instrumentet jag spelar med annan pitch än det redan förinspelade midispåret.

Min senaste teori är att det är min klaviatur som spöjar med någon pitch. Men förstår inte riktigt hur detta skulle kunna hända. Har uppdaterat det mesta i programväg vad jag vet och har aldrig varit med om detta förr. Vad tror ni?

Annons
Postat (redigerat)

Dubbelklicka på en midipart som har pitchgrejen du nämner så öppnas Keyeditorn och längst ned i Keyedit har du en controller lane där alla inspelade cc-meddelanden visas. ( CC = Controll Change ).. ser du inget där kanske du får leta upp Pitchbend i den lilla dialogrutan till vänster om spåret och välja Pitchbend för att det skall visas.. om något pitchvärde är inspelat ser du det genom en asterisk framför namnet (typ: * Pitchbend), annars är det något annat fel som är trasigt.

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.