Pluffo Postat 5 mars 2004 Postat 5 mars 2004 HallĂ„ eller!? Har bestĂ€mt mig för att lĂ€sa upp mig lite pĂ„ musikteori sĂ„ att jag inte sitter som ett fĂ„n nĂ€sta gĂ„ng nĂ„gon slĂ€nger sig med termer som cresendo och legato. đ± Skulle vilja ha nĂ„gon riktig kioskvĂ€ltare som tar upp sĂ„ mycket som möjligt av vad som man bör veta nĂ€r det gĂ€ller musikteori ( harmonier, stĂ€mmor, skalor och en massa andra grejer som jag antagligen inte ens kĂ€nner till Ă€n.. )
Lundin Postat 7 mars 2004 Postat 7 mars 2004 Tja Pluffo... Denna lilla godbit Àr i.ofs pÄ anglosaxiska men jÀvligt bra och lÀttförstÄelig ( bör kunna sprÄket en aning dock ) http://www.chordwizard.com/theory.asp jag skaffade tvÄ böcker som heter Praktisk harmonilÀra och Ackordspel...+ Jazz och Popharmonik ...bÄda av Sten Ingelf ( finns pÄ bibblan ) men dessa Àr vÀldigt tekniskt skrivna och Ätminstone jag tyckte att dom var t.u.n.g.a att plöja igenom. Prova en annan bok som heter Arrangering i pop o rockstil av Hans Hjortek ( denna finns oxÄ pÄ bibblan ) och den har en medföljande CD med midi-filer. den Àr lÀtt att fatta samtidigt som den gÄr in pÄ hur man arrangerar olika instrument m.m Tja / D
Pluffo Postat 7 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 7 mars 2004 Jajajaja...nu Ă€r jag med...Ă€r inte van vid att folk pĂ„ internet slĂ€nger sig med sĂ„dana fina uttryck. đ Jag laddade hem den och den verkar ju faktiskt riktigt bra. StĂ„r ju lite om det mesta. Antagligen vĂ€ldigt bra att börja med. Danke schön!
Pluffo Postat 8 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 8 mars 2004 (redigerat) Tack för att du inte drog mitt ben och lurade pĂ„ mig en dĂ„lig lĂ€nk. đ Redigerat 8 mars 2004 av Pluffo
Morta Postat 8 mars 2004 Postat 8 mars 2004 Ăh... Jag tycker personligen att det dĂ€r sĂ„g mycket skumt och b-igt ut. Jag rekomenderar att gĂ„ pĂ„ teorilektioner. Jag har gĂ„tt i öh.... 6 Ă„r snart. Jag kan det mesta som man bör kunna för lĂ€ttare arrengering och komposition, man blir Ă€ven en bĂ€ttre instrumentalist av gehör och musiklĂ€restudering. Lektioner is the way to go, tror jag faktiskt, speciellt om du vill öva intervaller och harmonilĂ€ra. đ
Pluffo Postat 8 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 8 mars 2004 Nu ska vi inte vara sĂ„dana đ NĂ„gonstans mĂ„ste man ju börja. Bok + Kurs Ă€r ju bĂ€ttre Ă€n bara kurs. Och bok Ă€r ju bĂ€ttre Ă€n ingenting.
Lundin Postat 9 mars 2004 Postat 9 mars 2004 ..och gratis skit-bok smÀller som bara den... SÄ Pluffo: Du ska ju helt klart gÄ teorilektioner o lÀgga ut en massa pengar...för en person som rekommendera sÄ b-iga grejer kan ju inte vara helt frisk? ..Jag tror att om du inte tÀnkt satsa pÄ att bli studiomusiker eller bli musiklÀrare....bara gör musik för att det Àr jÀvligt kul...tror jag att du kommer snappa upp en hel del... Komiskt nog sÄ slÀppte jag en Maxi-CD innan jag lÀrde mig harmonilÀra teoretiskt.. /D
Pluffo Postat 21 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 21 mars 2004 Hehe, nu kommer detta att lĂ„ta som nĂ„gon efterlysning i lokalposten men; Du som skrev tvĂ„ PM till mig och tippsade om lite böcker..Skulle du kunna höra av dig? Jag skulle gĂ„ in pĂ„ mina PM idag och kolla upp vilka det var för att sedan bege mig till nĂ„gon affĂ€r och kĂ€nna pĂ„ dem IRL đ men dĂ„ var alla mina PM inlĂ€gg borta. Verkar tydligen som om dem automatiskt raderas efter ett tag om man inte anger nĂ„got annat. NĂ„ja, om jag inte fĂ„r tag pĂ„ dig sĂ„ kanske man kan fĂ„ nĂ„gra fler tips av nĂ„gon hĂ€r eftersom nu trĂ„den Ă„terupplivas ett tag.
Stinkey (oregistrerad) Postat 6 augusti 2004 Postat 6 augusti 2004 Hej Pluffo. Det var jag som skickade tvĂ„ PM till dig i Mars. Min inloggning strejkade och strulade sĂ„ jag kunde inte skriva ett "normalt" inlĂ€gg. Nu sitter jag hĂ€r och rotar lite i gammla trĂ„dar och hittade dig igen. Tydligen hade PM:en försvunnit för dig. Men boken jag tipsade om var Hans Renners "Musikens Grunder". Den anvĂ€nds bl.a. pĂ„ Lunds Universitet, musikvetenskap. Och finns det nĂ„gon butik som sĂ€ljer begagnade Guitar player, Guitarist m.m. sĂ„ Ă€r dom guldgruvor. BĂ€ttre sent Ă€n aldrig. đ
Smart Cat Postat 6 augusti 2004 Postat 6 augusti 2004 Det som kan vara svÄrt tycker jag Àr att hitta böcker som inte har för torrt sprÄk, vissa författare Àr verkligen knalltorra. Jag har Hjorteks bok om arrangering (pop o rock) och jag tycker den Àr vÀldigt bra, lÄtarna har vÀl nÄgra Är pÄ nacken sÄ de kan lÄta lite 80, men man lÀr sig ju ett antal "verktyg" som man kan anvÀnda i sitt eget arrangerande. Sen kan jag ju skryta med att jag har haft Hr Hjortek sjÀlv som lÀrare under 4 Ärs tid i arrangering och han Àr verkligen GRYM. Jag har dock upptÀckte ett fel i boken...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.