Jump to content
Annons

Inspirationstips för elektronisk dansmusik - Hur Gör Du?


Carle

Recommended Posts

Ibland när jag gör dansmusik (vilket jag ofta gör som avkoppling när jag inte skriver pop då jag ställer högra krav på mina poplåtar än på min techno) så tappar jag helt inspirationen och det blir lätt att jag sitter med samma 909-beat som alltid. Vad är era bästa inspirationsknep eller tips för att hotta till era produktioner? Nu sysslar jag mest med minimaltechno, deep house, tech house och liknande men allt som uppskattas.

Det är säkert fler här som hamnar i samma träsk ibland så vi kan väl alla dela med oss och växa i mötet med andra?

Jag fick ett bra tips för något år sen av en vän och det var att byta ut alla synthar och basar mot olika trumljud från samplingsbibliotek och kanske göra en nedstämd puka till bas och lägga ut en uppstämd puka som lead.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har massa knep men dom flesta funkar bara i ableton, alla har jag hittat på youtube.

Kolla in dubspot på youtube och sonicacademy!

Loopar funkar som inspiration, brukar dra in en bra loop och sedan kopiera den med andra ljud...

Midi spår för trummor typ från ezdrummer brukar jag slänga på en synth och det blir ballt ibland.

Sen finns det roliga pluggar från sugarbytes för att leka fram nåt med.

Ableton har en funktion som kan hoppa fram till random klipp, lägg in 10 percussionloopar och ställ in att den ska hoppa varje 1/8 så spelar man in vad som händer, vips har du skapat ny percussionloop

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool. Jag jobber mest i Reason. Ibland brukar jag koppla massa LFO:er så att de styr varandra för att få ett helt okontrollerat filterwobble. Utifrån det kan man sedan jobba fram ett trumspår. Men ofta blir det bara skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu producerar jag förvisso inte techno, minimal eller trance, men jag tror på att man ej utvecklas om man strävar mot att hålla sig inom en genre, helt strikt. Vi brukar producera det VI vill lyssna på för tillfället, utan att tänka beats, lead eller bas. Kanske låter helt efterblivet, men det har resulterat i en ganska unik subgenre. Det jag vill ha sagt är att du bör lätta på vingarna, känn efter på lite sidospår och sätt dig sedan och skapa ett inferno av örongodis.

Bra tips va va va va va?

😱

Unikt --> https://soundcloud.com/the-bilderberg-agenda/the-bilderberg-agenda-the

Redigerat av Studioesc
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...