Jump to content
Annons

Ladda instrumentpluggar, på det gamla sättet, men....


Pappa Parbrink

Recommended Posts

Jag har tittat på Majkens Videoavsnitt.

Ok, laddar instrumentet och får upp gränssnittet för instrumentet, samtidigt som spåren ligger i projektfönstret. Nu kan jag spela på instrumentet med musen, min inte faan kan jag göra melodier mm på detta sätt ?

och det blir ingen inspelning på spåret när jag trycker på rec ? ...en än gång vilsen i skogen.

Måste jag skaffa mig en extern keybord för att kunna göra melodier och bakgrunder ?

Kan man lära sig spela på midiinstrumenten i Cubase ?...hur gör man ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om instrumentet har en egen klaviatur i fönstret kan du prova instrumentet där men inte spela in.

Har du ingen keyboard får du klicka in toner i pianorullen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ganska billiga USB-anslutna klaviaturer man kan köpa - så får man det lite enklare att spela in midi, än det blir om man klickar in toner i pianorullen (som du hittar i Midi-menyn, Key-editor).

Link to comment
Dela på andra sajter

En klaviatur får man för ca 1000;- ............och jag har tänkt mig lägga på ackordbakgrunder, vilket man sen kan lägga på stämmor. Stämmer det, att man kan göra så. Bakgrund, stämmor, sen melodi på en keybord

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ´suttit i två dagar´ och försökt ladda instrumentpluggar på det gamla sättet.

allt enligt Majkens videoanvisningar.

Allt stämmer, tills jag skall öppna Key Editor, vilken är grå och gör ej att öppna ?

Skickar upp en skärmdump, i world 343kB, och får meddelandet: att jag inte har tillåtelse att göra detta ? Ps är + medlem

Redigerat av Pappa Parbrink
Link to comment
Dela på andra sajter

Jora...på det nya sättet att ladda instrumentplugggar, kommer jag till Browse, väljer Violin, men..sen kan jag inte ´spela på ljudet ´ ....gör i alla fall Add Track...men kan inte öppna Key Aditor som är grå ?

När jag trcyker på Rec. så är Key Editor tillgänglig att trycka på, dvs inte grå, men inte öppnar sig pianorullen för det ? likadant på det gamla som det nya sättet.

Varför visar Majken inte funktionerna fullt ut dvs tills pianorullen öppnar sig, och sätter in noter. Som det är nu på videon missar man finalen, att sätta in noterna i rullen.

Redigerat av Pappa Parbrink
Link to comment
Dela på andra sajter

Om Key Edit inte är valbar, så har du antagligen inte markerat någon Part på ditt midispår innan du försöker öppna editorn...? Du måste först markera en Part på midispåret för att kunna öppna editorn.

Om det inte finns någon Part att editera så kan du skapa en tom Part genom att dubbelklicka i arrange-fönstret, så skapas det en Part på det spåret mellan left och right locators.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shcyyyyst .....nu funkar det på det nya sättet,

Tack Clas, jag har nu hämtat ut manualerna till Cubase och Adictic drummer på ca 500 sidor. Så om jag läser en sida per dag, blir jag klar om ca 1 1/2 år...och jag börjar....nu....

Redigerat av Pappa Parbrink
Link to comment
Dela på andra sajter

Till höger om klaveret är det en massa rutar och jag kan dra linjer med musen. Nu är det lätt att fråga, vad gör jag nu, för att komma vidare ?
Använd pennan och klicka i toner i rutorna som motsvarar tonerna du vill spela.
Ok, jag har nu tagit ut alla manualer till Cubase och Adactic drummer ca 500 sidor på engelska. Översätter jag en per dag är jag klar om ca 1 och1/2 år ...och jag börjar nu....
Kolla om det anordnas en studiecirkel i Cubase hyffsat nära dig. Då tror jag att du kommer igång snabbare.
Link to comment
Dela på andra sajter

Manualerna kostade 300 kr, studion kostade :- mer minne kostade osv

en kurs kostar 3500:- ..........och pengarna är för tillfället slut,

så jag måste ta det, på detta sätt, läsa manualer, se videos och med hjälp med svar på frågorna man ställer här, så kommer jag att lära mig mer.

Ps. du vet bara det där med pennan, var en höjdare, det kunde jag inte i morse

Kanske det blir en mer avancerad kurs i vår, till en kostnad av 2500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur användbart det är men det finns iaf i cubase essential 5 en virtuellt klaviatur som du kan använda som masterkeyboard iallafall. Antingen via musen eller via tangentbordet. Går att komma åt i transportrutan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur användbart det är men det finns iaf i cubase essential 5 en virtuellt klaviatur som du kan använda som masterkeyboard iallafall. Antingen via musen eller via tangentbordet. Går att komma åt i transportrutan..

Ok, skall pröva detta framöver och återkommer med ´om det är användbart´ skall se efter i manualen !
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...