Jump to content
Annons

Akustikbehandling


resolve

Recommended Posts

Go afton. Planerar för fullt bygget av en studio. Akustikbehandling är en av de viktigaste faktorerna, det ska göras på riktigt men helst till ett ganska bra pris. Jag vet att glasull funkar ypperligt, men jag är rätt skraj för partiklarna de släpper ifrån sig. Jag letar och letar efter alternativ, och har stött på linfiber och träfiber. Det verkar som att det funkar dåligt för att absorbera dock? Åsikter om detta?

Sedan har jag sett mycket rekommendationer om polyesterfiber, "dacron". Det ska funka bra och vara ofarligt? Men jag undrar, finns det någon statlig konspiration eller liknande mot detta mytomspunna material? Vart kan jag med samma enkelhet som vid köp av glasull bara köpa på mig ett stort lass med "dacronskivor"? Vad kostar det? Är det så pass dyrt att det är lika bra att köra auralex-produkter i så fall? Information om detta av nån som vet hade varit strålande, jag hittar inget av värde riktigt! Mest bara segel och jag hade inte tänkt proppa panelerna fulla av segel, det blir nog dyrt!

Sedan: Sådana här pressade glasullpaneler, gult i mitten med en vit yta på? Är de säkrare än vanligt fluffigt ull, och absorberar de lika bra?

Tack på förhand från en som försöker sätta sig in!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag var i samma sits som du, orolig för fibersläpp med tanke på allergi. När jag byggde (med rockwool) så tog jag ett rikligt lager med spraylim och dubbla lager tyg (ett "fultyg" på insidan för att hålla ihop och skydda sen ett snyggt lite tjockare mönstrat tyg utpå) och det funkar ypperligt! Inte märkt av någonting!

Sen med mönstrade tyg ser det ut ju som en tavla också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu bättre alternativ är det här. Träfiberplattor som använd en hel del för akustik och har 'rätt' värden.

http://www.multisol.se/pdf/feeling_wood.pdf bläddra till slutet för datablad.

Det är ett vanligt missförstånd att man bara kan använda mineralull generellt. Det som är viktigt är flödesresistans, dvs hur bra det dämpar ljudvågor.

Om du ändå ska använda mineralull, svep dem ett par varv i fiberduk istället för att kladda med lim då du riskerar täppa till fibrer.

Den här funkar perfekt http://www.clasohlson.com/se/Fiberduk/Pr406840000

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är knappast inga problem, testat att andas genom 4 lager och det går bra. Det är dessutom extremt slitstarkt.

Men jag påstår INTE att det stoppar partiklar HELT, vad jag menar är att det är ett bra och mycket billigare alternativ (24kvm / 69 spänn) till att spreja lim på flera kvm. Lim blir inte särskilt finfördelat och ska du vara säker på binda alla partiklar så riskerar du täppa till ullen. Det tycker åtminstone jag är vanligt bondförnuft.

Om man det första man gör sveper in en t.ex. glasullskiva så blir den mycket trevligare att jobba med.

Det absolut bästa är träfiber. Fungerar jättebra som absorbent, billigt, hygieniskt och trevligt att jobba med.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

även om det är 'rätt' värden så det fortfarande en kvartsvågsabsorbent och kommer att minska i absorbering under en frekvens som lång som 4 x absorbentens djup.

däremot har en bra absorbent "effect" lägre(från lägsta max effect) i frekvens.

Jag brukar använda(till bredbandsabsrobering) ett lager(eller 2 lager)45mm ecophon modus med 95mm(eller tjockare) isover bakom, eller bara modus osv beroende på vad det är för konstruktions djup. sedan kläs det med tyg..

till taket har jag använt vit modus(i vissa fall med isover bakom om det är djupre) i ecophon connect(aksutikundertak), men man kan sätt in anndra akustik komponenter åxå i connect taket, lättvikts diffusorer, perforerade skivor(med isolering) osv.

har iaf aldrig haft något problem med far runt några fiber i rummet, ska nog mycket till innan det händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja naturligtvis handlar det om vilken grad av dämpning man vill ha. OT är lite ospecifik ;-)

I mitt fall så har jag bara sysslat med bredbandsabsorbering och 'min' träfiberskiva har en hög flödesresistans vilket kändes 'rätt' för mina ändamål. Jag utgick från Porous Absorber Calculator. Jag använder 45mm med 45-55mm luftspalt mot vägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja naturligtvis handlar det om vilken grad av dämpning man vill ha. OT är lite ospecifik ;-)

I mitt fall så har jag bara sysslat med bredbandsabsorbering och 'min' träfiberskiva har en hög flödesresistans vilket kändes 'rätt' för mina ändamål. Jag utgick från Porous Absorber Calculator. Jag använder 45mm med 45-55mm luftspalt mot vägg.

Var det inte någon här på forumet som testade träfiber och kom fram till att vanlig mineralull vart bättre?

Ska se om jag hittar.

Edit: //forum.studio.se/index.php/topic/94737-mini-sovrumsstudio-akustikbehandling-utan-mineralfiber/

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...