Jump to content
Annons

Elektronisk kick-frÄga


Modern Rockstar

Recommended Posts

Tja! 🙂

Är ganska ny pĂ„ elektronisk musik (logic) och det gĂ„r vĂ€l framĂ„t skulle jag vilja pĂ„stĂ„. Och jag har en del kicksamples nedladdade som var gratis, som lĂ„ter riktigt schysst faktist.

Jag har jÀmt bara dragit kicken till spÄret för att sedan lÀgga pÄ EQ, kompressor och you name it. Men nÀr jag kollar pÄ youtube sÄ ser jag att mÄnga öppnar deras kick i en sampler och bland t om i en synth(!?).

Mina frÄgor:

Varför öppnar man dem i en sampler respektive synth?

Varför vĂ€ljer man att öppna kicken i en sampler ISTÄLLET för en synth och tvĂ€rtom?

Vad Àr det egentligen för skillnad pÄ en sampler och en synth?

Hoppas frÄgorna inte lÄter allt för dumma och att man kanske t om kan fÄ ett svar frÄn nÄgon förstÄelig sjÀl ÀndÄ i sÄ fall!

Ha det gött! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Samplern fungerar sÄ att anvÀndaren spelar in en stycke ljud eller anvÀnder sig av ett förinspelat ljud; samplern kan sedan spela upp ljudet i olika tonhöjder, vilket möjliggör spelande av melodier. Normalt kan Àven samplern lagra flera ljud för varje patch sÄ att olika samplingar tÀcker olika omrÄden över tonregistret, men Àven sÄ att olika samplingar spelas upp vid olika hÄrda anslag.

En synthesizer, vardagligt synt eller synth, Àr ett musikinstrument som via analog eller digital ljudsyntes förmÄr skapa ett stort antal olika ljud. Ofta anvÀnds synthesizern för att hÀrma akustiska instrument eller andra redan existerande ljud men den ger Àven möjlighet till att skapa helt nya. Synthesizern Àr ofta det dominerande musikinstrumentet vid skapandet av olika typer av elektronisk musik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...