Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har mina datorer i ett nätverk via en router och då har jag tillgång till alla datorers hårddiskar från vilken dator som helst i nätverket.

Nu undrar jag om någon har testat att ha till exempel programmet på en dator och själva samplingsbiblioteken i en annan? Precis som man brukar ha dem i 2 olika hårddiskar i samma dator, men i detta fall är hårddisken i en annan dator. Hur har det isåfall fungerat? Hur har hastigheten varit?

I teorin så borde detta sätt vara snabbare och därmed bättre än att ha samplingsbiblioteken på en extern hårddisk, då hastigheten inom ett nätverk är högre än usb.

En annan fördel, är att om man någon dag inte vill/kan sitta vid "musikdatorn", så kan man sitta med sin laptop någon annan stans i huset och ändå ha tillgång till samplingsbiblioteken, utan att för den skull behöva ha dem intallerade på laptopen också. Då räcker det med att programmen finns laptopen.

Tack på förhand.

Annons
Postat

Jag har inte testat det själv, men har du gigabit-nätverk så borde det nog funka bra eftersom det är ännu snabbare än Firewire...

En sak att tänka på, är att vissa samplingsbibliotek blir aktiverade för en specifik dator - så om du ska köra dem från en annan, kan du behöva aktivera dem för den andra datorn också.

Du får också lite trassel om datorn som ljudbiblioteken ligger på, är avstängd av någon orsak - så det kan kanske vara smartare att lägga dem på en NAS istället i så fall...

Postat

Du får också lite trassel om datorn som ljudbiblioteken ligger på, är avstängd av någon orsak - så det kan kanske vara smartare att lägga dem på en NAS istället i så fall...

Jo, den andra datorn måste vara på 🙂 annars blir det svårt. NAS är också en bra lösning.

Postat
Nu undrar jag om någon har testat att ha till exempel programmet på en dator och själva samplingsbiblioteken i en annan?
Ja, men resultatet beror på hur du jobbar med samplingarna. Laddar du in dem i RAM-minnet går det utmärkt, eftersom de då finns tillgängliga direkt i datorn. Använder du en ROMpler som laddar samplingar/filer enbart när de behövs - då kommer du att få problem.
I teorin så borde detta sätt vara snabbare och därmed bättre än att ha samplingsbiblioteken på en extern hårddisk, då hastigheten inom ett nätverk är högre än usb.
Lätt teoretiskt låter det bra. Den genomsnittliga överföringshastigheten är inte 1000 Mbps och söktider/accesstider blir sämre över nätverket än från en lokal USB-disk.

Så kör du ett system som kan ladda in samplingarna i RAM-minnet, kör på. Ljudspår och stora bibliotek måste köras på den lokala datorn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.