Jump to content
Annons

Läsa musikproduktion/songwriting 6 månader, vilken skola?


Ludwig Koz

Recommended Posts

Hej!

Tänkte försöka att läsa någon av dessa kurser under hösten och har ingen aning om vilken skola som anses vara bäst. Så jag skulle uppskatta all form av information, bra som dålig. Om ni har någon annan kurs/skola som ni tycker är värd att nämna får ni gärna skriva det.

http://www.kulturama.se/templates/pages/CoursePage.aspx?sgid=7&sid=725&cid=594539_Gustav&p=vux2&wids=401&mspid=7910

http://stockholm.sae.edu/sv/course/8825/Songwriting_and_Music_Production

Tack

/LK

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker alla dessa utbildningar bara handlar om att suga ut pengarna från folk med drömmar. Bättre att investera i utrustning se till att börja spela in band eller producera. Det är erfarenhet man behöver inte att någon säger att gör si lr så.

jag har inte gått någon utbildning utan kände att jag hade så mycket kunskap tack vare alla år man hade lagt ner på att lära sig självt och olika ställen man hade varit praktikant på att jag bestämde mig för att bygga en studio för cirka 2år sedan. Jag har blivit väldigt mycket bättre på att att både spela in och att mixa/producera tack vare all erfarenhet jag fått. Och de pengarna jag investerat har jag fått tillbaka genom banden som varit bokade i studion. Du behöver kanske en 50-100k för att komma igång att spela in band med full sättning (trummor etc) och det är ju oftast vad dessa utbildningar kostar bara i terminsavgift, sen skall man leva utöver det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, men eftersom att jag varken har lokal, pengar eller erfarenhet för att dra igång en musikstudio så känns det ganska okej att betala 10 000 för en kurs som sträcker sig över cirka 6 månader om det ger mig kunskap inom songwriting och musikproduktion. Tackar dock ödmjukast för ditt svar, det är alltid kul att höra vad folk tycker och tänker om musikutbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hipsterloffot (oregistrerad)

Jag har gått SAE och kan bara säga att det är pengar rätt ner i sjön. Kan du inget när du börjar så kan du inte speciellt mycket mer när du slutar. Förutom att ljudet färdas i 340m/s och hur man räknar ut Haas. Nästan inga praktiska uppgifter, och du har INGEN chans till att sätta en personlig prägel på materialet. De rättar efter en mall, och man ska inte påstå att de som jobbar som supervisors är speciellt bra på att pusha en till att bryta ny mark. Stelare utbildning får man leta efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tummen upp för det svaret! 🙂

[Edit]

Jag tror TS kan spara sina pengar genom att försöka få gå en praktik, alltså gå bredvid en producent/tekniker istället. Att i verkligheten få lyssna, titta och ibland fråga ger nog bra mycket mer, och det kostar inte mer än din tid att "jaga" efter en sådan praktik, och att du kanske får göra lite "skit"-prylar, som att rulla ihop kablar, hämta kaffe etc. Men det kan det nog vara värt 🙂

/Mikey

Nu vill jag inte vara sån, men det är i stort sett omöjligt att få en praktikplats idag. Då får man söka på andra sidan atlanten (iofs inte helt fel). Att börja som kaffehämtare, kabellödare finns ju i stort sett bara kvar i staterna. Här får man ju fan inte ens komma in i en studio om man inte slantar upp en ganska fet bunt sedlar. tycker nog inte SAE är helt fel (gick där själv) om man är beredd att lägga sitt ego åt sidan och ta in vad som lärs ut. Det tog ett tag för mig att släppa "jag-vet-bättre"-attityden, men efter det så lärde jag mig faktiskt en hel del. Det är väldigt svårt att vara ödmjuk, men man tjänar på det i längden.

Gör studiebesök på några utbildningar, snacka med elever och lärare och ta reda på så mycket du kan innan du bestämmer dig. Det kanske är din grej, eller så är det helt åt helvete fel för dig. Svårt att sia här.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert rätt i det. Men lite "skam den som ger sig" här 🙂

TS kanske inte ska söka praktik den "vanliga" vägen, utan snarare plita ihop några mail, eller än bättre kanske riktiga brev, där denne skriver att han gladeligen hjälper till med det mesta i utbyte mot att TS får vara i närheten och lyssna. Bra också att skriva var intresset ligger hos TS. TS måste göra sig intressant i dessa mail. Jag tror, i de flesta större studios, att det är välkommet med gratis hjälp inom flera områden, och är TS lite kunnig (inte tummen mitt i) så är det väl värt ett försök i alla fall, för det kostar ju inget att försöka 🙂

Jag halkade in i min första, riktiga studio på en praktik, vilket förde mig vidare in i media-, och ljudvärlden med väl betalda arbeten runtom i Sthlm. 🙂 Så en praktik, om man har tur, kan ge riktigt mycket 🙂

/Mikey

Du har inga tips om vilka TS skulle kunna kontakta om han är intresserad av att söka praktik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tummen upp för det svaret! 🙂

[Edit]

Jag tror TS kan spara sina pengar genom att försöka få gå en praktik, alltså gå bredvid en producent/tekniker istället. Att i verkligheten få lyssna, titta och ibland fråga ger nog bra mycket mer, och det kostar inte mer än din tid att "jaga" efter en sådan praktik, och att du kanske får göra lite "skit"-prylar, som att rulla ihop kablar, hämta kaffe etc. Men det kan det nog vara värt 🙂

/Mikey

Precis så gjorde jag. Fick övertyga den kända studion att jag var mycket ambitiös etc men det slutade med att jag var där cirka 6-8månader totalt i 2st omgångar. Gjorde inget förutom att typ koka kaffe men jag lärde mig väldigt mycket på att bara sitta bredvid lära sig deras arbetsmetoder etc. Det var guld värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så gjorde jag. Fick övertyga den kända studion att jag var mycket ambitiös etc men det slutade med att jag var där cirka 6-8månader totalt i 2st omgångar. Gjorde inget förutom att typ koka kaffe men jag lärde mig väldigt mycket på att bara sitta bredvid lära sig deras arbetsmetoder etc. Det var guld värt.

Fett!

Jag är glad att jag har fel här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Liljeholmens folkhögskola inriktining Singer songwriter. Innehåller både skrivande och inspelning. Dock är ju ansökningarna på våren för att komma in till hösten

Tack, men det är som sagt bara halvårskurser nu till hösten som jag är intresserad av, ska fördriva tid. 🙂 Om jag ska söka heltid framöver väljer jag nog musikmakarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...