Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte köpa två 15" toppar och en 21" sub (passiva) ,delningsfilter och förstärkare.

I förstärkaren finns ingen separat utgång för sub, kan man sätta den i vilket som höger eller vänster?

Nån som kan beskriva ett kopplingschema?

Varför har topparna två uttag för speakon?

Annons
Postat

Ja du lär ju behöva mint 2 förstärkare.. 1 stereo för topparna och en bryggbar stereo (så den blir mono) för subben. Dom ska kopplas in allihopa efter delningsfiltret som då ska vara ställt som ett 2 läges filter med brytfrekvens ca 80 - 120 Hz

Enda anledning jag kan tänka at topparna har dubbla speakon är för att dom ska kunna paralellkopplas med ytterligare toppar om du har en förstärkare som orkar driva mer än ett par toppar.. 🙂

Postat

Ja du lär ju behöva mint 2 förstärkare.. 1 stereo för topparna och en bryggbar stereo (så den blir mono) för subben. Dom ska kopplas in allihopa efter delningsfiltret som då ska vara ställt som ett 2 läges filter med brytfrekvens ca 80 - 120 Hz

Enda anledning jag kan tänka at topparna har dubbla speakon är för att dom ska kunna paralellkopplas med ytterligare toppar om du har en förstärkare som orkar driva mer än ett par toppar.. 🙂

Okej, jag förstod nästan att det var så. Måste jag alltså slå till på en stärkare till. Har en stärkare på 480 som just nu driver topparna jag har. Vad menar du med bryggbar? Nån speciell förstärkare som du kan rekommendera?
Postat

En bryggbar förstärkare äe en stereoförstärkare. Men då du bryggar den kan man säga kaskadkopplas deras stereosteg till ett monosteg med högre effekt.. Vilket passar bra t.ex till en sub som kräver mer effekt än topparna! Dock halveras utgångsimpedancen som den orkar driva. Äsch läs mera här 🙂http://en.wikipedia.org/wiki/Bridged_and_paralleled_amplifiers

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.