Jump to content
Annons

Bra fett-drivebas-sound i Logic

Recommended Posts

Heisenburg (oregistrerad)
Postat

Hej kära människor!

Jag sitter å experimenterar med olika feta elbassound.

Som vanligt har jag en ren bas som jag kör genom Amplitube(Ampeg) dock med en lätt toch av choruspedalen som finns som tillval i Ampegs sortiment.

Uppsättningen på denna bas track är.*

Chan EQ

Compressor

Compressor igen..

Ampeg SVX

Får en bra tydligt ljud som skär igenom bra.

Nu till track no 2:

Tänkte köra samma,förutom att knorra till det med logigs Pedalboard där jag letade rätt på SpinBox?!

Låter bra...men vet eg inte vad just spinboxen har för nytta.... Vill dock lägga till lite Muff/Fuzz,men det blir lite väl grötigt.

Dock ska jag söka vidare,men har ni några bra tips i Logic där jag kan få fram ett fett/drivesound i klass med band som Mesuggah,InFlames och många andra tunga band som gamla Pantera(senare skivorna).

Track No2 ser ut såhär:

ChanEQ

Comp

Ampeg SVX

Pedalboard

-ska jag slopa Pedelboard å ist hitta mina pedaler i Amplitube. Vet många bassister som paralellkopplar sin"rena"basrigg med en gitarrtopp m ev pedal.

EN sak till: Får varningsskyltar mer å mer:"Your Memory is getting low bla bla bla..." vad kan jag göra då jag bara har ca 15 spår å det kommer sluta med minst 40 st.

Annons
Postat
  Citat
EN sak till: Får varningsskyltar mer å mer:"Your Memory is getting low bla bla bla..." vad kan jag göra då jag bara har ca 15 spår å det kommer sluta med minst 40 st.

Bounca ut spåren med effekterna på allteftersom du blir klar med soundet ( Bounce in place fungerar utmärkt , då kan du välja att ha kvar originalet med Bypassad ) eller frys spåren ( Freeze Track ).Amplitube tar en hel del kraft och 40 st klarar nog ingen dator av.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.