Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej..

Jag har ett problem med mitt Floyd rose special stall.

I början efter att jag har stÀmmt min Gitarr (Schecter Damien Elite Fr) sÄ Àr det inga problem.

Men efter nÄgra dagars spelande sÄ stÀmmer den smÄtt ur sig och det Àr dags att gÄ pÄ finjusterings skruvarna nere vid stallet.

Det Àr dÄ problemet kommer fram.

För sÄ fort jag rör nÄgon av skruvarna sÄ börjar flera av strÀngarna stÀmma ur sig (oftast B,G,A och E) och man mÄste skruva sÄ mycket att man inte kan skruva mera.

SÄ dÄ mÄste jag ta bort lÄsmuttrarna och stÀmma gitarren normalt igen.

Jag kan inte förstÄ vad det Àr som orsakar detta problem.

Tacksam för hjÀlp MvH: Rasmus

Redigerat av Rasmus Zetterstrom
Annons
Postat (redigerat)
  On 2012-07-26 at 22:16 sa Rasmus Zetterstrom:

Hej..

Jag har ett problem med mitt Floyd rose special stall.

I början efter att jag har stÀmmt min Gitarr (Schecter Damien Elite Fr) sÄ Àr det inga problem.

Men efter nÄgra dagars spelande sÄ stÀmmer den smÄtt ur sig och det Àr dags att gÄ pÄ finjusterings skruvarna nere vid stallet.

Det Àr dÄ problemet kommer fram.

För sÄ fort jag rör nÄgon av skruvarna sÄ börjar flera av strÀngarna stÀmma ur sig (oftast B,G,A och E) och man mÄste skruva sÄ mycket att man inte kan skruva mera.

SÄ dÄ mÄste jag ta bort lÄsmuttrarna och stÀmma gitarren normalt igen.

Jag kan inte förstÄ vad det Àr som orsakar detta problem.

Tacksam för hjÀlp MvH: Rasmus

Konstigt brukar inte vara problem ett Floyd Rose , men nu Àr ditt Floyd Rose Special en kopia av orginal Floyd Rose som Àr dyrare, vilket kan ha lite betydelse pÄ skruvar strÀng sadlar mm. dvs hur mycket du fÄr skruva innan strÀngen blir typ spÀnd ,materialet/legering och ytskikt likasÄ.Om tex ytskiktet mellan strÀngsadeln pÄ stallet Àr tÀtt och ruggigt/ojÀmnt mao.taskig krom , dÄ kan det lÀtt ta med sig andra strÀngar, nu sÀger inte jag att det Àr sÄ i ditt fall , men en kopia Àr ju liksom tillverkad för att vara billigare och dÄ kan bla. sÄdana fenomen uppstÄ pÄ ett typ mÄndagsexenplar stall .

1. NÀr du finjusterar en strÀng pÄ stallet sÄ stÀmmer andra strÀngar om sig och det Àr normalt ,för att dÄ du spÀnner strÀngen rör stallet sig.

2.Är strĂ€ngarna nya ? dvs . har du dragit/töjt ut strĂ€ngarna riktigt nĂ€r du tog pĂ„ dom ,det kan vara sĂ„ att strĂ€ngarna kanske inte har töjt ut sig riktigt Ă€n ?

3 Ligger stallplattan horisontellt med kroppen ?

Redigerat av kardo
Postat (redigerat)

StrÀngarna Àr ganska nya men har inte töjt ut dem mer Àn vad jag alltid spelar i. Vilket Àr C Standard.

Stallplattan Àr horisontell med kroppen.

Hur mycket ska man töja strÀngarna nÀr man sÀtter pÄ nya nÀsta gÄng?

Jag har ocksÄ vÀldigt tjocka strÀngar om det gör nÄgon skillnad.

Tack sÄ jÀtte mycket för svar

Redigerat av Rasmus Zetterstrom
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Dra i strÀngarna uppÄt. Du behöver inte dra sÄ hÄrt, ca 4 cm bör vara tillrÀckligt(ungefÀr i mitten pÄ halsen dvs). Börja frÄn stallet och upp till sadeln. Kopior av FR Àr av varierande kvalitet. De billiga brukar aldrig hÄlla stÀmningen sÄ vÀrst bra. HÄller problemet i sig sÄ köp ett nytt FR. Schaller rekommenderas.

Postat
  On 2012-07-27 at 15:42 sa Rasmus Zetterstrom:

StrÀngarna Àr ganska nya men har inte töjt ut dem mer Àn vad jag alltid spelar i. Vilket Àr C Standard.

Stallplattan Àr horisontell med kroppen.

Hur mycket ska man töja strÀngarna nÀr man sÀtter pÄ nya nÀsta gÄng?

Jag har ocksÄ vÀldigt tjocka strÀngar om det gör nÄgon skillnad.

Tack sÄ jÀtte mycket för svar

Du kan dra i strÀngarna nu och stÀmma om guran, hÄller den sig inte stÀmd gör det pÄ nytt igen.

Lycka till !

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.