Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej..

Jag har ett problem med mitt Floyd rose special stall.

I början efter att jag har stämmt min Gitarr (Schecter Damien Elite Fr) så är det inga problem.

Men efter några dagars spelande så stämmer den smått ur sig och det är dags att gå på finjusterings skruvarna nere vid stallet.

Det är då problemet kommer fram.

För så fort jag rör någon av skruvarna så börjar flera av strängarna stämma ur sig (oftast B,G,A och E) och man måste skruva så mycket att man inte kan skruva mera.

Så då måste jag ta bort låsmuttrarna och stämma gitarren normalt igen.

Jag kan inte förstå vad det är som orsakar detta problem.

Tacksam för hjälp MvH: Rasmus

Redigerat av Rasmus Zetterstrom
Annons
Postat (redigerat)

Hej..

Jag har ett problem med mitt Floyd rose special stall.

I början efter att jag har stämmt min Gitarr (Schecter Damien Elite Fr) så är det inga problem.

Men efter några dagars spelande så stämmer den smått ur sig och det är dags att gå på finjusterings skruvarna nere vid stallet.

Det är då problemet kommer fram.

För så fort jag rör någon av skruvarna så börjar flera av strängarna stämma ur sig (oftast B,G,A och E) och man måste skruva så mycket att man inte kan skruva mera.

Så då måste jag ta bort låsmuttrarna och stämma gitarren normalt igen.

Jag kan inte förstå vad det är som orsakar detta problem.

Tacksam för hjälp MvH: Rasmus

Konstigt brukar inte vara problem ett Floyd Rose , men nu är ditt Floyd Rose Special en kopia av orginal Floyd Rose som är dyrare, vilket kan ha lite betydelse på skruvar sträng sadlar mm. dvs hur mycket du får skruva innan strängen blir typ spänd ,materialet/legering och ytskikt likaså.Om tex ytskiktet mellan strängsadeln på stallet är tätt och ruggigt/ojämnt mao.taskig krom , då kan det lätt ta med sig andra strängar, nu säger inte jag att det är så i ditt fall , men en kopia är ju liksom tillverkad för att vara billigare och då kan bla. sådana fenomen uppstå på ett typ måndagsexenplar stall .

1. När du finjusterar en sträng på stallet så stämmer andra strängar om sig och det är normalt ,för att då du spänner strängen rör stallet sig.

2.Är strängarna nya ? dvs . har du dragit/töjt ut strängarna riktigt när du tog på dom ,det kan vara så att strängarna kanske inte har töjt ut sig riktigt än ?

3 Ligger stallplattan horisontellt med kroppen ?

Redigerat av kardo
Postat (redigerat)

Strängarna är ganska nya men har inte töjt ut dem mer än vad jag alltid spelar i. Vilket är C Standard.

Stallplattan är horisontell med kroppen.

Hur mycket ska man töja strängarna när man sätter på nya nästa gång?

Jag har också väldigt tjocka strängar om det gör någon skillnad.

Tack så jätte mycket för svar

Redigerat av Rasmus Zetterstrom
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Dra i strängarna uppåt. Du behöver inte dra så hårt, ca 4 cm bör vara tillräckligt(ungefär i mitten på halsen dvs). Börja från stallet och upp till sadeln. Kopior av FR är av varierande kvalitet. De billiga brukar aldrig hålla stämningen så värst bra. Håller problemet i sig så köp ett nytt FR. Schaller rekommenderas.

Postat

Strängarna är ganska nya men har inte töjt ut dem mer än vad jag alltid spelar i. Vilket är C Standard.

Stallplattan är horisontell med kroppen.

Hur mycket ska man töja strängarna när man sätter på nya nästa gång?

Jag har också väldigt tjocka strängar om det gör någon skillnad.

Tack så jätte mycket för svar

Du kan dra i strängarna nu och stämma om guran, håller den sig inte stämd gör det på nytt igen.

Lycka till !

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.