Jump to content
Annons

Hjälp med nytt kort, vad välja?


flash123

Recommended Posts

Tja, jag har precis upptäckt att jag inte har nån PCI buss på mitt nya moderkort, bara massa PCI-e. Kortet som jag tänkte använda är M-Audio Delta 66 men det har tyvärr bara en PCI utgång så det sket sig totalt. Därför tänkte jag passa på att skaffa ett nytt ljudkort nu. Vad är det som gäller nuförtiden? externt ljudkort? usb? firewire? eller ska man helt enkelt göra sig av med PC'n och skaffa en Mac? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju i och för sig också på vad du har för syfte med ljudkortet. Vad har du tänkt att göra? Har du tänkt att spela in mindre band, eller stor symfoniorkester? Eller har du andra planer DJ, producering medmera? Det där med att usb är slött etc är ju egentliten inga större problem idag. Visst så har du möjligheten till större kraft med högre överföringshastigheter etc på PCI-ex. Men inget som är måste vid mindre inspelningar. Antog att det är tänkt att datorn du skall sätta i kortet i är i nån typ av studio. Men behöver du vara flyttbar är det ju smidigare om du har ett ljudkort med USB/Firewire etc.

Redigerat av newmember
Link to comment
Dela på andra sajter

Interna kort är alltid snabbast och kan ge lägst latency, eftersom de sitter direkt på bussen, utan att gå via något externt interface - men med tanke på hur det har utvecklats med exempelvis RME:s USB-interface, så kan man få tillräckligt låg latency ändå.

Annars är Firewire generellt snabbare än USB, eftersom Firewire kör med DMA-överföring, medan USB är ett "dumt" interface, där ljudkortet måste vänta med att skicka tills datorn säger att den vill hämta ny data.

Till syvende och sist så handlar det dock om datorns prestanda när du kör mycket med VSTi - och inte så mycket om ljudkortet som man kanske tror...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en del PCI-E. Skulle inte välja något så slött som USB i alla fall.

Jag har spelat in på PC sedan mitten av 90-talet och i princip testat de flesta tillverkare och gränssnitt vid ett eller annat tillfälle. Har kört interface med USB2 i lite över 3 år utan några som helst problem.

En möjlig orsak till problem är om man har undermåliga/okompatibla styrkretsar för USB, men det problemet gällde även för t.ex. firewire fast där var det värre.

Däremot har jag haft en hel del problem med interna ljudkort (vinande, brus o.s.v) så det är ingen säker väg till framgång.

Det viktigaste, förutom att du får rätt antal in/utgångar av den typ du behöver, är stabila drivrutiner och att företaget har ett gott rykte vad gäller att släppa uppdaterade drivrutiner.

Ett grymt interface med sopiga drivrutiner är i praktiken oanvändbart! Många fick vänta över ett år för att få uppdaterade drivrutiner för windows 7, särskilt då de som körde 64-bitars versionen. Helt oacceptabelt tycker jag. Köp av någon som funnits ett tag också.

Skall du spela in väldigt många kanaler samtidigt är det extremt viktigt med effektiva drivrutiner.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Interna kort är alltid snabbast och kan ge lägst latency, eftersom de sitter direkt på bussen, utan att gå via något externt interface - men med tanke på hur det har utvecklats med exempelvis RME:s USB-interface, så kan man få tillräckligt låg latency ändå.

Annars är Firewire generellt snabbare än USB, eftersom Firewire kör med DMA-överföring, medan USB är ett "dumt" interface, där ljudkortet måste vänta med att skicka tills datorn säger att den vill hämta ny data.

Det är ju egentligen inte särskilt stor skillnad på hur en intern respektive extern buss hanteras egentligen så det kanske inte är avgörande (jmf sata/esata). Det viktiga är specifikationen för bussen och vilka styrkretsar som används.

Att gå på specifikationerna är dock inte allt. Min erfarenhet är att det finns varierande grad av kompatibilitetsproblem med olika tillverkares chipset oavsett typ av "buss". Satsa på välkända namn och undvik de billigaste konsumentmodellerna.

Det finns förresten assynkrona versioner av USB också, t.ex. ASUS USB-boost som fungerar på ett liknande sätt som firewire med en dubblering av prestanda som följd.

Förutom ett kompatibelt chipset och effektiva drivrutiner behöver du också en snabb CPU.

Med direct monitoring får du inga problem med audio, men ditt inspelningsprogram och dina pluggar lär stå för den mesta av eventuell latency om du spelar mjukvaruinstrument. En snabb CPU kan lättare klara av många "interrupts" utan knaster och liknande.

Just firewire har varit väldigt känsligt för chipset. Hade t.ex. ett firewireljudkort som fungerade bäst med TI (texas instrument) medan mitt powercore fungerade dligt med just TI. Inte alltid lätt att veta vilken krets som sitter i datorn innan du köpt den heller....USB är bättre ur det perspektivet, men det finns kända problem där också.

Satsa på en välrenommerad spelare och sök lite på nätet och undersök om ditt interface är kompatibelt med de styrkretsar du har för pci/usb/fw så kommer det nog att fungera bra oavsett typ av buss. Jag skulle vara sugen på att testa hur USB3 och thunderbolt fungerar, men det verkar dröja ett tag till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jämföra PCI med de externa interfacen och SATA/eSATA är långt ifrån samma sak. eSATA är precis samma sak som en intern disk, eftersom man helt enkelt bara drar ut en av moderkortets interna kontakter.

De externa ljudkorten (Firewire och USB) blir helt enkelt aldrig lika snabba som ett PCI/PCIe-kort, eftersom de måste gå igenom ett externt interface, medan PCI/PCIe som sagt sitter direkt på bussen.

Med det sagt, så håller jag ändå med om att USB säkert räcker till i en överväldigande majoritet av fallen, så inlägget är bara för att undvika missuppfattningar om hur det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...