Jump to content
Annons

kompressor- Limiter, Varför?


Guldapa

Recommended Posts

Nu behöver jag få en rätsida på det här. Jag spelar in musik på min digitala porta. Gitarr och sång är det jag använder mig främst av och till detta används en ADK51 mikrofon. Vad skulle en kompressor och/eller limiter kunna hjälpa till med?

Förklara gärna ordentligt och ingående för nu måste jag börja ta tag i hela inspelningsprocessen om det ska hända något med mina låtar. Och jag börjar med det jag inte har koll på.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du spelar in med minst 24 bitars upplösning så behöver du i princip inte använda någon kompressor eller limiter i inspelningsskedet. Satsa istället på att få framförandet, mikplaceringen och nivåerna rätt.

Experimentera sen med kompressor vid mix istället. Där lär du dig mer och har chans att göra om ifall det blir galet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med joachime.

I nästan all modern musik är sången behandlad med kompressor. Den är en del i att uppnå det ljud man vill ha. Komprimering går ut på att minska skillnaden mellan starka och svaga ljud. Men för sång är det inte riktigt så det känns. Istället är det ett sätt att få sången att "sitta bra" i mixen. Man kan också använda en kompressor som en slags effekt, kanske för att uppnå den där "pumpningen" i ljudet.

Nå, kan man så är det en bra ide att spela in utan kompressor, och komprimera senare. Det går nämligen inte att ta bort en för stark kompressor. Kan man spela in utan kompressor är ju all valmöjligheterna kvar till senare.

Jag tycker det är en bättre ide att först justera volymerna innan komprimering. Många sångare rör sig snabbt mellan alltför svagt och alltför starkt, men på ett sätt som en kompressor i sig inte riktigt får till. Då vill jag helst lägga på en automatisering på volymen först, och sen komprimera bara lite grann för att få till det där sista. Kanske låter det i stället bättre med två eller kanske tre kompressorer efter varandra? Experimentera är mycket lättare om ljudet är rått.

Nå, var och en hittar med tiden sin modell. En del vill alltid ha kompressor först, andra tycker illa om det.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...