Jump to content
Annons

Studiobygge i källaren


Niko

Recommended Posts

Jag är ny medlem på detta forum och vill börja med ett stort tack till alla er som gör detta forum till vad det är! Det är både inspirerande och lärorikt att läsa om alla olika studioprojekt.

Till hösten kommer jag att börja mitt eget bygge av studio/musikrum i gillestugan. Har nu några funderingar som jag hoppas kunna bringa klarhet i. Först lite fakta om det befintliga rummet:

Dimensioner (vägg x vägg x höjd): 6,9 x 3,5 x 2,2

Golv och tak av betong

Tre väggar (korta + en lång) av betong

En vägg (lång) av enkel gips + luft + enkel gips

På andra sidan av en av betongväggarna (kort) finns grannens gillestuga (bor i parhus). Övriga betongväggar har jord/lera/mark utanför sig. På andra sidan gipsväggen finns diverse rum som tillhör vårt boende (tvättsuga, förvaring, trappa till markplan mm).

Vad jag är ute efter är att ljudisolera så att trummor, bas och övriga instrument inte stör grannar och familj. Så över till mina frågor:

1. Min första tanke var att bygga ett rum i rummet, men jag undrar nu om det kan vara overkill. Kan det räcka med att ljudisolera gipsväggen och bygga ett flytande golv (alt flera flytande podier)? Kanske isolera betongväggen mot grannen också?

2. Om jag bygger ett flytande rum tänker jag mig att innerväggarna kommer att bestå av 2-3 lager dämplimmat golvgips (eller annat tungt gips). Därefter isolering. Som jag har förstått det ska det inte vara gips efter isoleringen, utan en öppen luftspalt fram till nu befintliga väggar. Stämmer?

3. Som isolering för det flytande rummet lutar jag i nuläget åt Rockwoll flexibats. På kortsidorna blir det 195 mm isolering och en luftspalt på ca 300 mm. På långsidorna 170 mm isolering och ca 150 mm luft. Vettigt?

4. Behöver jag göra något med den betongvägg som vätter mot grannens gillestuga om jag bygger ett flytande rum?

5. Den befintliga långa gipsväggen som vätter mot oss - vad gör jag med den om jag bygger ett rum i rummet? Funderar på att dämplimma 2 gipsplattor mot väggen och sätta upp 45 mm markplattor, men tips och idéer mottages tacksamt.

6. Golv och tak. 2,20 är inte mycket att spela på. Själv är jag inte lång, men somliga medmusikanter är. Min idé för ett flytande rum lämnar bara två meter kvar i höjdled och ser ut som följer. Golvet nerifrån och upp: u-boats, reglar med 45 mm isolering (markplatta), 3 lager golvgips, 1 lager golvspån. Allt dämplimmat. Taket blir 3 lager dämplimmat golvgips med 45 mm markplatta ovanpå. Några idéer om vad jag kan göra för att även mina längre vänner ska få luft ovan huvudet?

7. Dämplim. Jag har tänkt mig dämplimma rubbet, men vissa förespråkar styva konstruktioner. Tror mig minnas att jag också sett något om att inte dämplimma mer än två lager mot varandra. Jag ser gärna era åsikter angående detta.

Kom gärna med fler synpunkter än de frågor jag här tagit upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen till Forumet! Bra frågor och fin sammanställning!

Några snabba kommentarer i rött nedan:

1. Min första tanke var att bygga ett rum i rummet, men jag undrar nu om det kan vara overkill. Kan det räcka med att ljudisolera gipsväggen och bygga ett flytande golv (alt flera flytande podier)? Kanske isolera betongväggen mot grannen också? Har parhuset gemensamt betongbjälklag för de två fastigheterna måste du bygga rum i rummet om du vill kunna spela trummor utan att störa dina grannar.

2. Om jag bygger ett flytande rum tänker jag mig att innerväggarna kommer att bestå av 2-3 lager dämplimmat golvgips (eller annat tungt gips). Därefter isolering. Som jag har förstått det ska det inte vara gips efter isoleringen, utan en öppen luftspalt fram till nu befintliga väggar. Stämmer? Helt rätt.

3. Som isolering för det flytande rummet lutar jag i nuläget åt Rockwoll flexibats. På kortsidorna blir det 195 mm isolering och en luftspalt på ca 300 mm. På långsidorna 170 mm isolering och ca 150 mm luft. Vettigt? Ljudisoleringen blir inte bättre än sin svagaste länk (se tak nedan) så du behöver inte bygga med större Rw (ljudreduktionstal) än nödvändigt på de andra ställena. Flexibatts funkar bra.

4. Behöver jag göra något med den betongvägg som vätter mot grannens gillestuga om jag bygger ett flytande rum? Nej, det ska du inte behöva.

5. Den befintliga långa gipsväggen som vätter mot oss - vad gör jag med den om jag bygger ett rum i rummet? Funderar på att dämplimma 2 gipsplattor mot väggen och sätta upp 45 mm markplattor, men tips och idéer mottages tacksamt. Montera bort gipsen som vetter mot musikrummet och förstärk med gips på motsatt sida.

6. Golv och tak. 2,20 är inte mycket att spela på. Själv är jag inte lång, men somliga medmusikanter är. Min idé för ett flytande rum lämnar bara två meter kvar i höjdled och ser ut som följer. Golvet nerifrån och upp: u-boats, reglar med 45 mm isolering (markplatta), 3 lager golvgips, 1 lager golvspån. Allt dämplimmat. Taket blir 3 lager dämplimmat golvgips med 45 mm markplatta ovanpå. Några idéer om vad jag kan göra för att även mina längre vänner ska få luft ovan huvudet? Det är här som det blir lite trixigt. 2,20 är egentligen "a big no no" för att bygga rum i rummet. Du behöver ju sedan få plats med någon vettig akustikreglering. Om vi räknar lite grand på det så skulle det kunna se ut så här:

GOLV

Platonmatta / Stepisol 50 mm / Stenplatta 50 mm / dBmatta / Laminatgolv = 120 mm

TAK

Isolatorer för nedpendling av tak 60 mm / Takbjälklag 95 mm / 3 gips 40 mm = 195 mm

Det blir alltså 188,5 cm i takhöjd, innan akustikbehandling.

Tyvärr så ser du ut så här generellt. Alla byggnader har olika förutsättningar och innan du börja bygga så råder jag dig att konsultera en akustiker som får göra vibrationsmätningar och kolla hur dom avskiljande konstruktionerna är gjorda i ert hus. Är det en modern konstruktion med högt Rw i avskiljande konstruktioner kanske det går det att spara in någonstans!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Björn för svar och reflektioner! Jag har med stor glädje läst tråden rörande ditt eget studiobygge. Gratulerar till ett makalöst bygge!

Ja, det verkar som om takhöjden ställer till det... Även om jag klarar mig på den höjd som blir kvar enligt ditt förslag, så är det andra som inte skulle göra det. Har sett att andra tipsat om att såga upp en skåra i betonggolvet för att på så sätt skapa ett golv som är skilt från resten. Vet inte om det är möjligt här, men kan vara värt att kolla upp. En akustiker skall definitivt kontaktas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...