Jump to content
Annons

Niko

Medlem
  • Antal inlägg

    5
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  1. Så här gick det: http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5324727-richard-far-tillbaka-sin-gitarr
  2. Jag har sedan igår följt en historia som började på Hagstrom Fundraisers facebooksida, http://www.facebook....tromfundraiser. I korta drag handlar det om Richard, som blev bestulen på sin Hagström Super Swede på 90-talet. Gitarren har nu hamnat på Dalarnas museum via en gitarrsamlare och dessförinnan en musikaffär. Oklart var musikaffären fick gitarren från. Richard hade innan gitarren hamnade på museet försökt få igen den från gitarrsamlaren, vilken han polisanmälde för häleri. Anmälan lades ner då brott inte kunde stärkas - enligt Richard för att preskriptionstiden gick ut under polisutredningen. Richard vill ha igen gitarren. Muséet har efter kontakt med advokat nekat Richard att få gitarren, men erbjudit honom att köpa gitarren för den summa muséet köpte gitarren för, 19 500:-. Richard fick en månad på sig att köpa gitarren, därefter gick fristen ut. Ett tag fördes en diskussion på nämnda facebook-sida, där olika personer uttalade sitt stöd till konfliktens båda parter, och sökte klargöra sina ståndpunkter. Under denna period framkommer att en polisanmälan gjordes vid tiden för stölden samt att Richard inte har fått försäkringspengar (även om gitarrsamlaren i en kommentar påstod detta, dock utan att ha kollat hur det verkligen låg till - vilket han senare också hedervärt erkände). Ganska snart började administratören för sidan att radera kommentarer som uttalade stöd för att Richard skulle få igen gitarren. Därefter raderades snart allt som hade med ämnet att göra - förutom ett inlägg där Hagstrom Fundraiser gav sin syn på saken. Alla möjligheter till kommentarer på sidan spärrades. I eftermiddags öppnades sidan för kommentarer igen. Ett flertal personer som uttalat sitt stöd för Richard är dock fortfarande spärrade (bl a Richard själv!), och kan sålunda inte skriva några inlägg. Under tiden som sidan var spärrad för kommentarer startades en ny grupp på facebook, Hagstrom Fundraiser Ocensurerad, http://www.facebook.com/groups/166814676798367/, med syfte att sprida information om det som skett, och bidra till en öppen diskussion. Mycket information har försvunnit i och med Hagstrom Fundraisers raderande av kommentarer. Jag klistrar här in muséets version från Hagstrom Fundraisers facebook-sida, samt Richards version från Hagstrom Fundraiser Ocensurerats facebook-sida. Jag har strukit Richards efternamn, samt gitarrsamlarens namn. ---------------------------------------- Dalarnas museum: År 2002 köper Hagströmsamlaren en Hagström Super Swede i butiken Twang i Stockholm, en välkänd och etablerad instrumentaffär. Hagströmsamlaren betalar 19 500 kr för gitarren. Kvittot finns bevarat. År 2007 polisanmäler Richard hagströmsamlaren för häleri. Gitarren beslagtas av polisen och en förundersökning startar. Undersökningen läggs ner med motiveringen att det anmälda brottet ej kan styrkas. Polismyndigheten Jämtlands län, Dnr K978-07. Gitarren lämnas tillbaka till hagströmsamlaren. Maj 2012 förvärvar Dalarnas museum hela hagströmsamlarens omfattande Hagströmsamling, där gitarren ifråga ingår. Vid förvärvstillfället får Dalarnas museum information om ovanstående och alla handlingar rörande det 5 år gamla, avslutade polisärendet, överlämnas. Juni 2012 kontaktar Richard Dalarnas museum och kräver att berörda gitarr ska återlämnas till honom och åberopar paragraf 3 i lagen om godtrosförvärv. Dalarnas museum kontaktar en advokatbyrå som utreder om det finns någon laglig grund för Richards krav. Appeli Advokater AB finner att det ej finns någon behörighet i Richards krav. Oktober 2012 Trots ovanstående fakta och enbart av goodwill, erbjuder Dalarnas museum Richard möjligheten att köpa loss berörda gitarr för samma summa hagströmsamlaren betalade 2002 och Dalarnas museum i sin tur betalade 2012, dvs 19 500 kr. November 2012 Richard avböjer Dalarnas museums engångserbjudande. Dalarnas museum tänker därmed inte agera vidare i frågan. Richard: Efter mina inlägg de senaste dagarna som har publicerats på såväl Hagstrom Fundraisers sida, samt Dalarnas Museums sida, har jag märkt ett enormt stöd från dels vänner, men även väldigt många andra människor jag inte känner, vilket känns väldigt bra. Jag är tacksam för allt stöd. Tyvärr har de som ansvarar för ovan nämnda sidor valt att censurera allt ni skrivit och tyckt. Efter att ha gjort detta skriver man ett eget inlägg, för att med "sin" version "klargöra" ärendet. Till en början gavs möjlighet att kommentera och ha en åsikt om detta, men efterhand trycket ökade och det blev allt mer uppenbart att de hade fler motståndare än sympatisörer, togs allas inlägg bort även från den tråden. Deras eget inlägg finns kvar, men den som skriver något kritiskt eller på annat sätt visar sin sympati för att gitarren skall lämnas tillbaka till mig, blir omedelbart censurerad. Så, vad får allmänheten för bild av frågan då? Och -av mig? Mitt namn nämns i rubriken och genom hela deras uttalande. Det är en ytterst ensidig bild av hela förloppet, och dessutom innehåller det som skrivits osanningar, vilket jag kan bevisa. Ett exempel på det är, att man påstår att all dokumentation rörande gitarren överlämnades till muséet då de köpte den. Muséet själva har (i skrift) talat om för mig att de inte hade en aning om att gitarren var tidigare stulen, att de först fick veta det då jag upplyste dem om det. En annan sak är, vad som hände 2007, då gitarren togs i beslag av polisen och en utredning gjordes. Ärendet lades ner för att preskriptionstiden för häleri hann löpa ut under utredningens gång...vilket gjorde att samlaren kom undan med häleriet den gången. Alltså INTE för att brott inte kunde styrkas. Meddelandet om preskription har jag i skriftlig form från Polisen, okt 2007. Jag hade anmält samlaren i januari 2007, preskriptionstiden gick ut april 2007, utredningen lades ner okt 2007. Det var oerhört märkligt, och knäckande. I övrigt är flera andra detaljer felaktiga i deras berättelse. T ex kontaktade jag inte muséet i juni 2012, utan i augusti 2012. Det kan verka som en parentes, men det kan ha betydelse då frågan om lösen diskuteras. Jag bereds ingen möjlighet att försvara mig eller klargöra fakta -de manifesterar en ensidig bild av läget, och basunerar ut detta via sin facebook-sida. Moraliskt finns inget som helst försvar för deras beteende. Att ett museum väljer att agera på det här sättet övergår mitt förstånd. Då jag först kontaktade muséet och pratade med chefen Jan Raihle, frågade jag honom vad han personligen tyckte om saken, utifrån ett etiskt perspektiv. Han vägrade svara på detta. Vilket jag kan förstå. Hur skulle han kunna tycka att det var etiskt försvarbart att vägra återbörda bevisligen stulna föremål, och istället ställa ut dem offentligt? Raihle är en nyckelperson i den här frågan. Han har ansvaret för muséet och i egenskap av chef också möjlighet att fatta beslut, antar jag. TIll en början upplevde jag honom som tämligen sympatisk, han ville hitta en lösning på problemet och skulle ta upp saken i sin arbetsgrupp. Kort därefter kopplades en advokat in, och sedan dess har jag inte fått prata med honom. Gitarrens förre "ägare", har tydligen fortfarande väldigt mycket att säga till om beträffande den samling av gitarrer som han sålt till muséet. Han är flitigt verksam i den stiftelse, som samlade in pengar för att köpa samlingen (för 1,8 miljoner kronor). Detta är en aning besynnerligt, men det kanske finns en förklaring till det, som inte jag känner till. I nuläget pågår ytterligare en pengainsamling -man behöver fler miljoner för att kunna bygga Hagströmutställningen permanent i muséet. Jag tror att alla som donerat pengar till såväl denna insamling som till köpet av samlingen, har intresse av att muséet förvaltar sitt uppdrag med god etik. Det rör sig om såväl privatpersoner som företag som donerat pengar. Hagstrom Fundations använder sig dessutom av ambassadörer till utställningen. Man har knutit till sig etablerade musiker och artister som officiellt får representera och supporta verksamheten. Ni kan lätt se på deras sida vilka det rör sig om. Ex: Lasse Åberg, Janne Schaffer, Maria Andersson (Sahara Hotnights), Miss Li, Claes Yngström, Björn Skifs m fl. Man kan fråga sig hur dessa personer ser på muséets agerande beträffande stöldgods och censur. Slutligen: Muséets lösenkrav på 19500 kr har man haft mage att kalla "generöst". De vägrade förhandla om summan, som de troligtvis inte ens har rätt att kräva, och dessutom satte de en godtycklig tidsfrist på en månad -"annars har du förverkat rätten att få tillbaka gitarren". Sedan skriver de att jag "tackat nej till erbjudandet", och att "ärendet är avslutat för vår del". Nu är det dags för rättvisa. Jag är enormt tacksam för allt stöd!
  3. Tack SadamJR och Fredrik71! Många timmar har gått åt till att läsa igenom trådar rörande studiobyggen. Jag blir imponerad av vad vissa lyckats göra. Vi får se vad det blir för min del - är i planeringsstadiet och har en del att lösa innan det är dags att sätta igång.
  4. Tack Björn för svar och reflektioner! Jag har med stor glädje läst tråden rörande ditt eget studiobygge. Gratulerar till ett makalöst bygge! Ja, det verkar som om takhöjden ställer till det... Även om jag klarar mig på den höjd som blir kvar enligt ditt förslag, så är det andra som inte skulle göra det. Har sett att andra tipsat om att såga upp en skåra i betonggolvet för att på så sätt skapa ett golv som är skilt från resten. Vet inte om det är möjligt här, men kan vara värt att kolla upp. En akustiker skall definitivt kontaktas.
  5. Niko

    Studiobygge i källaren

    Jag är ny medlem på detta forum och vill börja med ett stort tack till alla er som gör detta forum till vad det är! Det är både inspirerande och lärorikt att läsa om alla olika studioprojekt. Till hösten kommer jag att börja mitt eget bygge av studio/musikrum i gillestugan. Har nu några funderingar som jag hoppas kunna bringa klarhet i. Först lite fakta om det befintliga rummet: Dimensioner (vägg x vägg x höjd): 6,9 x 3,5 x 2,2 Golv och tak av betong Tre väggar (korta + en lång) av betong En vägg (lång) av enkel gips + luft + enkel gips På andra sidan av en av betongväggarna (kort) finns grannens gillestuga (bor i parhus). Övriga betongväggar har jord/lera/mark utanför sig. På andra sidan gipsväggen finns diverse rum som tillhör vårt boende (tvättsuga, förvaring, trappa till markplan mm). Vad jag är ute efter är att ljudisolera så att trummor, bas och övriga instrument inte stör grannar och familj. Så över till mina frågor: 1. Min första tanke var att bygga ett rum i rummet, men jag undrar nu om det kan vara overkill. Kan det räcka med att ljudisolera gipsväggen och bygga ett flytande golv (alt flera flytande podier)? Kanske isolera betongväggen mot grannen också? 2. Om jag bygger ett flytande rum tänker jag mig att innerväggarna kommer att bestå av 2-3 lager dämplimmat golvgips (eller annat tungt gips). Därefter isolering. Som jag har förstått det ska det inte vara gips efter isoleringen, utan en öppen luftspalt fram till nu befintliga väggar. Stämmer? 3. Som isolering för det flytande rummet lutar jag i nuläget åt Rockwoll flexibats. På kortsidorna blir det 195 mm isolering och en luftspalt på ca 300 mm. På långsidorna 170 mm isolering och ca 150 mm luft. Vettigt? 4. Behöver jag göra något med den betongvägg som vätter mot grannens gillestuga om jag bygger ett flytande rum? 5. Den befintliga långa gipsväggen som vätter mot oss - vad gör jag med den om jag bygger ett rum i rummet? Funderar på att dämplimma 2 gipsplattor mot väggen och sätta upp 45 mm markplattor, men tips och idéer mottages tacksamt. 6. Golv och tak. 2,20 är inte mycket att spela på. Själv är jag inte lång, men somliga medmusikanter är. Min idé för ett flytande rum lämnar bara två meter kvar i höjdled och ser ut som följer. Golvet nerifrån och upp: u-boats, reglar med 45 mm isolering (markplatta), 3 lager golvgips, 1 lager golvspån. Allt dämplimmat. Taket blir 3 lager dämplimmat golvgips med 45 mm markplatta ovanpå. Några idéer om vad jag kan göra för att även mina längre vänner ska få luft ovan huvudet? 7. Dämplim. Jag har tänkt mig dämplimma rubbet, men vissa förespråkar styva konstruktioner. Tror mig minnas att jag också sett något om att inte dämplimma mer än två lager mot varandra. Jag ser gärna era åsikter angående detta. Kom gärna med fler synpunkter än de frågor jag här tagit upp!
  6. Niko

    Nikodemus ansluter

    Jag heter Nikodemus Enger och jag huserar i Uppsala. Jag har spelat och komponerat sedan jag började med klarinett på kommunala musikskolan någon gång i mellanstadiet. Drömde i min ungdom om att leva på min musik, men har den idag som mitt stora fritidsinstresse. Spelar med medmusikanter, låtskriver och duttar framför datorskärmen så ofta jag kommer åt. Har gått med i detta forum då jag till hösten kommer att bygga studio i källaren och hoppas få en del tips och hjälp på vägen. Detta forum är verkligen en guldgruva.
×
×
  • Skapa ny...