Jump to content
Annons

söker skyst aku... trummor för hip hop Tips


CRstudio

Recommended Posts

Hej är ute efter att köpa nya aku... trummor för inspelning i studio miljö som ska ha användas till mestadels old school hip hop tips på detta uppsakats mycket .

sjävl har tänkte att jag nog ska ha en ganska liten men djup bastrumma på max 20tum men gärna så djup som möjligt och sen är jag ute efter ganska torra men trummor med mycket ack och snärrtig kraft i alla 60-70 tals funk ans soul

mvh calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...

http://www.blocket.se/uppsala/Sanslost_snyggt_Ajaxset_fran_60_talet_41831592.htm?ca=8&w=3Du kan nog använda de flesta trummor till det du vill ha. Funkar lika bra med 22" också. Dock så hade de till 99% 14" djup på 60 och 70 talet. Det gör att du får mera attack och mindre bas. Det som gör att dessa gamla trummor låter boomigt och sjunger så fint har otroligt mycket mer att de ofta ( nästan alla) har tunna 3 lagersstommar som viberera lätt.

Dessutom ska du stämma de lite högre och ha coated skinn, som ger mjukare ton.

BEaring edges ( ytan av trumman som är i kontakt med skinen) var då rundade vilket medförde också mjukare ljud samt att vibrationerna från skinnen togs lättare upp av stomen. Dock resulterar detta i mindre attack. GAmla trummor hade även förstärkningsringar för att stadga upp dessa tunna stommar, men påverkade också ljudet.

Det finns flera set (nya) som är byggda på detta vis, med jag är säker att det skulle funka fint även med nytt.

Det du skulle kunna göra är att köpa ett " äkta" vintage set, så får du detta autentiska ljud. Micka sen " old school" så är du där.

Alt 1- köpa ett 60 eller tidigt 70 tals Pearl. Säljes billigt som f*n och går få låta ganska bra. Skulle tro på 2-3000:-

Alt 2-hitta ett 70 tals Premier , ( alt slingerland) , de säljs också oförskämt billigt . 3-4-5000:- rör de sig kring. Och de låter extremt bra.I klass med Ludwig och Rogers från samma period som säljes för över det dubbla/tredubbla priset.

Just idag finns inga på blocket, men brukar komma ganska ofta ut. FInns ett LeBaron , men på tok för dyrt ( med tanke på marknaden).

Annars finns ett tjusigt Ajax set ( Sama fabrik/stommar som Premier ) för 4000:- papp inkl virvel i strålande skick enl bilden här

http://www.blocket.se/uppsala/Sanslost_snyggt_Ajaxset_fran_60_talet_41831592.htm?ca=8&w=3

Om du får det för 3500:- så är det mycket sjycht deal, och du får garanterat 60 och 70 taljs ljudet.

Om du får set utan virvel, satsa på en 2000 Premier ( billiga som attan ) eller kanske Ludwig Acrolite. Också mycket billiga med håller till vilken tudio/live produktion som helst.

Jag skulle statsa på variant 2. Men vet inte vad du har för budget.

P.S: Skulle INTE köpa 18" , finns ingen anledning. Inte för att jag inte tror att den låter bra... men den är inte lika " allsidig" som 20 eller 22, liksom.

.

Redigerat av Superfly
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...