jontah Postat 19 juni 2012 Postat 19 juni 2012 (redigerat) Hej! Hade tĂ€nkt glida till 4sound imorgon, fĂ„r sĂ€kert svar pĂ„ min frĂ„ga dĂ€r med av sĂ€ljarna, men det kan vara skönt att fĂ„ lite input frĂ„n olika hĂ„ll och sidor! Jag har ett litet sovrum som jag har en liten studio i, utan monitorer. Det jag har förnĂ€rvarande Ă€r: 1xMacbookPro 15" 1xApple Cinema 24" skĂ€rm 1xApogee Duet (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242786) 1xVirus TI Snow (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=139743) 1xPioneer HDJ-2000 DJ lurar (http://www.prisjakt....kt.php?p=355460) 1xSennheiser HD-25-II DJ lurar (http://www.prisjakt....kt.php?p=257984) Inget i rummet Ă€r akustikbehandlat för fem öre. Jag undrar följande: Ăr det vĂ€rt att införskaffa sig ett par Adam A7X (varför jag just vĂ€ljer ADAM A7X Ă€r för att jag har hört otroligt bra om dem samt lyssnat pĂ„ dem sjĂ€lv dĂ„ en poolare har ett par och jag blev förĂ€lskad!) eller Ă€r det vĂ€rt att skaffa sig ett par studiolurar istĂ€llet? Har förstĂ„tt att basfrekvenserna inte blir bra i ett litet rum, men med studiolurar sĂ„ blir det bĂ€ttre! Sista frĂ„gan jag har Ă€r, BEHĂVER jag ens köpa nya lurar eller RĂCKER dem lurarna jag har? Om inte, vad skulle rekommenderas att köpa för studiolurar och vad Ă€r det som blir bĂ€ttre med dessa jĂ€mfört med dem jag har? Super tacksam för svar! Mvh J Redigerat 19 juni 2012 av jontah
Potchipoo Postat 20 juni 2012 Postat 20 juni 2012 (redigerat) Ăven om basen inte blir bra i ett litet rum (om det nu Ă€r sĂ„) sĂ„ rekommenderar i alla fall jag att du har ett par högtalare att vĂ€xla mellan. Det kan bli extremt jobbigt att sitta i lurar lĂ€ngre stunder. Och dĂ„ kan det vara skönt att "lufta öronen" lite och höra hur det faktiskt lĂ„ter i ett par högtalare, ibland kan man fĂ„ en annan uppfattning om nivĂ„er i lurar och högtalare. Jag sitter i ett relativt litet rum.. (nu vet jag ju inte hur litet ditt rum Ă€r) och jag tycker det funkar. (Beror sĂ€kerligen pĂ„ musikgenre. Jag mixar pop/rock, och behöver oftast inte fokusera lĂ€ngre ner Ă€n till ca 50 hz. Men det kan ju bero pĂ„ att jag inte hör vad som pĂ„gĂ„r dĂ€r nedanför ocksĂ„.. sĂ„ kanske missar jag grejer dĂ€r nere. Dock inget jag retat mig pĂ„.) AnvĂ€nder Adam A7X och sitter ganska ofta med mina KRK KNS-8400. AngĂ„ende lurar sĂ„ har jag inte sĂ„ bra koll. Mina KRK ger ett vĂ€ldigt tydligt mellanregister.. dock lite sĂ€mre basĂ„tergivning kan jag tycka. NĂ„gra hĂ€r har rekommenderat Beyerdynamic 990 PRO (Tror jag), som enligt vissa ska ha djupgĂ„ende bas. Vilken typ av musik mixar du? Edit: Skrev fel mĂ€rke pĂ„ de rekommenderade hörlurarna. Redigerat 20 juni 2012 av Potchipoo
Guitar Nilsson Postat 20 juni 2012 Postat 20 juni 2012 (redigerat) Jag verkar bli först att rekomendera ett par öppna lurar till mixande. Jag skaffade ett par DT 990 PRO efter att ha mixat med slutna lurar plus monitorer i flera Är. Med öppna lurar skÄdar man verkligen ljuse, de Àr inte lika jobbiga heller att ha lÄnga stunder. Googla pÄ dem, de fÄr enorma recensioner. Helnöjd. De kostar ca 1400 kr, och Äterger den djupaste bas och högsta diskanten. Har du rÄd köp bÄde sÄna och Adam. A5 och tom A3 lÄter oxÄ vÀldigt bra. Edit: Du skriver "Behringer 990 PRO"? Det Àr nog Beyerdynamic 990 PRO du menar, det Àr de jag har, Supersköna tygkuddar... Redigerat 20 juni 2012 av Guitar Nilsson
Potchipoo Postat 20 juni 2012 Postat 20 juni 2012 (redigerat) Du skriver "Behringer 990 PRO"? Det Ă€r nog Beyerdynamic 990 PRO du menar, det Ă€r de jag har, Supersköna tygkuddar... Right! Haha! Jag har en tendens att alltid blanda ihop de tvĂ„ namnen. đ€Ș Edit: Jag Ă€r sjĂ€lv sugen pĂ„ att prova/köpa de lurarna! Att sitta lĂ€nge i slutna lurar (som jag ofta gör) blir ett svettigt helvete i lĂ€ngden. Redigerat 20 juni 2012 av Potchipoo
Guitar Nilsson Postat 20 juni 2012 Postat 20 juni 2012 Jag fick bĂ€st pris hos svenska E-music. Bra firma att handla av. đ http://www.emusic.se/product/17513/Beyerdynamic-DT-990-Pro kan tillĂ€gga att jag nu med de hĂ€r lurarna och mina nyinförskaffade gamla JLB L50 monitorer fĂ„r nĂ€stan precis samma ljud i bĂ„de lurar och monitorer. Det kĂ€nns vĂ€ldigt enkelt och bra jĂ€mfört med förr, dĂ„ lĂ€t det helt olika med eller utan lurar. Jag kör lurarnas ljud som referens för att stĂ€lla in högtalarna, de har tvĂ„ volymkontroller för mid och diskantelement, har dem pĂ„ nĂ€stan neutralt. Nu nĂ€r jag i sakta mak fĂ„r upp ljudabsorbenter i studion tycker jag mig mĂ€rka att det blir tydligare diskant i rummet. MĂ€rkligt, fast kanske helt naturligt?
Potchipoo Postat 20 juni 2012 Postat 20 juni 2012 Nu nÀr jag i sakta mak fÄr upp ljudabsorbenter i studion tycker jag mig mÀrka att det blir tydligare diskant i rummet. MÀrkligt, fast kanske helt naturligt? Tanken som slog mig, var att du nu antagligen kan fokusera mera avslappnat pÄ diskanten med lite mera dÀmpad akustik. IstÀllet för att basfrekvenser flÀnger omkring hejvilt. Kanske Àr ett nÄgot sÄdant naturligt skÀl?
Guitar Nilsson Postat 21 juni 2012 Postat 21 juni 2012 Tanken som slog mig, var att du nu antagligen kan fokusera mera avslappnat pÄ diskanten med lite mera dÀmpad akustik. IstÀllet för att basfrekvenser flÀnger omkring hejvilt. Kanske Àr ett nÄgot sÄdant naturligt skÀl? Ja, typ. Nu har jag ju nya bÄde mixlurar, monitorer och akustikbehandlat bÄde inspelningsrum och mixrum (det Àr samma rum) skaffat bÀttre mikrofonpark och mkt bÀttre reverb, sÄ om OM jag efter detta kan fÄ till bÀttre inspelningar sÄ blir det svÄrt att sÀga vad som pÄverkat mest. Det var i alla fall jobbigt förr nÀr jag hade sÄ pass olika ljud i lurar resp monitorer. Audio Technica ATH-M50 Àr anings diskantfattiga i jÀmförelse med DT 990 PRO, sÄ mixade jag med dem (AT) sÄ var det risk för vassa cymbaler. Det blev en hel del gissande hur det skulle lÄta i andra system, nu kan jag försöka skruva sÄ det lÄter precis som jag gillar det sjÀlv.
Miklo Postat 2 augusti 2012 Postat 2 augusti 2012 Jag ska nog köpa ett par Beyerdynamic 990 PRO idag, behöver man en hörlursförstÀrkare för dom? tÀnkte köra direkt i hörlursuttaget frÄn min mbp
Miklo Postat 2 augusti 2012 Postat 2 augusti 2012 For: Beautifully crisp mid- and high-end range with fantastic stereo representation Against: Open back means sound leakage and not a huge amount of sub-bass Saxat frÄn futuremusic, Àr basen nÄgot problem? basen Àr viktigast för mig, finns det nÄgra andra lurar som Àr Äterger basen bÀttre?
Claes Holmerup Postat 2 augusti 2012 Postat 2 augusti 2012 Ultrasone Pro2900 - men de Ă€r i en lite annan prisklass... đ Ett annat alternativ kan vara Beyerdynamic DT880 Pro, som Ă€r halvöppen och enlgt vad jag har lĂ€st ska ha ett mer neutralt ljud Ă€n DT 990 Pro... TyvĂ€rr har jag inte fĂ„tt tillfĂ€lle att testa DT 880 Pro Ă€nnu, men DT 990 Pro Ă€r bra, Ă€ven om de inte ger mig riktigt allt jag vill ha i en mixningslur...
Miklo Postat 2 augusti 2012 Postat 2 augusti 2012 Var inne pÄ 4sound och provlyssnade audiotechnica m50, tyckte inte dom var nÄgot speciellt, dom var inte mycket bÀttre Àn mina dj-lurar
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.