Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hej,

söker efter en enkel riktning över hur man bygger en ljudfälla som framför allt hindrar ljudläckage, alltså ljud ut ur min studio. har läst mig till att man bygger en labyrint med isolering på insidan o har sökt bilder o ritningar men hittar inget. jag undrar mest över mått, hur stor den måste va för att dämpa ordentligt.

den ska sitta i mitt kontrollrum. så den behöver inte klara livetrummor men däremot lite sång, akke o att jag vräker på vissa stunder från högtalarna.

en grej till..

ska den sitta som en låda på väggen eller ska man bygga in den i luftspalten mellan vägg o "flytande vägg"? vad föredras?

eller finns d nån helt annan smidig lösning..??

Redigerat av katthockey
Annons
Postat

Om du ska stoppa ljud från att komma ut från ett rum så finns bara ett sätt!

Gör rummet helt tätt!!!

Räcker inte med nån "låda" på väggen.

Hela rummet måste tätas.

Vill du garantera ytterligare så är det ett rum inom rummet.

Med detta säkrar du oxå att inga stomljud eller vibrationer i väggar, tak och golv kommer sprida sig till nästa rum.

Att ljudisolera är den dyraste form av bygge du kan göra oavsett bostad, lager, källare etc.

Piiiz!

/Cruncha'

Postat

tack, kanske va otydlig. jag bygger rumirummet men detta gällde just ventilationen. jag har luft in i rör. jag är ute efter att bygga en ljudfälla som sprittrar ljudet på väg ut..

nån som har en bild eller ritning på en sån??

Postat

jo jag har ett stålrör som kommer ner från ett källarfönster ca 2.5meter. behöver nog nått mer än bara kanaldämpning men jag undrar över måttet "minst 2m" hur har du bestämt d? måste lådan va så stor? isolerar man mer om man gör en mer laburint-aktig lösning med absorberande väggar inuti??

gärna mer ritningar o/lr bilder

Postat

Ha ha ha!!!

Jag såg framför mig hur man satte upp en låda på väggen som samlade allt ljud åsså en kran på utsidan av kåken där man häller ut allt efter dagen!!!!!

Sen när det inte fungerar...

... så ser man två byggherrar som står och kliar sig i skallen...

- Det var ju så här dom beskrev det på forumet!?!?!?!?!?!

Mohahahah!

Postat

Ha ha ha!!!

Jag såg framför mig hur man satte upp en låda på väggen som samlade allt ljud åsså en kran på utsidan av kåken där man häller ut allt efter dagen!!!!!

Sen när det inte fungerar...

... så ser man två byggherrar som står och kliar sig i skallen...

- Det var ju så här dom beskrev det på forumet!?!?!?!?!?!

Mohahahah!

Ha ha, helt överlägset!! Ser framför mig en tecknad serie-variant av detta 😄

Postat

jo jag har ett stålrör som kommer ner från ett källarfönster ca 2.5meter. behöver nog nått mer än bara kanaldämpning men jag undrar över måttet "minst 2m" hur har du bestämt d? måste lådan va så stor? isolerar man mer om man gör en mer laburint-aktig lösning med absorberande väggar inuti??

gärna mer ritningar o/lr bilder

Jo, som du ser ovan så är det viktigt med att vara tydlig. Beskriv gärna ditt projekt lite mer noggrant om du vill ha feddback och lägg upp lite bilder så är det lättare för alla att förstå. Eftersom ett studiobygge består av en mängd olika komponenter som samverkar är det svårt att bara rycka loss en detalj från sitt samanhang. Mer info så kollar vi! 🙂

Postat

Å katthockey!

Jag är inte moderator här på forumet men ger en liten hint om att du snart kommer bli kontaktad av någon av dom:

Håll ihop dina byggfrågor i en tråd så får du mer träffar och fler svar.

Folk här på forumet gillar byggtrådar så du behöver absolut inte oroa dig för att dina frågor inte kommer besvaras.

En tråd om hela klabbet underlättar för läsaren och oss som avser hjälpa till!

Piiiz och välkommen till skrivande parten av forumet.

/Cruncharn'

• 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.