Jump to content
Annons

Studiodator för cirka 10000kr


Oliver Ohlson

Recommended Posts

Hallå!

Nu är det dags för mig att skaffa en riktig studiodator, men som många andra funderar jag på om jag ska gå över till Apple, eller om jag ska köpa ett ihopplockat PC-paket. Jag har inget emot att gå över till Apple, hade egentligen gärna gjort det redan men tyvärr känns det dyrt, men samtidigt också värt det - de känns stabilare av någon anledning.

Hur som helst, jag kör Ableton Live och mitt ljudkort är ett Focusrite Scarlett 18i6 just nu på min gamla sletna XP PC. Det jag sysslar med är främst att spela in min gitarr, bas, sång och så småningom trummor och sedan möjligtvis lägga på några effekter på de olika instrumenten och sådär. Synthliknande ljud gör jag i datorn via mitt MIDI-keyboard och VST.

PC-paketet jag funderar på ser ut såhär: http://www.inet.se/k...4196/2012-06-02

Det jag undrar över är mest om jag verkligen behöver allt det där i en mac om jag nu köper det istället? Ska jag ha samma processor och minne etc blir det ju sjukt mycket dyrare än 10000 kr.

Kan jag köpa en mac för 10000 som kommer klara av det jag vill göra när det gäller musikproduktion?

Vilken mac kan passa mina behov?

Hoppas ni förstår hur jag resonerar och grejer, är lite bakis idag.

Mvh Oliver

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För 10 000 kr får du en helt ok dator. Den du länkar till verkar vara ett vettigt val. (Jag vet inte hur tyst den är iofs, men det kanske inte är så viktigt med supertyst?)

Har ditt ljudkort firewire- eller USB-anslutning?

Stora pc-tråden finns för övrigt här:

https://www.studio.se/index.php/topic/91664-studiodator-2012/

Min alldeles egna "bygga dator för 10 000 kr"-tråd:

https://www.studio.se/index.php/topic/91909-datorbygge-dagbok-fran-en-amator/

Link to comment
Dela på andra sajter

För 10 000 kr får du en helt ok dator. Den du länkar till verkar vara ett vettigt val. (Jag vet inte hur tyst den är iofs, men det kanske inte är så viktigt med supertyst?)

Har ditt ljudkort firewire- eller USB-anslutning?

Stora pc-tråden finns för övrigt här:

http://forum.studio....udiodator-2012/

Min alldeles egna "bygga dator för 10 000 kr"-tråd:

http://forum.studio....fran-en-amator/

Det är ju såklart rätt skönt och bra ju tystare datorn är, men jag är inte ute efter att göra min dator helt knäpptyst liksom. Det får jag fixa i framtiden om det växer fram ett behov av det.

Ljudkortet har USB-koppling.

Grejen är att jag är lite orolig över att det ska uppstå massa problem om jag köper PC:n jag länkade, typ latency, strul med drivrutiner till ljudkortet, få allt att funka som det ska helt enkelt. Med en Mac känns risken för det närmare noll av någon anledning. Vet inte om det är jag som har en snevriden bild av det hela...

Hur som helst, om jag väljer en Mac istället för PC så funderar jag på någon av dessa två:

21,5 tum: 2,5GHz

2,5 GHz Quad-Core Intel Core i5

1920 x 1080 upplösning

4 GB (två 2 GB) minne

500 GB hårddisk1

AMD Radeon HD 6750M med 512 MB

9.895,00 kr

Eller:

21,5 tum: 2,7GHz

2,7 GHz Quad-Core Intel Core i5

1920 x 1080 upplösning

4 GB (två 2 GB) minne

1 TB hårddisk1

AMD Radeon HD 6770M med 512 MB

12.145,00 kr

Räcker en i5:a för mina behov eller är I7 the way to go? Drömmen hade ju varit en Mac med i7-processor och 8 gb ram, men då blir priset såklart därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag körde bara med PC för ett och ett halvt år sedan tills många rekommenderade mig att gå över till Apple och det gjorde jag. Jag är hur nöjd som helst, även om min iMac (inköpt förra året) för 24K innehåller lite extra grejer för den summan samt att jag har 27 tummare så har jag aldrig aldrig haft något problem. Min kompis har en med i5 processor och 4GB RAM minne och den funkar utan några problem, då spelar han in gitarr, sång, trummor och bas.

Jag har ju även en Macbook pro som jag köpte in för ett par veckor sedan, den tänkte jag använda mer när man åker utomlands eller är på jobbet och vill jobba med musiken. Har absolut inga problem! Det är en i5 processor men 8GB ram minne och den levererar mer än vad jag förväntade mig av en bärbar dator som Macbook pro. PC har ju självklart sina fördelar dom med, känner vissa som uppgraderat sina PC datorer ganska mycket men jag personligen tycker att apples produkter är lätta att använda, mycket smidigare och definitivt värt pengarna! Livslängden på deras datorer är betydligt mycket längre än på PC. Brorsans byggde en egen PC för drygt 40 tusen kronor och då maxade han den totalt och ja, dom första 2 åren var den helt sjukt bra på allt men sedan började den deppa ihop sig småningom och nu är han inne på sitt tredje år med den. Observera att den användes för typ bara spel och inget annat, även då spelade han inte ens spel som kunde sega ner datorn jämfört med en kompis som har en lite äldre imac sedan 5 år tillbaka och den funkar exakt lika bra som den gjorde för 5 år sedan. Det förklarar saken.. 🙂

Mitt tips: Apple!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade precis lite på en "Mac Mini". Om man uppgraderade detta:

2.5GHz : 500GB

2,5 GHz dual-core Intel Core i5

4 GB minne

500 GB hårddisk1

AMD Radeon HD 6630M-grafik

OS X Lion

6.745,00 kr

Till detta:

2.7GHz Dual-Core Intel Core i7

8 GB minne

500 GB hårddisk1

AMD Radeon HD 6630M-grafik

OS X Lion

...Blev priset: 9.202,50 kr

Det låter som ett ganska värt paket. En vanlig skärm har jag ju redan så det är ingen extra kostnad där. Vad tror allmänheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade precis lite på en "Mac Mini". Om man uppgraderade detta:

2.5GHz : 500GB

2,5 GHz dual-core Intel Core i5

4 GB minne

500 GB hårddisk1

AMD Radeon HD 6630M-grafik

OS X Lion

6.745,00 kr

Till detta:

2.7GHz Dual-Core Intel Core i7

8 GB minne

500 GB hårddisk1

AMD Radeon HD 6630M-grafik

OS X Lion

...Blev priset: 9.202,50 kr

Det låter som ett ganska värt paket. En vanlig skärm har jag ju redan så det är ingen extra kostnad där. Vad tror allmänheten?

Absolut, det är värt pengarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, det är värt pengarna!

Kollade lite noggrannare nu och såg att det behövdes lägga till lite grejer och så, priset landade till slut på 12 600kr för Mini:n. Frågan är om det är värt att spara lite till och lägga pengarna på denna istället:

iMac 21,5"

2,8 GHz Quad-Core Intel Core i7

8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB

1 TB Serial ATA-enhet

AMD Radeon HD 6770M 512 MB GDDR5

Här ingår även mus, tangentbord, CD/DVD-läsare och eftersom datorn och skärmen sitter ihop behöver jag ingen "Mini DisplayPort till DVI-adapter" för att kunna koppla in min gamla skärm.

För 15 400kr?

Mini:n ser ut såhär:

Mac Mini

2.7GHz Dual-Core Intel Core i7

8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB

750GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm

AMD Radeon HD 6630M-grafik

För 12.600kr som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte begagnatmarknaden. Dessutom börjar Apples utvecklarkonferens idag och det väntas släppa en massa ny modeller. Så vänta ut det, och om inte någon av de nya modellerna passar dig lär det säkert dyka upp flera annonser på Blocket från folk som köper en ny....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...