Jump to content
Annons

tips på ljudkort


noise

Recommended Posts

jag undrar vad jag ska ha för ljudkort,

jag ska spela in på en tascam msr16 rullbandare sen tänker jag mastra in det på datan, men jag är osäker på att det billiga ljudkortet gör inspelningarna rättvisa.

räcker det med 16bitars ljud eller är det läge att uppgradera sig till 24bitars?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Janne Gitarr! (oregistrerad)

Har du plånbok så är det alldrig fel att uppgradera.Det blir ju sällan sämre om du vet vad du köper.Har Emu-1820 fungerar bravo!

Redigerat av Janne Gitarr!
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men vad kostar ett sådant? går det isåfall att få tag i begagnat?

hur många in/ut gångar är det? jag behöver bara en stereo ingång nu vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne Gitarr! (oregistrerad)

Emu har 0404 kort ock 1212-2500kr1820-3500kr. 0404&1212 har 2in 2ut 1820 har 8in 8ut.

Redigerat av Janne Gitarr!
Link to comment
Dela på andra sajter

EMU 1212m har de omtalade AD-omvandlarna (samma som i något Pro Tools-system, kommer inte ihåg vilket). Två analoga balanserade ingångar och två analoga balanserade utgångar, båda på telejack. Kortet stödjer samplingfrekvenser på upp till 192 kHz i 24 bitar. En annan bra sak med kortet är att om du vill expandera senare så kan du ansluta ytterligare 8 AD/DA-omvandlare via ADAT lightpipe anslutningar, och vips har du 10 analoga in/ut.

Angående pris, du kan hitta 1212m för under tvåtusen spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bezzum (oregistrerad)

Jag har 2st arc88 kort, dom har tjänat mig väll och jag kan tänka mig sälja dem om du vill. Fast jag rekomenderar dig att kolla upp dem innan för jag vet inte så mycket om dem. Jag behöver med externa preamps så det e därför jag säljer

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta mig ett nytt ljudkort, jag behöver 16XLR ingångar med phantom och givetvis gain. Gärna rackmonterat. Har någon nått tips på något som ligger lite under firepoden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta mig ett nytt ljudkort, jag behöver 16XLR ingångar med phantom och givetvis gain. Gärna rackmonterat. Har någon nått tips på något som ligger lite under firepoden?

PCI eller firewire? Vad är din budget? PC eller Mac?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bezzum (oregistrerad)

Det e till pc, spelar ingen roll om det e pci eller fierwire, men det måste finns någon form av kontrollpanel så som den på firepoden, min budgett ligger lite under firepoden (14000), runt 10000 gärna billigare givetvis. Har funderat på analog rackpreamp*16 oxå men det blir nästan dyrare när man räkar in ljudkorten.

Jag vet inte om någon har någon erfarenhet av smaudio pros rackar, har hört blandade åsikter om deras modeller, Jag tror dom har två, En lite billigar och en lite dyrare. Om någon vet nått såfår ni gärn ahöra av er

Tackar för all hjälp, ha de fint.

Redigerat av Bezzum
Link to comment
Dela på andra sajter

min budgett ligger lite under firepoden (14000), runt 10000 gärna billigare givetvis. Har funderat på analog rackpreamp*16 oxå men det blir nästan dyrare när man räkar in ljudkorten.

Du kan få tag i firepod kortet mycket billigare än 14000:- Kolla in på http://www.studiosolutions.se . Där kan du få tag på ett nytt firepodkort med fulla garantier för 6895:-...

Kanske lite bättre prisklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...