Jump to content
Annons

Neptunes-ljud!


Capten Nemo

Recommended Posts

Hej allah!

E d någon som har grym koll på vilka instrumentoch effekter grapparna i Neptunes använder för att fixa sitt sound.

Ta t.ex. låten I'mDaShit

-hur har d fixat gitarrljudet

-vad är d för synt som spelar de snälla fina syntslingorna och vilken e den feta sågliknande synten i refrängen

Sen undrar jag om låten (Britney's) I'm a slave (4U)

-vad är det för ljud d har där, är det gitarr eller synt..låter mer som gitarr i bakgrunden med olika andra syntpålägg

E d någon som sagt som har någon aning skulle d vara grymt att dela med er..om ni vet vilken slags trummaskin de använder skulle d oxå vara coolt.

tja-ba-ta!

/Nemo

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl "jappsen" i neptunes som står för det mesta rattandet och pillandet av ljuden har jag förstått........och, som sagt, det är nog en hel del pillande på kompressorer och EQ's och säkert kombinationer av basljud sammansvetsade till ett.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Neptunes är Pharrell Williams och Chad Hugo. Chad Hugos föräldrar är från Filippinerna.

Vill man ha Neptunes klassiska trumljud så rekommenderar jag www.modernbeats.com. Deras samplingsbibliotek har gått sjukt varma i nästan alla amerikanska hiphop-produktioner de senaste åren. Jag har samplingarna själv och det är verkligen ett snabbt sätt att omedelbart få till "rätt" sound som gäller i de där kretsarna. Naturligtvis är det också ett bra sätt att själv låta helt okreativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neptunes är Pharrell Williams och Chad Hugo. Chad Hugos föräldrar är från Filippinerna.

Vill man ha Neptunes klassiska trumljud så rekommenderar jag www.modernbeats.com. Deras samplingsbibliotek har gått sjukt varma i nästan alla amerikanska hiphop-produktioner de senaste åren. Jag har samplingarna själv och det är verkligen ett snabbt sätt att omedelbart få till "rätt" sound som gäller i de där kretsarna. Naturligtvis är det också ett bra sätt att själv låta helt okreativ.

Är inte de flesta producenter som använder trummaskiner "okreativa" isåfall?

Vill inte räkna antalet låtar som gjorts med virvlar från HR-16 eller hihats från TR-909...

Jag skulle också rekommendera Modern Beats samt ett packe RnB-samplingscds från e-Lab och Best Service.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...