Jump to content
Annons

Nu är det bekräftat


clavicl (oregistrerad)

Recommended Posts

clavicl (oregistrerad)

Antingen är det julstressen, det hårda familjelivet eller så är det helt enkelt så att jag har gått och blivit riktigt jävla gammal. Har aldrig hört talas om "IDM" och det är med flackande blick jag läser inläggen där folk använder akronymen lika självklart som Pop och Rock.

Som tur är kan jag snabbt sätta mig in i förkortningen tack vare senaste versionen av internet som jag precis installerat:

--------snippsnipp----------

...IDM står för intelligent dance music. Den påstådda intelligensen var menad att skilja genren från samtida, mer lättsmält, dansmusik. Även om namnet föreslår dans så är det inte all IDM som lämpar sig för sådant. Gränsen mellan IDM och electronica är mycket vag, men electronica är än mer experimentell och lämpar sig närmast aldrig för dans...

-------snappsnapp ( http://susning.nu/IDM )-------

För övrigt anser jag att Calle Jularbo skrev Super Intelligent Dance Music eftersom man var tvungen att lära sig ordningen på en herrans massa steg....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Jag vet vad det är men använder nästan aldrig termen eftersom den är missvisande. Musiken ifråga är för det mesta vare sig intelligent eller särskilt dansvänlig.

Bra (bra som i "bra", inte bra som i "goda exempel på vad som utgör en IDM-låt utan att för den sakens skull ha några som helst musikaliska kvalitéer) exempel på artister som gör "IDM" är Aphex Twin, Squarepusher och Autechre. Udda taktarter är inte nödvändigt för att något ska klassas som "IDM" - den gemensamma nämnaren verkar istället vara skumma och inte alltid så angenäma ljud arrangerade på ett sätt som bäst kan beskrivas som rytmiskt kaos.

Jaja, lyssna på några låtar av ovan nämnda artister om tillfälle ges. Låter som om CD-spelaren har hakat upp sig är detta antagligen inte fallet; det ska låta så.

Link to comment
Dela på andra sajter

deadfish (oregistrerad)

komiskt.

jag ägnar mig åt att göra electronica och tydligen även IDM. utan att veta det själv.

personligen hatar jag mer "lättsmält" dansmusik. Det man kan höra på radio, Da Buz och Antique och allt vad det heter. Det är verkligen bland det värsta jag vet.

Schysst att äntligen kunna säga "Jag gör IDM" ... säger man techno, elektroniskt eller nåt så brukar den mer obildade människan blanda ihop det med E-type och annat skräp.

IDM. thats me.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Vill tillägga att IDM är en typisk journalistterm, enligt logiken "jag förstår det inte men folk som gör det tycker om det, alltså måste de vara smartare än jag". Inget ont om journalister, jag är nästan en själv, men det blir lätt lite fientligt mellan "vanliga" dansmusiker och "intelligenta" dansmusiker då de förra får för sig att de senare själva hittat på genrebenämningen.

Själv föredrar jag termen "avant-gardistisk elektronisk musik", även om det kanske är mer Stockhausen än Squarepusher.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv föredrar jag termen "avant-gardistisk elektronisk musik", även om det kanske är mer Stockhausen än Squarepusher.

Mm, fast det är ju en artist på miljonen som påstår att de är avantgarde som faktiskt också är det. 🙂 Idag kallas sådant IDM som är oinspirerade, vaga kopior av vad Autechre och Boards of Canada gjort sedan en tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...