Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er,

I Wavelab 6 finns en funktion som heter Loudness Normalizer, den funktionen gör att man kan höja upp volymen i låga partier på t,ex, sång utan att de höga topparna pikar över, Jag undrar om samma funktion finns i Cubase 5 ?

Om inte just den funktionene finns i Cubase 5 finns det liknande sätt att göra på i Cubase 5 utan att använda t,ex compressor ?

Jag är ganska ny på detta så förklara gärna så detaljrikt som möjligt, så att man inte går endast på typ facktermer 🙂

Tacksamm för svar

Vänliga hälsningar

Tony

Annons
Postat

Om du har både Wavelab 6 och Cubase 5 så kan du alltid köra klipp och klistra metoden. Dvs att du tar och kör loudness normalizer i Wavelab på på dom spår du vill ha det på tillsammans med mastertracket på låten och sedan kopierar ut det spåret i efterhand och klistrar in det i projektet i Cubase 5. Vad jag vet så finns inte loudness normalizer i Cubase.

Postat

Tack spaceman för ditt svar, jag ska prova detta 🙂

Postat

Hej Cruncher,,

Menar du att markera de höga pikarna och att sen med gain sänka lite på dom föra sen dra upp hela spåret ?

Annars så vet jag inte hur man klipper isär 🙁 hade kanske varit bra och veta, förklara gärna lite så får jag träna på något spår,,

Tack för ditt svar

Vänliga hälsningar

Tony

Postat

Ungefär så ja!

Du har ju möjligheten att separera isär ett inspelat ljudspår i arrange-fönstret.

Håll inne Alt-tangenten och klicka på spåret där du vill skapa en ny region.

Upprepa där du vill att regionen ska sluta så att du ramar in det starka partiet.

Ställ dig sedan med musen på regionen så får du fram ett handtag där du kan sänka volymen för endast den regionen.

Då kan du matcha regionerna lite bättre.

Sen höjer du totalvolymen i mixern för det gällande spåret.

Piiiz!

Postat

Tack Cruncher,,

Jag ska kolla lite på detta 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.