Jump to content
Annons

Limiter problem


AndersL (oregistrerad)

Recommended Posts

AndersL (oregistrerad)

När jag ställt in kompressorn så jag är nöjd under mastring, avslutar jag med att slå på limitern, och sen dra upp "make up" på kompressorn tills lampan, som indikerar att limitern arbetar, blinkar "lagom mycket" (allt enligt Studios mastering skola). Problemet är att all attack i verveltrumman försvinner på en gång. Lite attack förluster förstår jag ju att man får, det är ju liksom limiterns funktion, men det här sabbar hela mixen. Allt som blir kvar av virvel soundet är reverb och övertoner..

Kan det bero på limiterns kvalité? Använder den inbyggda limitern i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den första frågan är ju om du verkligen behöver en limiter?

Du ska inte slänga in saker bara för att man "ska göra så". Vad exakt är det du vill uppnå genom att använda limitern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju testa att kompensera genom att släppa igenom lite mer transienter i multibandarn, släpp efter attacken på bandet som jobbar på virveln.

Men allra enklast är väl att bara backa lite på limitern?

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL:

Tänk på att ju mer du trycker signalen "i taket", ju fler transienter (slag/attacker snabbt förklarat) trycks ner vilket är ett problem nu för tiden. De flesta skivorna är för maximerade så att det finns ingen dynamik i dem och man tappar lätt lyssnarglädjen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder L2 så tycker jag personligen att det låter dåligt även om limitern inte ens blinkar till/ indikerar gain reduction. Det finns saker som inte ens limitern kommer att hinna fånga så det bästa* är att ha -10dBFS in på masterregeln och -10dBFS ut från kompressorn. Sätt limiterns ceiling på -0.5dBFS för att vara på den "säkra" sidan (din cd-spelares sketna d/a omvandlare kommer förmodligen att klippa ändå) och dra ner thresholden tills att GR blinkar till lite och backa den sen 1dB.

De flesta vettiga sequencers har 32bitars floating point så man behöver egentligen inte bry sig om volymen.

*Beroende på vem du frågar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...