ApeTrooper Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Tjenna!! Jag Ă€r vĂ€l relativt ny hĂ€r inne sĂ„ jag tĂ€nkte att jag gör en liten presentation đ Jag Ă€r en basist pĂ„ 20+ som just har satt igĂ„ng och försöker utforska allt det hĂ€r som har med inspelning att göra, vilket INTE Ă€r direkt super lĂ€tt. Speciellt inte nĂ€r man i princip aldrig hĂ„llit pĂ„ med inspelning tidigare. De verktyg jag anvĂ€nder Ă€r Logic PRO 9, 21" iMac och ett Focusrite Saffire 6 USB ljudkort (funderar pĂ„ att byta upp mig till ett Apogee Duet 2 sĂ„ smĂ„ningom) Basen Ă€r en Yamaha RBX375. Har en Hartke HA2500 med Hartke VX410 cabinet samt en Boss ME-50B multieffektpedal som hjĂ€lper mig att fĂ„ ut diverse ljud. Spelar mestadels rock/metal men försöker att inte sĂ€tta nĂ„gra grĂ€nser i mitt skapande utan lĂ„ta allt flöda och det blir som blir đ Jag kommer sĂ€kert dyga upp i diverse trĂ„dar med massa, kanske onödiga, frĂ„gor. Men ta't lugnt, jag hĂ„ller pĂ„ att lĂ€ra mig och försöker sĂ„ gott jag kan âșïž
Niklas J Blixt Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 VÀlkommen hit! Hoppas du ska trivas, var inte orolig för att du aldrig hÄllit pÄ med inspelning förut man mÄste ju börja nÄn gÄng;) Och hÀr pÄ forumet finns det hur mycket kunskap som helst, hittar du inte svaret pÄ dina frÄgor i nÄgon befintlig trÄd sÄ Àr det bara att stÀlla den det finns alltid nÄgon som sitter inne med svar pÄ din frÄga. Men som sagt vÀlkommen in i stugvÀrmen!
CHAE Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 VĂ€lkommen hit och hoppas att du ska trivas hĂ€r đ Btw; skön basrigg đ VĂ€nligen, CHAE
ApeTrooper Postat 12 april 2012 TrĂ„dstartare Postat 12 april 2012 Tack alla!! đ Har kikat runt lite nu pĂ„ förmiddan och kĂ€nner att hĂ€r finns det nog svar pĂ„ det mesta man undrar, iallafall sĂ„ verkar det finnas folk som kan svara om det Ă€r nĂ„nting man undrar =P
ApeTrooper Postat 12 april 2012 TrĂ„dstartare Postat 12 april 2012 VĂ€lkommen hit och hoppas att du ska trivas hĂ€r đ Btw; skön basrigg đ VĂ€nligen, CHAE Tackar!! đ Ăr vĂ€ldigt nöjd med den đ
ApeTrooper Postat 12 april 2012 TrÄdstartare Postat 12 april 2012 VÀlkommen. StÀll bara inga frÄgor om ljudkort. Why?
SadamJR Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Why? DÀrför att hÀr finns nÄgra riktiga dödgrÀvare som hatar nybörjarfrÄgor nÀr det gÀller ljudkort av nÄgon anledning.
CHAE Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 VĂ€lkommen. StĂ€ll bara inga frĂ„gor om ljudkort. Why? DĂ€rför att hĂ€r finns nĂ„gra riktiga dödgrĂ€vare som hatar nybörjarfrĂ„gor nĂ€r det gĂ€ller ljudkort av nĂ„gon anledning. @ApeTrooper: Jag Ă€r inte en utav dem iaf đ Tycker att du ska fortsĂ€tta pĂ„ din inslagna Focusritebana đ
ApeTrooper Postat 12 april 2012 TrÄdstartare Postat 12 april 2012 SÄ du tycker att Focusrite Àr bra skit? =D
CHAE Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 SĂ„ du tycker att Focusrite Ă€r bra skit? =D Jepp đ
Neosus Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Halloj Ă„ vĂ€lkommen! HĂ„ller med om att Focusrite e bra skit! đ
ApeTrooper Postat 12 april 2012 TrĂ„dstartare Postat 12 april 2012 Halloj Ă„ vĂ€lkommen! HĂ„ller med om att Focusrite e bra skit! đ Tackar!! âșïž Jahaja, jag som gĂ„tt i tankar om att skaffa mig ett Apogee Duet 2 nĂ€r jag fĂ„r rĂ„d, men dĂ„ kanske jag ska satsa pĂ„ nĂ„tt annat Focusrite nĂ€r det Ă€r dags att uppgradera? Just nu har jag ju ett Saffire 6 USB SpĂ€nnande dĂ„ jag aldrig hört talas om Focusrite nĂ€r jag köpte det. Ăr det nĂ„nting nytt eller har jag bara missat det? đł
CHAE Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 [...]SpĂ€nnande dĂ„ jag aldrig hört talas om Focusrite nĂ€r jag köpte det. Ăr det nĂ„nting nytt eller har jag bara missat det? đł "Nytt" Ă€r det vĂ€l knappast. Du köper givetvis vad du vill, det Ă€r ju dina pengar. Det Ă€r mest sĂ„ att jag liksom "fastnat" för Focusrites kort. Det Ă€r mycket ljudkort för pengarna, liksom. Tysta preamps och mĂ„nga I/O-möjligheter. Dock, rĂ„der det delade meningar angĂ„ende MixControl. Personligen Ă€lskar jag den men mĂ„nga menar att den Ă€r onödigt krĂ„nglig. En kort frĂ„ga för att jag Ă€r nyfiken; varför kĂ€nner du att du behöver uppgradera? VĂ€nligen, CHAE
Neosus Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Vet inte men jag tror ÀndÄ att Apogee har mycket bÀttre kvalité. Men Focusrite Saffire Pro har sjyssta preamps iallafall. Funkar hur bra som helst. PrisvÀrt Àre! Men hÄller med om att MixControl kan va lite krÄngligt att förstÄ sig pÄ i början. Beror pÄ vad man vill göra iofs.
Electricwizard Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 jag hĂ„ller med om focusrite, har införskaffat mig ett pro 40 och Ă€r mycket nöjd đ vĂ€lkommen!
Neosus Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 jag hĂ„ller med om focusrite, har införskaffat mig ett pro 40 och Ă€r mycket nöjd đ vĂ€lkommen! VĂ€lkommen in i pro 40 klubben dĂ„! đâșïž
ApeTrooper Postat 12 april 2012 TrĂ„dstartare Postat 12 april 2012 "Nytt" Ă€r det vĂ€l knappast. Du köper givetvis vad du vill, det Ă€r ju dina pengar. Det Ă€r mest sĂ„ att jag liksom "fastnat" för Focusrites kort. Det Ă€r mycket ljudkort för pengarna, liksom. Tysta preamps och mĂ„nga I/O-möjligheter. Dock, rĂ„der det delade meningar angĂ„ende MixControl. Personligen Ă€lskar jag den men mĂ„nga menar att den Ă€r onödigt krĂ„nglig. En kort frĂ„ga för att jag Ă€r nyfiken; varför kĂ€nner du att du behöver uppgradera? VĂ€nligen, CHAE Nu var det mycket som jag inte riktigt förstĂ„r... đ Som MixControl, I/O, Pre-Amps (förstĂ„r kanske TYP). En nackdel som jag tycker med Focusrite, iallafall det jag köpte, var att det inte fanns nĂ„gon manual eller liknande. KĂ€nnde mig vĂ€ldigt vilse och funderade ett bra tag pĂ„ vad alla rattar och knappar betydde och gjorde. Kanske inte kĂ€nner behov av att just uppgradera lika mycket som att planen frĂ„n början var att köpa Apogee men köpte Saffire 6 som en början liksom. Jag Ă€r rĂ€tt nöjd med mitt Focusrite iallafall, tycker det funkar bra đ Just det dĂ€r med manualer jag saknar mest
CHAE Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Nu var det mycket som jag inte riktigt förstĂ„r... đ Som MixControl, I/O, Pre-Amps (förstĂ„r kanske TYP). En nackdel som jag tycker med Focusrite, iallafall det jag köpte, var att det inte fanns nĂ„gon manual eller liknande. KĂ€nnde mig vĂ€ldigt vilse och funderade ett bra tag pĂ„ vad alla rattar och knappar betydde och gjorde. Kanske inte kĂ€nner behov av att just uppgradera lika mycket som att planen frĂ„n början var att köpa Apogee men köpte Saffire 6 som en början liksom. Jag Ă€r rĂ€tt nöjd med mitt Focusrite iallafall, tycker det funkar bra đ Just det dĂ€r med manualer jag saknar mest Sorry om jag vart otydlig dĂ€r, ApeTrooper đ MixControl Ă€r alltsĂ„ dĂ„ routingmjukvaran som tillhör interfacet. Fungerar Ă€ven som kontrollenhet om man skulle vilja att skicka enskilda mixar till separata lyssningar (exempelvis till trummis, sĂ„ngare, gitarrist etc). I/O = fysiska in- och utgĂ„ngar, det vill sĂ€ga vart man kopplar allting (monitorer, hörlurar, instrument/mikar, externa outboards typ kompressorer, reverb etc om man nu kĂ€nner ett stort behov av att hooka upp sĂ„dant). Pre-amp Ă€r dĂ„ nĂ„gonting som förstĂ€rker en ljudkĂ€lla, till exempel en mikrofon. För att fördjupa dig i kunskaperna rekommenderar jag att plugga den hĂ€r sajten. AngĂ„ende manualen so look no further; finns den hĂ€r đ Brukar Ă€ven komma med pĂ„ en CD-skiva ihop med interfacet fast du kanske köpte ditt Saffire beggat och aldrig fick en sĂ„dan? Jepp, hĂ„ller med bĂ„de Neosus och Electricwizard; jag har haft mitt Pro40 >5 Ă„r och det har aldrig strulat. Aldrig. SĂ„ jag vill Ă€ven lĂ€gga till "stabilt" och "pĂ„litligt" pĂ„ listan över varför jag favoriserar Focusrite. Köpte det för att helt enkelt fĂ„ fler in- och utgĂ„ngar dĂ„ jag ett tag höll pĂ„ med mycket livegig (mestadels band och körer) och sĂ„dant dĂ€r som krĂ€vde mĂ„nga I/O. VĂ€nligen, CHAE
ApeTrooper Postat 13 april 2012 TrÄdstartare Postat 13 april 2012 Inte otydlig kÀra CHAE =) Mest jag som inte Àr sÄ djuriskt insatt och förstÄr hela vÀrlden xD Men det dÀr med mixcontrol verkar intressant och ska nog kollas upp nÀrmare =D Ska Àven kolla in de dÀr lÀnkarna senare. Köpte mitt Saffire fÀrskt men jag kanske bara var ouppmÀrksam pÄ innehÄllet =P
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.