Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenna!!

Jag Ă€r vĂ€l relativt ny hĂ€r inne sĂ„ jag tĂ€nkte att jag gör en liten presentation 🙂

Jag Àr en basist pÄ 20+ som just har satt igÄng och försöker utforska allt det hÀr som har med inspelning att göra, vilket INTE Àr direkt super lÀtt. Speciellt inte nÀr man i princip aldrig hÄllit pÄ med inspelning tidigare.

De verktyg jag anvÀnder Àr Logic PRO 9, 21" iMac och ett Focusrite Saffire 6 USB ljudkort (funderar pÄ att byta upp mig till ett Apogee Duet 2 sÄ smÄningom)

Basen Àr en Yamaha RBX375. Har en Hartke HA2500 med Hartke VX410 cabinet samt en Boss ME-50B multieffektpedal som hjÀlper mig att fÄ ut diverse ljud.

Spelar mestadels rock/metal men försöker att inte sĂ€tta nĂ„gra grĂ€nser i mitt skapande utan lĂ„ta allt flöda och det blir som blir 😎

Jag kommer sĂ€kert dyga upp i diverse trĂ„dar med massa, kanske onödiga, frĂ„gor. Men ta't lugnt, jag hĂ„ller pĂ„ att lĂ€ra mig och försöker sĂ„ gott jag kan â˜ș

Annons
Postat

VÀlkommen hit! Hoppas du ska trivas, var inte orolig för att du aldrig hÄllit pÄ med inspelning förut man mÄste ju börja nÄn gÄng;) Och hÀr pÄ forumet finns det hur mycket kunskap som helst, hittar du inte svaret pÄ dina frÄgor i nÄgon befintlig trÄd sÄ Àr det bara att stÀlla den det finns alltid nÄgon som sitter inne med svar pÄ din frÄga.

Men som sagt vÀlkommen in i stugvÀrmen!

Postat

VĂ€lkommen hit och hoppas att du ska trivas hĂ€r 🙂

Btw; skön basrigg 😎

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Tack alla!! 🙂

Har kikat runt lite nu pÄ förmiddan och kÀnner att hÀr finns det nog svar pÄ det mesta man undrar, iallafall sÄ verkar det finnas folk som kan svara om det Àr nÄnting man undrar =P

Postat

VĂ€lkommen hit och hoppas att du ska trivas hĂ€r 🙂

Btw; skön basrigg 😎

VĂ€nligen,

CHAE

Tackar!! 😄

Är vĂ€ldigt nöjd med den 🙂

Postat

Why?

DÀrför att hÀr finns nÄgra riktiga dödgrÀvare som hatar nybörjarfrÄgor nÀr det gÀller ljudkort av nÄgon anledning.

Postat

VÀlkommen. StÀll bara inga frÄgor om ljudkort.

Why?

DÀrför att hÀr finns nÄgra riktiga dödgrÀvare som hatar nybörjarfrÄgor nÀr det gÀller ljudkort av nÄgon anledning.

@ApeTrooper: Jag Ă€r inte en utav dem iaf 😄 Tycker att du ska fortsĂ€tta pĂ„ din inslagna Focusritebana 🙂

Postat

SÄ du tycker att Focusrite Àr bra skit? =D

Jepp 🙂

Postat

Halloj Ä vÀlkommen!

HÄller med om att Focusrite e bra skit!

🙂

Tackar!! â˜ș

Jahaja, jag som gÄtt i tankar om att skaffa mig ett Apogee Duet 2 nÀr jag fÄr rÄd, men dÄ kanske jag ska satsa pÄ nÄtt annat Focusrite nÀr det Àr dags att uppgradera? Just nu har jag ju ett Saffire 6 USB

SpĂ€nnande dĂ„ jag aldrig hört talas om Focusrite nĂ€r jag köpte det. Är det nĂ„nting nytt eller har jag bara missat det? 😳

Postat

[...]SpĂ€nnande dĂ„ jag aldrig hört talas om Focusrite nĂ€r jag köpte det. Är det nĂ„nting nytt eller har jag bara missat det? 😳

"Nytt" Àr det vÀl knappast. Du köper givetvis vad du vill, det Àr ju dina pengar. Det Àr mest sÄ att jag liksom "fastnat" för Focusrites kort. Det Àr mycket ljudkort för pengarna, liksom. Tysta preamps och mÄnga I/O-möjligheter.

Dock, rÄder det delade meningar angÄende MixControl. Personligen Àlskar jag den men mÄnga menar att den Àr onödigt krÄnglig.

En kort frÄga för att jag Àr nyfiken; varför kÀnner du att du behöver uppgradera?

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Vet inte men jag tror ÀndÄ att Apogee har mycket bÀttre kvalité. Men Focusrite Saffire Pro har sjyssta preamps iallafall. Funkar hur bra som helst. PrisvÀrt Àre!

Men hÄller med om att MixControl kan va lite krÄngligt att förstÄ sig pÄ i början. Beror pÄ vad man vill göra iofs.

Postat

jag hĂ„ller med om focusrite, har införskaffat mig ett pro 40 och Ă€r mycket nöjd 🙂 vĂ€lkommen!

VĂ€lkommen in i pro 40 klubben dĂ„! 😄â˜ș

Postat

"Nytt" Àr det vÀl knappast. Du köper givetvis vad du vill, det Àr ju dina pengar. Det Àr mest sÄ att jag liksom "fastnat" för Focusrites kort. Det Àr mycket ljudkort för pengarna, liksom. Tysta preamps och mÄnga I/O-möjligheter.

Dock, rÄder det delade meningar angÄende MixControl. Personligen Àlskar jag den men mÄnga menar att den Àr onödigt krÄnglig.

En kort frÄga för att jag Àr nyfiken; varför kÀnner du att du behöver uppgradera?

VĂ€nligen,

CHAE

Nu var det mycket som jag inte riktigt förstĂ„r... 🙁

Som MixControl, I/O, Pre-Amps (förstÄr kanske TYP). En nackdel som jag tycker med Focusrite, iallafall det jag köpte, var att det inte fanns nÄgon manual eller liknande. KÀnnde mig vÀldigt vilse och funderade ett bra tag pÄ vad alla rattar och knappar betydde och gjorde.

Kanske inte kÀnner behov av att just uppgradera lika mycket som att planen frÄn början var att köpa Apogee men köpte Saffire 6 som en början liksom.

Jag Ă€r rĂ€tt nöjd med mitt Focusrite iallafall, tycker det funkar bra 🙂

Just det dÀr med manualer jag saknar mest

Postat

Nu var det mycket som jag inte riktigt förstĂ„r... 🙁

Som MixControl, I/O, Pre-Amps (förstÄr kanske TYP). En nackdel som jag tycker med Focusrite, iallafall det jag köpte, var att det inte fanns nÄgon manual eller liknande. KÀnnde mig vÀldigt vilse och funderade ett bra tag pÄ vad alla rattar och knappar betydde och gjorde.

Kanske inte kÀnner behov av att just uppgradera lika mycket som att planen frÄn början var att köpa Apogee men köpte Saffire 6 som en början liksom.

Jag Ă€r rĂ€tt nöjd med mitt Focusrite iallafall, tycker det funkar bra 🙂

Just det dÀr med manualer jag saknar mest

Sorry om jag vart otydlig dĂ€r, ApeTrooper 😊

MixControl Àr alltsÄ dÄ routingmjukvaran som tillhör interfacet. Fungerar Àven som kontrollenhet om man skulle vilja att skicka enskilda mixar till separata lyssningar (exempelvis till trummis, sÄngare, gitarrist etc).

I/O = fysiska in- och utgÄngar, det vill sÀga vart man kopplar allting (monitorer, hörlurar, instrument/mikar, externa outboards typ kompressorer, reverb etc om man nu kÀnner ett stort behov av att hooka upp sÄdant).

Pre-amp Àr dÄ nÄgonting som förstÀrker en ljudkÀlla, till exempel en mikrofon.

För att fördjupa dig i kunskaperna rekommenderar jag att plugga den hÀr sajten.

AngĂ„ende manualen so look no further; finns den hĂ€r 🙂 Brukar Ă€ven komma med pĂ„ en CD-skiva ihop med interfacet fast du kanske köpte ditt Saffire beggat och aldrig fick en sĂ„dan?

Jepp, hÄller med bÄde Neosus och Electricwizard; jag har haft mitt Pro40 >5 Är och det har aldrig strulat. Aldrig. SÄ jag vill Àven lÀgga till "stabilt" och "pÄlitligt" pÄ listan över varför jag favoriserar Focusrite. Köpte det för att helt enkelt fÄ fler in- och utgÄngar dÄ jag ett tag höll pÄ med mycket livegig (mestadels band och körer) och sÄdant dÀr som krÀvde mÄnga I/O.

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Inte otydlig kÀra CHAE =)

Mest jag som inte Àr sÄ djuriskt insatt och förstÄr hela vÀrlden xD

Men det dÀr med mixcontrol verkar intressant och ska nog kollas upp nÀrmare =D

Ska Àven kolla in de dÀr lÀnkarna senare. Köpte mitt Saffire fÀrskt men jag kanske bara var ouppmÀrksam pÄ innehÄllet =P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.