Jump to content
Annons

Recommended Posts

goteson (oregistrerad)
Postat

Jag ska köpa en stationär studiodator, och vill helst inte ge för mycket pengar. Har sedan 1.5 år tillbaka haft tillgång till en studio med iMac 2009 års modell om jag inte minns fel, 2.66 Ghz osv.. Den har klarat allt suveränt, men nu ska jag flytta och måste då skaffa något eget.

Jag kör protools 9 och reason 6 och även max/msp 6, alltså ganska uppdaterade program och använder de relativt tungt. Även sibelius 6 men det är ju en lättviktare i detta sammanhang.

Saken är den att jag också har en iPad som jag använder till precis allt, utom just studioarbetet. Därför funderar jag på att köpa en dator och dedikera den helt åt studio, dvs inget skit på den, knappt ens internet förutom att man behöver lite programuppdateringar möligen.

Pro tools har en lite svårtydd information om system requirements, men varken reason eller Max anger några särskilt avancerade specar.

Det säljs ju en del gamla G5-macar, kan de vara bra alternativ? Annars går det runt en hel del gamingdatorer i samma prisklass (runt 3000), kan det fungera? Mac mini med 4 gb ram är ju ett bra alternativ annars, men å andra sidan är den upp 2500 kr från de övriga alternativen.

Vad bör jag tänka på? Jag vill som sagt komma så billigt undan som möjligt. De enda kriterierna är att de ska klara programmen, och om de är begagnade inte kosta mer än runt 4000 (då köper jag hellre en ny Mac mini)

Hoppas ni kan tipsa lite.

Thx

• 2 veckor senare...
Annons
BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Håll dig i från G5 det är på tok för gammalt nu. Kör på en mac mini eller en gaming om du kan hitta nåt vettigt modernt för det priset.

Jag kör på ett Asus P6T-SE moderkort med en i7 930 processor, 6 gig minne, sapphire hd 5750 grafikkort, två ssd, två sata diskar och det funkar bra. Har både win 8, snow leopard och lion på den.

Lycka till

Redigerat av BurninSven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.