Jump to content
Annons

Hörlursproblem imac


hooolmen

Recommended Posts

Har hållt på lite med ljudinställningar för att få startljudet tyst men nu så hörs absolut ingen bas när jag använder hörlurarna. De inbyggda högtalarna samt mina egna externa högtalare som är kopplade via ett externt ljudkort fungerar precis normalt. Men varken när jag kopplar i hörlurarna till hörlursingången i macen ELLER vid externa ljudkortet så blir det ingen bas. Jag har återställt NVRAM samt det andra när man typ drar ut alla kablar etc. En sak att notera är att startljudet är tystare nu och det verkar som att det bara kommer från vänster sida.

Eftersom att Mac ska vara såååå braaaa och feellfria så finns det ju inget sätt att återställa ljudet för det kan ju inte hända, eller jag har inte hittat det någonstans i vilket fall. 😄

Någon som har extrema kunskaper om terminalen och vet hur man återställer alla ljudinställningar i terminalen?

Jag har vart inne typ överallt och kollat så att det är rätta inställningar och allt i det man kan, audio midi och det andra ljudinställningsgrejamucken. Jag är inte helt ovan vid datorer men detta kan jag verkligen inte hitta vad problemet är, för det finns ingen inställning där man tar typ "Kill the bass for headphones (YES) (NO)" typ som jag kan ha kryssat i, eller? 🙂

Jag börjar bli riktigt frustrerad och snart åker datorn ut genom fönstret om jag inte hittar vad problemet är. Hoppas att ni inte uppfattar mig som otrevlig men jag är förbannad på mig själv pga att jag inte hittar problemet.

Det är en Imac 27" mid 2011 med lion 10.7.3.

Ska nämna det också att om jag drar ut hörlurspluggen lite, när det bara brukar bli diskant, så blir ljudet relativt normalt igen förutom att det är i riktigt låg kvalté.

Snälla hjälp! :rolleyes:

Redigerat av hooolmen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är troligen inte fel på hörlurarna för jag har provat med ett par andra hörlurar också.

Kan hårdvarufel komma långt efter att man köpt datorn? För det har fungerat exemplariskt tidigare, bara senaste veckan som det har vart knasigt. Men det skulle också vara konstigt om det är hårdvarufel eftersom att det inte bara är hörlursingången utan även externa ljudkortet vilket är kopplat via usb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är troligen inte fel på hörlurarna för jag har provat med ett par andra hörlurar också.

Kan hårdvarufel komma långt efter att man köpt datorn? För det har fungerat exemplariskt tidigare, bara senaste veckan som det har vart knasigt. Men det skulle också vara konstigt om det är hårdvarufel eftersom att det inte bara är hörlursingången utan även externa ljudkortet vilket är kopplat via usb.

Ja tyvärr kan det komma långt efter att du köpt datorn, vissa hårdvarufel uppkommer efter många års användande. Vissa komponenter har blir utslitna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en mid 2011 så borde du ju ha garanti kvar, eller hur? Ring då Apple så får de svara om det är ett hårdvaruproblem.

Men man ska ju alltid vara försiktig med att rota runt i saker man inte vet vad de är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...