Jump to content
Annons

Hitta maximal volym?


rockdemon

Recommended Posts

Håller på o donar med en flygelinspelning åt en pianist och funderar om det finns nån plugg (i cubase eller att ladda ner) för att hitta maximala volymen?

Det är väldigt varierade grejjer samtidigt som jag absolut inte vill förstöra ljudet, tror ni att jag vågar mig på att få upp volymen lite med kompressor? För det är väl det jag ska använda för att kunna höja volymen lite extra utan att det peakar?

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spela in i 24-bit och sikta på typ -10dB på de starkaste partierna, så behöver du inte fundera på det sedan. 🙂

Kompressor kan du lägga på vid mix - inte medan du spelar in (om du inte är väldigt van och vet precis hur det ska vara för att du ska få det resultat som du vill ha).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många olika filosofier kring hur man ska spela in klassisk musik. Puritanisterna/audiofilerna vill att det ska vara originaldynamik helt igenom (alltså ingen kompressor alls). Själv anser jag att det resonemanget inte riktigt fungerar om man inte har alldeles perfekt lyssning hemma (och det har man i regel inte). Lite lagom med kompressor är aldrig fel, det gör det enklare att lyssna på för så många som möjligt.

(Spelade in piano i 16 bitar en gång, och det var hopplöst att hålla nivåerna. Som Claes säger ska det vara 24 bitar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

inspelningen är redan gjord. Är väldigt nöjd med ljudet! Spelade in med två kondensator mikrofoner rakt in i ljudkortet. Håller på o klipper o donar för tillfället men när det är klart så ska jag försöka få upp volymen lite.

Det är ju så att klassisk musik ska vara jobbig att lyssna på, ibland så tyst att man måste anstränga sig för att höra och sen smäller det till så man ramlar ur stolen. Den dynamiken vill jag inte gå miste om. Men det finns alltså inte nån analyseringsplugg som mäter volymen och höjer den så högt det går så att det precis inte peakar?

Med mina dåliga cubase kunskaper måste jag alltså sitta och lyssna igenom varje stycke och hitta volymen som jag sen ska använda på samtliga spår...?

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många olika filosofier kring hur man ska spela in klassisk musik. Puritanisterna/audiofilerna vill att det ska vara originaldynamik helt igenom (alltså ingen kompressor alls). Själv anser jag att det resonemanget inte riktigt fungerar om man inte har alldeles perfekt lyssning hemma (och det har man i regel inte). Lite lagom med kompressor är aldrig fel, det gör det enklare att lyssna på för så många som möjligt.

(Spelade in piano i 16 bitar en gång, och det var hopplöst att hålla nivåerna. Som Claes säger ska det vara 24 bitar.)

jo jag spelade in i 24 bit. Och lite kompression behövs nog för att det inte ska så galna volymskillnader...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske tänker på normalisering? Den funktionen finns i offline-processeringen i Cubase. Då höjs nivån så att peakarna hamnar på högsta möjliga nivå och resten dras förstås upp lika mycket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske tänker på normalisering? Den funktionen finns i offline-processeringen i Cubase. Då höjs nivån så att peakarna hamnar på högsta möjliga nivå och resten dras förstås upp lika mycket. 🙂

hmm, det där lät intressant. Får jag ett värde då som jag sen kan använda mig på samtliga stycken? för jag vill ju ha samma volym på alla spåren på skivan och de får ju som anpassas efter det hårdaste anslaget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det gäller bara för den Part du har markerat och du får inte fram något värde i Normalize-funktionen, utan du skriver in hur hög maxnivån ska vara, så justeras det enligt det.

Du kan få ut peakvärde om du väljer Statistics för den markerade Parten, så kan du se vilken skillnad det är mellan olika stycken, så kan du räkna fram själv hur mycket varje behöver justeras - och sedan ange olika maxvärde för normaliseringen om det skulle behövas.

Annars för att enkelt få samma justering på alla spåren, så kan du klistra ihop dem så att de ligger som en enda Part. Sedan kör du Normalize till önskad maxnivå - och när det är klart så klipper du isår spåren igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det gäller bara för den Part du har markerat och du får inte fram något värde i Normalize-funktionen, utan du skriver in hur hög maxnivån ska vara, så justeras det enligt det.

Du kan få ut peakvärde om du väljer Statistics för den markerade Parten, så kan du se vilken skillnad det är mellan olika stycken, så kan du räkna fram själv hur mycket varje behöver justeras - och sedan ange olika maxvärde för normaliseringen om det skulle behövas.

Annars för att enkelt få samma justering på alla spåren, så kan du klistra ihop dem så att de ligger som en enda Part. Sedan kör du Normalize till önskad maxnivå - och när det är klart så klipper du isår spåren igen.

Ja det funkade prima efter en stund med manualen:) Dock är det vädlgit låg volym på sina ställen så jag får kanske smyga in lite kompressor. kanske. men tack för hjälpen med normaliseringen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...